Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ecclestone chce urgentní návrat velkých V8 do F1. Vrátí se lidé i sponzoři, říká
19.4.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Upadlá a dále upadající úroveň Formule 1 leží Berniemu E. pochopitelně v žaludku. Jeho přetrvávající snahy o návrat starých motorů ale problémy F1 nevyřeší.
V průběhu tohoto týdne jsme citovali část sloupku Boba Lutze otisklého v magazínu Road and Track. V něm konstatoval, že motorsport už auta neprodává a investice do něj jsou vyhozené peníze. Důvodů zmínil více, my jsme ale rezonovali přinejmenším s jedním - že motoristický sport fungoval jako marketing pro automobilky jen do té doby, dokud v něm mohly prezentovat svou technickou vyspělost, své know. A vyhrávat i díky ní a zviditelnit se také díky skutečným dramatům, které tato rivalita přinášela. Lutz zmínil, že třeba Porsche, Ferrari a Mercedes získaly svým působením na poli automobilového sportu velkou reputaci, „všechno to se ale stalo právě v dobách, kdy závodění bylo opravdu konkurenční, kdy byla povolena rozličná řešení a auta nebyla téměř identická. Důraz byl kladen i na vítězící techniku, nikoli jen na krmení diváků vším tím cirkusem”.
Jeho slova velice úzce souvisí i se světem Formule 1, v němž je poslední roky kladen důraz hlavně na „krmení diváků cirkusem”. Pravidla stanovená FIA ani nedávají smysl - na jednu stranu nastavují pro technická řešení velmi úzké mantinely, což má za následek výše zmíněné, tedy prakticky identická auta. Zároveň takto nastavenými pravidly dává prostor možnost rozličné skulinky, které zpravidla jednomu týmu dopřejí obrovskou výhodu nad ostatními. Cílem FIA jsou tedy „co nejpodobnější auta”, nutným následkem ale „ohromná nadvláda jednoho týmu”, ať už si říká Ferrari, Red Bull nebo Mercedes.
Podobně je to s jinými aspekty pravidel - na jednu stranu se FIA snaží do regulí vnést maximum prvků „náhody” a „umělé rozdílnosti” v aktuální rychlosti aut (DRS, KERS, pneumatiky s rychle se měnící schopnosti fungovat), na druhou z nich ale vyňala přirozenější prvky takové rozdílnosti, jako např. možnost volby odlišné strategie kvůli úplnému zákazu tankování. K tomu se přidává naprosto nesmyslná snaha o umělou, jakousi zpětnou blízkost s moderními auty (malá turba, hybridy), která dále ničí i to málo, co z ef-jedniček bylo. Výsledkem je uměle dramatický cirkus, v němž sice skoro každý může být zrovna rychlejší než kdokoli jiný, ve výsledku ale sezónám naprosto jasně dominuje jediný tým s technikou, která cestu k budoucnosti automobilismu už ani náhodou nedláždí. Pro příznivce Divokého anděla jistě zajímavá podívaná, pro příznivce motorsportu a skutečných dramat velká nuda.
Patřit můžete k té i oné skupině, faktem ale je, že celkový zájem o F1 upadá. V místech jako Evropa velmi a dostatečnou záplatou na odliv tradičních příznivců už není ani rozmach Formule 1 do stále nových odbytišť. Pro Bernieho Ecclestona a jím řízené firmy je to stále miliardový byznys, právě Bernie E. si ale nejlépe uvědomuje, že pokud se relativně nový negativní trend nezmění, nemusí tomu tak být věčně. A tak se snaží proti němu bojovat.
F1 by ve svém současném stavu potřebovala kompletní „perestrojku”, něco takového ale není reálně myslitelné, a tak se Ecclestone snaží alespoň o něco. Už dávno bojuje proti novým motorům V6 s turby, a to hlavně ze dvou důvodů - nejsou zvukově zajímavé a jsou vývojově velmi drahé. Právě ony spolu s velmi omezenými možnostmi cokoli vyvíjet a testovat stojí za současnou dominancí Mercedesu, což je pro F1 pochopitelně další problém. A tak si Ecclestone přeje návrat k atmosféricky plněným motorům V8 - není v tom sám, přesto dosavadní snahy o něco takového vyšly vniveč. Snad nejčipernější britský penzista se ale nevzdává a za změnu oroduje dále, intenzivněji než kdy dříve.
„Musíme se vrátit k motorům, jejichž ceny jsou rozumnější a musíme za to intervenovat s maximální urgencí,” řekl Ecclestone pro italský Gazzetta dello Sport. Někteří sice namítají, že návrat tak brzy po zavedení turbomotorů by byl chybou, to si ale Bernie nemyslí: „Proč? Posun zpět k Formuli 1 s atmosféricky plněnými V8 a KERS, při stanovení jasných omezení, by drasticky snížilo náklady a bylo by vhodné jak pro ty, kdo již v F1 působí, tak pro ty, kteří v ní působit chtějí,” dodal.
„Prostě potřebujeme vzít staré motory V8 a upravit je zvýšením objemu až na výkon okolo 1 000 koní,” horuje dále za vé-osmičky nepochybně geniální obchodník a je o přínosu takového řešení přesvědčen: „Lidé se vrátí, show se vrátí, sponzoři se vrátí,” konstatuje pevně.
Ačkoli si Ecclestone je vědom, že motor není vším, vnímá jasné pojítko mezi nástupem jednotek V6 turbo a úpadkem zájmu. „F1 není jen technologie, je to i zábava,” uvádí zejména v souvislosti s jejich zvukovým projevem a pochopitelně míří k tomu, s čím si jej lidé spojují nejčastěji: „Jde tu o peníze. Lidé platí za lístky, organizátoři je přijímají a platí nám, kteří pak posílají peníze z toho a televizních práv týmům,” připomíná ekonomické fungování F1 Ecclestone. „Ale pokud se množství diváků smrskne, stane se to problémem,” dodává nutný následek takového vývoje.
Dalším krokem Ecclestona bude přesvědčit šéfa FCA a Ferrari Sergia Marchionneho, který by na to prý mohl slyšet a stát se po Red Bull dalším velkým spojencem v boji za osmiválcové atmosféry. Prý to udělá co nejdříve.
Jak už jsme zmínili, samotná změna motorů Formuli 1 nespasí, nejde tu ale jen o zvuk. Už třeba odstranění oné hloupé ekologické přetvářky by bylo minimálně krokem správným směrem, který by mohly následovat další. Snad se něco změní, pravidla pro rok 2017 ještě nejsou daná a F1 ve své současné podobě si už přízeň petrolheadů ani racionálně uvažujících fanoušků sportu získá jen stěží...
Bernieho Ecclestona nemusíte milovat, jeho současná aktivita si ale zaslouží podporu - upadající F1 může jen pomoci
Zdroj: Gazzetta dello Sport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024 - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
28.11.2024 - Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
28.11.2024 - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
29.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva