Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dříve umřete vy než spalovací motory, říká šéf vývoje Mercedesu
21.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spalovací motory mají podle Dr. Thomase Webera ještě nemalý potenciál. V jejich prospěch nahrává také vybudovaná infrastruktura. Změny ale přijdou.
V poslední době vcelku pravidelně přinášíme zprávy, ze kterých pravověrným petrolheadům musí vstávat vlasy zděšením. Stále více vládních úředníků či aktivistických organizací totiž požaduje, aby spalovacím motorům byl zatnut tipec. Pokud by šlo o následek přirozeného vývoje, pak nám sice ukápne slza, ale rozhodně nebudeme proti takovým krokům brojit. Nicméně zde jde jen o umělé protěžování řešení, která se nejsou schopna prosadit svou přirozenou efektivitou a s tím se smiřujeme obtížně.
Podle šéfa vývoje koncernu Daimler Dr. Thomase Webera to ale s koncem benzinů a dieselů není tak horké. „Přijde konec spalovacích motorů? To za našich životů již neuvidíme,“ uvedl Weber na autosalonu v Detroitu. Zároveň ale dodal, že tyto agregáty „se dramaticky změní“. Ve srovnání se stávajícími verzemi budou sotva srovnatelné, neboť „dojde např. k dalšímu downsizingu, odstranění rozvodového řemene a integraci systému start/stop“.
Kromě toho Weber naznačil, že očekávat máme výraznější elektrifikaci, přičemž spalovací pohonné jednotky budou užívány pouze v optimálních otáčkách. „Již nebude třeba 6 000 nebo 7 000 ot./min., poběží pouze v několika stovkách otáček, kdy budou maximálně efektivní. Pokud spalovací jednotky budou fungovat pouze v určitém pásmu a my vyřešíme dynamiku pohonného ústrojí, s elektrifikací dokážeme překonat všechny kritické oblasti, ve kterých jsou emise špatné.“
Důvodů, proč by se přitom spalovací jednotky měly dožít vyššího věku než my, je podle Webera hodně. Mimo jiné jde kupříkladu o rozvinutou globální infrastrukturu nebo potenciál, který skrývají. „Účinnost dieselů je o 10 procent vyšší než u benzinových motorů, a proto je nadále používáme. Plus je tu navíc stránka týkající se velkých užitkových vozidel. Aktuálně opouštíme 30procentní termální účinnost motorů a míříme k 35 procentům. U motorů Formule 1 jsme však za 40 procenty.“
Weber ovšem dodává, že možná je dokonce až 60procentní účinnost, a proto se vývojové oddělení Mercedesu vydalo tímto směrem. „Ukazuje se, že je stále mnoho možností, jak navýšit účinnost spalovacích motorů, a to mně jakožto inženýrovi naznačuje, že bychom na této cestě měli setrvat.“ Benzinové a dieselové agregáty tedy evidentně odchod do důchodu nečeká, jakkoliv si zrovna tento krok oni úředníci a eko-aktivisté přejí.
V jejich prospěch ostatně nahrává i fakt, že ne všechny rozvinuté země mají přístup k obnovitelným zdrojům. Kupříkladu i takové Německo mělo na konci roku 2015 pouze sedm stanic, kde bylo možné doplnit vodík. A jelikož navíc naši západní sousedé uzavírají jaderné elektrárny ve strachu z opakování neštěstí v japonské Fukušimě, je většina elektřiny vyráběna za pomocí fosilních paliv. A jejich emise CO2 výraznou měrou narušují image „čistých“ elektromobilů.
„Nemůžeme spoléhat na to, že celý svět bude v jeden konkrétní moment schopen jízdy pouze na elektřinu. To je realita daná infrastrukturou. Ryze bezemisní provoz by měl být naším vrcholným cílem, ale zabere to ještě moře času, než tento úkol zrealizujeme,“ uzavírá situaci realisticky Weber.



Dr. Thomas Weber, šéf vývoje u Daimleru, nevidí budoucnost až tak špatně. Spalovací motory nás podle něj přežijí, jejich konstrukce se ovšem radikálně změní
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 7 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 2 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 4 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 5 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 7 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:42 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins