Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvouspojkové automaty ztrácí půdu pod nohama, stále více zákazníků je odmítá
9.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automaty se dvěma spojkami neřadí tak sametově jako konvenční skříně. Hlavně Američané to mají za vadu.
Dvouspojkové převodovky byly svého času považovány za jasnou budoucnost automatického řazení díky rovnováze mezi rychlým řazením, jeho relativním komfortem a pozitivnímu přínosu pro zejména papírovou spotřebu. Jak se ovšem nyní ukazuje, budoucnost jen jim patřit nemusí.
Nemalá část zákazníků nimi má problém, a to především v mainstreamových vozech. Důvodem je přece jen o něco ráznější změna rychlostních stupňů, hlavně pak v nižších rychlostech, na což především Američané odkojení sametovými automaty s hydrodynamickými měniči nejsou zvyklí. Ač se tedy za Velkou louží podle analytiků očekává pro rok 2020 nárůst prodejů vůči letošku z 603 000 kusů na 885 000 dvouspojkových skříní, jejich podíl na trhu má klesat právě na úkor klasických automatů.
Právě ono jiné než jemné řazení je navíc důvodem, proč automobilky jako Ford nebo Honda čelí dokonce i žalobám. Kromě toho ovšem můžeme poukázat také na značné technické problémy, jimiž kupříkladu převodovka PowerShift modrého oválu zpočátku oplývala. Mezi nejčastějšími výtkami zaznívaly termíny jako „pokles výkonu, váhání, vzdorování nebo nedostatek odezvy plynového pedálu během řízení“. I proto Ford přistoupil k modifikacím, které počítaly nejen s úpravou softwaru, ale rovněž s výměnou některých komponentů.
Ani to ovšem nepomohlo, pročež někteří zákazníci jezdí do servisů opakovaně. Žalobám se tedy nelze divit, zvláště ve Spojených státech. Podle technického manažera modrého oválu Chrise Kwasniewicze je ovšem situace na Starém kontinentu jiná, především proto, že zdejší řidiči jsou odkojeni spíše manuálními převodovkami. „Evropané lépe chápou počáteční chvění, neboť se s tím již setkali. Vyrostli s manuály, a proto jsou na takové věci zvyklí.“
Prodejní manažer značky Bob Wheat proto dodává, že zapotřebí je větší informovanost zákazníků. „Pokud jsou na vše připraveni a vše chápou, pak nemají žádný problém. Lidé, kteří dosud ještě ani nepoužili manuál, očekávají, že řazení bude sametově jemné. Musíme tedy vše uvést na pravou míru.“ Podle automobilky by tak prodejci měli zákazníkům vysvětlit, že dvouspojkové převodovky se sice chovají jinak, ovšem benefitem je nižší spotřeba.
V tomto ohledu však modrý ovál poněkud naráží na vývoj, kterým procházejí konvenční automaty. Jak totiž říká Jeff Lux, který má u koncernu Fiat Chrysler Automobiles na starosti převodové ústrojí, jednospojkové skříně „jsou čím dál tím efektivnější. Lidé tedy nemají důvod, aby se museli rozhodovat mezi jemným řazením a nízkou spotřebou“. I proto již dvouspojkovými převodovkami jsou aktuálně vybaveny pouze tři modely FCA.
Nicméně ani klasické automaty již nejsou tak chváleny jako kdysi, když měly čtyři, pět nebo šest rychlostních stupňů. Zatímco tyto skříně se v rámci ankety Initial Quality Study, kterou provádí společnost J.D. Power, nikdy nedostaly mezi deset nejčastějších problémů, v současnosti jsou stížnosti na převodovky na sedmém místě v pořadí. Ještě loni to přitom bylo osmé místo, předloni pak desáté.
Je tedy evidentní, že snaha výrobců vyhovět především emisním normám se nesetkává u zákazníků s pozitivním ohlasem. Stížnosti míří především na váhání převodovek a řazení v nevhodný moment, zvláště v nízkých rychlostech. Jak totiž naznačuje viceprezidentka společnosti J.D. Power Renee Stephens, „pokud motoristé sešlápnou plyn, ale vůz neakceleruje, pak nejsou naplněna jejich očekávání“.
Při stále striktnějších regulacích normované spotřeby je ovšem sporné, zda můžeme zrovna v tomto ohledu očekávat pozitivní posun - zejména mnohastupňové automaty dnes fungují tak, že co nejrychleji zařadí co nejvyšší převodový stupeň, právě kvůli spotřebě. A to s rychlým nástupem akcelerace nejde příliš dohromady, jakkoli i schopnost automatů změnit převod o několik stupňů naráz se lepší.
Dodat pak již můžeme pouze tolik, že s problémy se potýkají především mainstreamové značky a modely. Vůči prémiovým automobilkám typu Ferrari či Porsche již výtky nemíří, u těchto aut zřejmě ráznější řazení nevadí - podle informací BMW jej dokonce část zákazníků vyhledává. PDK je totiž do jisté míry obdobou DSG a dvouspojkový Volkswagen Golf se též musí potýkat s nemalou kritikou...



Převodovky PDK od Porsche se kritika netýká, přestože jde de facto o stejnou technologii, jakou VW Group užívá kupříkladu u Golfu v podobě automatu DSG
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 21:24 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins