Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizing nefunguje ani podle Consumer Reports, z hlediska spotřeby i dynamiky
6.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Downsizing je prezentován jako univerzální cesta k vyšší efektivitě, měření CR to nepotvrzují.
Známý americký magazín Consumer Reports (CR) se kromě spousty jiných oblastí věnuje také automobilům a jejich testování. V jedné ze svých posledních reportáží se jeho redaktoři zaměřili na malé přeplňované motory do dvou litrů, především pak na to, jestli umí dostát slibované nízké spotřebě při současném zachování výkonu velkoobjemových jednotek, a jak obstojí ve srovnání s konvenčními atmosférickými motory. Výsledky nás příliš nepřekvapily.
Pokud by nám byl současný trend snižování počtu válců či zmenšování jejich zdvihového objemu předkládán jako snaha o snížení hmotnosti automobilů či zlepšení rozložení váhy za účelem zdokonalení jízdních vlastností, patrně bychom proti němu mnoho námitek neměli. To jsou objektivně pozitivní důsledky, které s sebou downsizing zpravidla přináší. Potíž je samozřejmě v tom, že výše zmíněné je pouze vedlejší produkt a nový směr je nám podsouván poněkud jinak.
Psali jsme o tom už několikrát a opakujeme to znovu - downsizing není automaticky nesmysl, je ale špatný coby obecný prostředek roubovaný paušálně na všechna auta. Pořád totiž platí, že při zvýšeném namáhání motoru se začnou dramaticky projevovat negativa přeplňování, což normovaný test spotřeby nezohledňuje.
Připočtěte k tomu snahu šroubovat malé turbomotory na co nejvyšší výkony v kombinaci s velkými a relativně těžkými karoseriemi, nezřídka dlouhé zpřevodování a nůžky mezi naměřenými tabulkovými hodnotami a realitou se rozevírají stále více. Jak se to projevuje v praxi? CR nám na to částečně dává odpověď, než se ale podíváme na konkrétní čísla, asi bychom měli zdůraznit, že normovaný test americké státní agentury EPA je poněkud realističtější než evropské normy, tudíž je téměř jisté, že rozdíly v našich podmínkách by byly ještě podstatně markantnější.
CR na úvod svého pojednání bez dlouhých řečí konstatuje, že malé přeplňované motory mnohdy nenaplňují sliby o výkonu velkých pohonných jednotek, ani nízkých provozních nákladech těch malých. „Ačkoli tyto motory mohou na papíře vypadat díky hodnotám od EPA impozantně, ve skutečnosti jsou častokrát pomalejší a žíznivější než konvenční větší čtyř- a šestiválce,“ tvrdí Jake Fisher, ředitel testovacího oddělení automobilů Consumer Reports.
Do pozornosti přitom dává kupříkladu Ford Fusion 1,6 Ecoboost s výkonem 175 koní, který by se měl v Evropě objevit se zpožděním počátkem příštího roku jako nové Mondeo. Ačkoli jej automobilka prodává na domácím trhu jako ekonomičtější alternativu k atmosférickému čtyřválci o objemu 2,5 litru (a s příplatkem 795 dolarů, samozřejmě), CR v provozu naměřilo průměrnou spotřebu 9,4 litru na 100 km, což z něj s přehledem dělá nejžravější model ve svém segmentu i v dané výkonové kategorii. „Toyota Camry, Honda Accord nebo Nissan Altima s čtyřválci o objemu 2,4 až 2,5 litru jednak lépe akcelerují a zároveň v provozu jezdí za 7,6 až 8,7 litru," píše americký magazín.
Ani dvoulitrový Ecoboost od Fordu si nevedl o moc lépe. Ve Fusionu potřeboval na každých 100 kilometrů 10,7 l/100 km, přičemž kupříkladu 3,5litrový atmosférický šestiválec v Toyotě Camry vykázal ve stejném režimu spotřebu rovných devět litrů na stovku.
Dalším, ne zrovna zářným příkladem pozitivních dopadů donwsizingu je přeplňovaná čtrnáctistovka v Chevroletu Cruze, kterou v rámci vozů koncernu General Motors důvěrně znají také evropští motoristé. Ačkoli se podle výrobce spokojí s 8,4 l/100 km, ve skutečnosti byla její spotřeba na chlup stejná s atmosférickou osmnáctistovkou, když CR oběma naměřila 9,0 litru.
Consumer Reports dále upozorňuje na to, že díky průběhu výkonu přeplňovaných motorů s výraznějším zátahem v nízkých a středních otáčkách mají majitelé častokrát dojem, že jejich vozy reagují na plyn svižněji a nemusí tolik podřazovat, při měření akcelerace na tom ale lépe nejsou. Navíc v případě nejmenších jednotek (zde 1,4 a 1,6 l) je při zrychlování použití nižších převodových stupňů naopak nutné (neboť v nejnižších otáčkách jim nepomáhá turbo), což se vzápětí projevuje na spotřebě.
Jediným automobilem, který naplnil papírové sliby, byl podle CR mnichovský model 328i s přeplňovaným dvoulitrem, když byl schopen na jeden galon benzínu zajet 28 mil nejen podle tabulky, ale rovněž při měření v provozu. Háček byl akorát v tom, že v přepočtu se jedná o 8,4 litru, kdežto BMW v Evropě uvádí u stejného vozu průměrnou spotřebu jen 6,3 l/100 km - americká je přísnější a v tomto případě i přesnější, srovnání s místními předpoklady by znovu dopadlo tragicky.
Pochopitelně nejsme tak naivní, abychom si mysleli, že podobné články postaví barikádu hlouposti a donutí politiky (kteří s tím naneštěstí mají co dělat, když skrze populistické zákony deformují volný trh) starat se o důležitější věci. Minimálně však ukazují realitu bez zeleného patosu a odhalují, že legislativa může zvýhodňovat ve skutečnosti méně ekologická řešení. Z našeho pohledu je příjemné slyšet totéž, co tvrdíme my, i odjinud, což se nám nestává často - downsizing fungovat může, rozhodně ale nefunguje řešení aplikované paušálně na všechna auta bez rozdílu jejich třídy, velikosti a předpokládaného využití.
Slibovanou spotřebu dodrželo jen BMW 328i, nicméně také jen proto, že americká EPA je realističtější než naše normy - místo 6,3 l/100 km jezdí americká verze papírově za 8,4 litru
Šestnáctistovka a dvoulitr Ecoboost ve Fusionu (alias Mondeu) propadly na celé čáře, japonské atmosférické čtyř a šestiválce byly úspornější a zároveň nabídly lepší dynamiku. Myslíte si, že by 1,0 Ecoboost dopadl jinak?
Zdroj: Consumerreports.org
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva