Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dum spiro spero: Renault dále věří elektromobilům, plug-in-hybridy odmítá
23.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mnoho tomu nenasvědčuje, provozní ředitel Renaultu ale přesto věří, že prodeje elektřinou poháněných vozů půjdou nahoru a Francouzi se svezou s trhem.
Možná občas slýcháte o tom, jak obrovský boom elektřinou poháněné vozy zaznamenávají, že jejich odbyt roste v řádu stovek procent a dosahuje už stovek tisíc nebo dokonce milionů kusů ročně. Není to pravda. K podobným závěrům docházejí věčně optimističtí příznivci elektromobilů pouze připočítáváním hybridních aut či tzv. plug-in-hybridů, což ale rozhodně nejsou čistě elektrické vozy. Takový Nissan Leaf nelze stavět na roveň modelů jako Lexus IS 300h nebo Opel Ampera, to jsou koncepčně zcela odlišná auta, z nichž čistě na elektrický pohon sází pouze to první jmenované.
Prodeje takových vozů jsou celosvětově spíše tristní a lokálně nezřídka zažívají i poklesy. Loni ale celkové rostly, když si na světě našlo své zákazníky okolo 65 000 elektromobilů, v předchozím roce se stejná hodnota pohybovala na úrovni 45 000 kusů ročně. To jsou velmi nízká čísla, z nichž se dá v řádu stovek procent růst velmi snadno, přesto se to neděje a meziroční zvýšení odbytu jen mírně přesahuje 40 procent. Co za takové situace, zvláště pak s vidinou mnoha reálných limitů elektřinou poháněných vozů, může do budoucna předpokládat rozumně uvažující člověk, snad není třeba dodávat. Elektromobily a rozum ale v posledních letech do jednoho vlaku nenasedly, a tak můžeme nadále slýchat fantastické předpovědi jejich skvělé budoucnosti, kterou je jen nutné rok co rok o nějakou tu chvíli odložit.
Mnohé studie stále počítají s prodeji několika milionů elektromobilů ročně již v roce 2020 a ještě o řád vyššího čísla o pět let později. Takový předpoklad se zdá být zcela nemístným, podobným číslům ale evidentně věří provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares. V krátkodobém horizontu sice zůstává více při zemi, přesto letos očekává zvýšení prodejů elektromobilů o 100 procent při zachování dosavadního tržního podílu Renaultu.
Podle Tavarese by se tak letos mělo prodat ve světě přes 130 tisíc elektromobilů, Renault by si pak z tohoto koláče chtěl utrhnout 36 tisíc prodaných vozů. S touto vírou tak Renault zůstává oddán elektrickému pohonu a věří, že si buduje pozici na trhu s velkou perspektivou. „Jsme lídry v prodeji elektromobilů a máme v úmyslu jimi zůstat. Jsme jediným výrobcem vůbec, který nabízí čtyři elektřinou poháněné modely. Náš celkový tržní podíl v Evropě, pokud připočtu i Dacii, činí 9 procent, na trhu vozů s nulovými emisemi ale držíme 51 procent,” pochlubil se Tavares.
Automobilka chce rozbít bank hlavně s elektrickými verzemi modelů Fluence, Kangoo a čistě elektrickým Zoe, s plug-in-hybridy či hybridy nadále nepočítá. Tavares si je sice vědom, že stále více konkurentů preferuje tuto, o poznání schůdnější cestu, je ale přesvědčen, že tohle řešení může fungovat jen u dražších aut.
„Není nic špatného na plug-in-hybridech. Když se ale podíváte na účet za materiály spotřebované na jejich výrobu, je celkem jasné, že cena plug-in-hybridů je o hodně vyšší než u vozů s jedním motorem,” řekl Tavares, ale asi přitom zapomněl, že elektromobil potřebuje také podstatně více drahých akumulátorů, které snadno mohou být dražší než spalovací motor navíc. Přesto pokračoval dále: „Fakt, že máte spalovací motor spojen s elektrickým dodává vozu dojezd, který byste od rodinného auta očekávali. Ale máte rázem dva pohony v jediném autě v průmyslovém odvětví, kde se většina výrobců pohybuje v červených číslech a vytváří pětiprocentní provozní zisk.”
„Takže jak dostat dva motory do jednoho auta bez toho, aniž by se to projevilo na dodatečných nákladech a tedy i vyšší ceně? To je ta výzva. A je to také důvod, proč se tento příběh stává tak polarizovaným - špičkové modely a SUV sází na plug-in-hybridy, menší přibližovadla se ale přesouvají spíše k elektrickému pohonu, aby jejich cena zůstala konkurenceschopná,” dodal Tavares.
Konstatoval též, že v delším časovém horizontu nemůže vyloučit ani stvoření dobíjecího hybridu s kosočtvercem na přídi, stane se to ale jedině tehdy, když to bude z hlediska jím řízené firmy ekonomicky ospravedlnitelné. Zatím jistě hluboce ztrátová sázka na elektromobily ale Tavaresovi zjevně nevadí a do černých čísel ji nedostane ani případný stoprocentní nárůst prodejů - ten se nakonec může odehrát celosvětově, pro Renault, který v některých částech světa vůbec nepůsobí, ale tutéž změnu přinést nemusí. Situace na nás dnes zkrátka působí tak, že Renault vsadil na jisté řešení, které zatím ekonomicky nefunguje, nezbývá mu ale než doufat, že se karta otočí, celkové prodeje zamíří vzhůru a s nimi poroste i samotná francouzská automobilka.
Uvidíme, jestli tento předpoklad Tavaresovi vyjde, my v tuto chvíli nevidíme důvodů, proč by prodeje elektromobilů měly letos dramaticky růst. Sázet proti Tavaresovi ale nehodláme - být to čistě na trhu, nepochybujeme, norský příklad ale ukazuje, že dostat elektromobily do popředí prodejních tabulek není zase tak těžké. Stačí k tomu využít i peníze všech těch, kteří o elektrická auta zájem nemají...
Plug-in hybridy jsou podle Tavarese výrobně ta drahé, že je lepší dopřávat menším autům čistě elektrický pohon. S tím chce Renautl rozbít bank a letos se svézt s očekávaným růstem prodej. Klíčovým pomocníkem by přitom měl být nový model Zoe.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva