Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dříve umřete vy než spalovací motory, říká šéf vývoje Mercedesu
21.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spalovací motory mají podle Dr. Thomase Webera ještě nemalý potenciál. V jejich prospěch nahrává také vybudovaná infrastruktura. Změny ale přijdou.
V poslední době vcelku pravidelně přinášíme zprávy, ze kterých pravověrným petrolheadům musí vstávat vlasy zděšením. Stále více vládních úředníků či aktivistických organizací totiž požaduje, aby spalovacím motorům byl zatnut tipec. Pokud by šlo o následek přirozeného vývoje, pak nám sice ukápne slza, ale rozhodně nebudeme proti takovým krokům brojit. Nicméně zde jde jen o umělé protěžování řešení, která se nejsou schopna prosadit svou přirozenou efektivitou a s tím se smiřujeme obtížně.
Podle šéfa vývoje koncernu Daimler Dr. Thomase Webera to ale s koncem benzinů a dieselů není tak horké. „Přijde konec spalovacích motorů? To za našich životů již neuvidíme,“ uvedl Weber na autosalonu v Detroitu. Zároveň ale dodal, že tyto agregáty „se dramaticky změní“. Ve srovnání se stávajícími verzemi budou sotva srovnatelné, neboť „dojde např. k dalšímu downsizingu, odstranění rozvodového řemene a integraci systému start/stop“.
Kromě toho Weber naznačil, že očekávat máme výraznější elektrifikaci, přičemž spalovací pohonné jednotky budou užívány pouze v optimálních otáčkách. „Již nebude třeba 6 000 nebo 7 000 ot./min., poběží pouze v několika stovkách otáček, kdy budou maximálně efektivní. Pokud spalovací jednotky budou fungovat pouze v určitém pásmu a my vyřešíme dynamiku pohonného ústrojí, s elektrifikací dokážeme překonat všechny kritické oblasti, ve kterých jsou emise špatné.“
Důvodů, proč by se přitom spalovací jednotky měly dožít vyššího věku než my, je podle Webera hodně. Mimo jiné jde kupříkladu o rozvinutou globální infrastrukturu nebo potenciál, který skrývají. „Účinnost dieselů je o 10 procent vyšší než u benzinových motorů, a proto je nadále používáme. Plus je tu navíc stránka týkající se velkých užitkových vozidel. Aktuálně opouštíme 30procentní termální účinnost motorů a míříme k 35 procentům. U motorů Formule 1 jsme však za 40 procenty.“
Weber ovšem dodává, že možná je dokonce až 60procentní účinnost, a proto se vývojové oddělení Mercedesu vydalo tímto směrem. „Ukazuje se, že je stále mnoho možností, jak navýšit účinnost spalovacích motorů, a to mně jakožto inženýrovi naznačuje, že bychom na této cestě měli setrvat.“ Benzinové a dieselové agregáty tedy evidentně odchod do důchodu nečeká, jakkoliv si zrovna tento krok oni úředníci a eko-aktivisté přejí.
V jejich prospěch ostatně nahrává i fakt, že ne všechny rozvinuté země mají přístup k obnovitelným zdrojům. Kupříkladu i takové Německo mělo na konci roku 2015 pouze sedm stanic, kde bylo možné doplnit vodík. A jelikož navíc naši západní sousedé uzavírají jaderné elektrárny ve strachu z opakování neštěstí v japonské Fukušimě, je většina elektřiny vyráběna za pomocí fosilních paliv. A jejich emise CO2 výraznou měrou narušují image „čistých“ elektromobilů.
„Nemůžeme spoléhat na to, že celý svět bude v jeden konkrétní moment schopen jízdy pouze na elektřinu. To je realita daná infrastrukturou. Ryze bezemisní provoz by měl být naším vrcholným cílem, ale zabere to ještě moře času, než tento úkol zrealizujeme,“ uzavírá situaci realisticky Weber.
Dr. Thomas Weber, šéf vývoje u Daimleru, nevidí budoucnost až tak špatně. Spalovací motory nás podle něj přežijí, jejich konstrukce se ovšem radikálně změní
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva