Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
před 6 hodinami | Petr Miler
Tohle opravdu není žert, díváte se na autentický Volkswagen, který vám Škodu jen připomíná, protože jí fakticky je. Nebo ve většině případů byl, i tento konkrétní kousek už je z konce s dechem.
Škoda Felicia loni oslavila své už 30. narozeniny. Nezůstalo to bez povšimnutí, rekapitulovat příběh modelu, který snad stále důvěrně zná většina Čechů, by ale bylo nošením dříví do lesa. Připomenout si nicméně můžeme o dost méně známou část existence vozu, který sehrál roli jakéhosi mostu mezi ještě kompletně českým Favoritem a už do značné míry německou Octavií. Navíc nejde o žádnou muzejní záležitost, ale kus nedávné minulosti, který můžete mít doma pomalu za drobné, třebaže s vidinou, že se vám na drobné kousky brzy také rozdrolí.
Hned první škodovce prodávané pod dohledem německého koncernu se totiž dostalo cti jako žádnému jinému automobilu s okřídleným šípem ve znaku. Němci jednu z jejích verzí vzali a přijali ji za svou prakticky bez jakýchkoli úprav. Později se stalo, že spolu Škody a Volkswageny měly hodně společného i jinak než tak, že si v Boleslavi udělali svou vlastní obdobu, ale aby v opačném gardu došlo na kompletní adopci jinak českého auta? To už se vážně neopakovalo.
Felicia totiž byla na německém trhu prodávána jako Volkswagen i s patřičnými logy na přídi a zádi. Vozu u nás známému jako Škoda Felicia Pick-up nebo Škoda Pick-up tak Němci bez uzardění říkali Volkswagen Caddy, neboť právě takto byl u nich prodáván. A nakonec nejen u nich.
Felicia se tak stala první a v tomto smyslu zřejmě navěky i jedinou škodovkou, která na sebe ve své prakticky zcela původní podobě dostala znaky Volkswagenu a tvářila se jako vůz německé značky. Důvodem byl fakt, že Němci tehdy neměli vlastní pick-up a ten s označením Felicia mohl snadno vzniknout jako následník stejně pojatého Favoritu. Tuzemský pracant se dvěma sedadly a korbou tak pokračoval dále a dát mu německý pas už nebylo tak složité - v roce 1996 začal sjíždět přímo z kvasinské výrobní linky rovněž jako Volkswagen Caddy 9U.
Zatímco ostatní Caddy tehdy byly upravenými VW Polo, pick-up byl Škodou s přelepenými logy a jménem na zádi. Pohon tohoto klonu zajišťovaly dva dostupné motory, základní benzínový čtyřválec AEE SOHC 8V měl výkon 55 kW (75 koní) při 4 500 ot./min a k tomu 135 Nm točivého momentu při 3 500 ot./min. Stokilometrová rychlost byla dosažitelná bez nákladu za 12,5 sekundy, rafička rychloměru se sotva dostala k limitu 161 km/h. Druhý agregát v katalogu spaloval naftu odměnou za 47 kW (64 koní) při 4 300 ot./min a 124 Nm v 3 000 ot./min. Dieselová pohonná jednotka AEF SOHC též s osmi ventily o objemu 1,9 litru byla ještě pomalejší a kromě 100 km/h za 16,5 sekundy zvládla maximálně 150 km/h.
„Volkswagen Felicia Pick-up” měřil na délku 4,12 metru a na šířku zabral 1,64 metru. Nákladový prostor o dvou metrech čtverečných byl místem pro naložení maximálně 530 kilogramů nákladu, aby se celková hmotnost automobilu vešla do patřičných limitů. Převážně pracovní nástroj pro dva měl jen minimum komfortních prvků, nad rámec základu bylo možné objednat například dva čelní airbagy, ABS nebo klimatizaci u zážehového provedení.
To všechno jsou specifikace původní Felicie Pick-up, takže Němci opravdu nemuseli vynaložit žádné podstatné úsilí, aby tento model dostali do prodeje. Prodejní úspěchy tomu ale odpovídaly - přesná produkční čísla nemáme k dispozici, ale soudě dle dřívějšího, natož pak současného výskytu tohoto vozu na povrchu zemském jde o velkou vzácnost.
Auto se neprodávalo jen v Německu, takto jej znali třeba i ve Velké Británii, přesto zejména v kontinentální Evropě obvykle nenajdete v prodeji jediný VW Caddy 9U, který by nebyl totálně na kaši. Obvykle jsou nepojízdné, částečně rozebrané nebo zrezlé tak moc, že by je ani v Mladé Boleslavi nepoznali. Vůz, který najdete na fotkách níže, není velkou výjimkou, ale aspoň jezdí, má platnou STK a jde o více ceněnou dieselovou verzi. Jinak je též v extrémně opotřebeném stavu tak moc, že je i udávaným 233 tisícům km nájezdu obtížné věřit. Ale budiž, o to tu nakonec nejde.
Je to hlavně smutné připomenutí, že důkazů této svérázné etapy spolupráce škodovky a VW silně ubývá. Jde pochopitelně o velmi levný vůz, majitel je aktuálně ochoten se jej zbavit za pouhých 890 Eur, tedy asi 22 tisíc Kč. Nepředpokládáme, že byste si zrovna tento exemplář chtěli koupit jako vzácný a neopakovatelný kus historie Škody, dost možná by se vám ještě cestou domů rozpadl pod rukama. Tak jako tak je tragikomické, že i takto zhuntovaná škodovka je v prodeji větší raritou než naprostá většina Ferrari nebo Lamborghini, ale je to tak.
Ironií osudu budiž, že se historie měla v polovině minulé dekády opakovat, jen opačným směrem. Škoda vzala VW Caddy a udělala z něj nový Roomster s podobně „velkým” množstvím úprav. Auto bylo hotové a mělo se tak prodávat, nakonec se ale do oficiálního prodeje nikdy nedostalo. Vyrobeno mělo být přes 100 takových vozů a pokud se aspoň část z nich někdy nějak dostane do soukromých rukou, bude to v nabídce podobná rarita jako tento „německý” pick-up. Jen tušíme, že vydrží o něco víc...














Toto je opravdu Volkswagen Caddy z roku 1998, verze pick-up byla přeznačkovanou Škodou. Jedna vzácně ještě pojízdná dieselová verze je teď na prodej v Německu, vypadá ale podobně příšerně jako většina ostatních. Foto: AK, publikováno se souhlasem
Zdroj: VW Caddy II 2 Pickup 1,9D Modell 9U Pick Up mit Nordtop Aufbau@kleinanzeigen.de
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025Designér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
25.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis
- IT poradna 04.22. 18:47 - pavproch
- Detektory policejních radarů 04.22. 17:33 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus