Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby
10.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový americký prezident říká, že limity spotřeby nevznikly kvůli údajným klimatickým změnám. Chce jejich změnu ku prospěchu zákazníků.
Volby v Americe jsou nějakou chvíli u konce a celý svět ví, že pětačtyřicátým prezidentem Spojených států se stane Donald Trump. Je to možná překvapivé, neboť favorizovanou Hillary Clinton volilo ve skutečnosti o něco více lidí. Nicméně zámořská pravidla vychází z přepočtu na volitele v jednotlivých státech, což nakonec přineslo vítězství realitnímu magnátovi. Ten vyhrál v klíčovém Ohiu, Wisconsinu, Pensylvánii či na Floridě a jeho vítězství na počet velitelů je až drtivé. Jeho cestě do Bílého domu tak již nic nebrání.
Celý svět se samozřejmě po volbách začal ptát, co tento výsledek znamená. Trumpovy konkrétní záměry jsou v mnoha ohledech dosti nečitelné, a tak můžeme o budoucnosti v často pouze spekulovat. Oblasti jako zahraniční politika ale ponechme na probrání jiným, my se budeme soustředit na nám blízkou parketu. A v té je po dnešku o poznání jasněji.
Řeč je pochopitelně o automobilovém průmyslu, který nejspíše s Trumpovým příchodem do Bílého domu dozná radikálních změn. Republikánský kandidát již během své kampaně naznačoval, že hodlá zamávat s limity spotřeby paliva známými pod označením CAFE (Corporate Average Fuel Economy). Ty v roce 2011 citelně zpřísnila Obamova administrativa, dle jejíchž plánů měla žíznivost aut v roce 2025 poklesnout na pouhých 54,5 mpg, tedy zhruba 4,3 l/100 km.
Nicméně výrobci v minulých měsících naznačovali, že s dosažením těchto limitů mají nemalý problém. Proto se ostatně začalo zvažovat přehodnocení plánů, načež byla jako nový cíl stanovena spotřeba pohybující se někde okolo 4,4 až 4,7 litrů na sto kilometrů. Ani to ale ve světle stávajícího prostředí nevypadá jako reálný cíl. Původně totiž byly do rovnice zakomponovány vysoké ceny benzinu, nicméně ropa je nyní velmi nízko a s tím souvisí i pokles cen pohonných hmot.
Tento fakt samozřejmě pozměnil i zákaznické preference, neboť s vysokými cenami benzinu kupci sahali spíše po menších vozech, s nimiž jsou spojeny méně objemné a tedy úspornější motory. Snížení cen benzinu však přivádí zpět velkou oblibu crossoverů, SUV, pick-upů a trucků. Podle Johna Mashburna, jednoho z Trumpových poradců, by se proto nový prezident rád přiklonil k hlasu lidu, nikoliv regulátorů z agentur jako je EPA.
„Trumpova administrativa provede rozsáhlou revizi všech federálních regulací. To zahrnuje i limity spotřeby paliva a emisních standardů tak, aby nedošlo k poškození zákazníků či amerických pracujících,“ uvedl Mashburn. Z jeho slov tak sice můžeme vycítit jisté politikaření, nicméně na druhou stranu to vypadá, že Trump by mohl při svých krocích mohl vycházet z potřeb reálných zákazníků, ne uměle stanovených potřeb úředníky a politiky.
„Je důležité si uvědomit, že tento program (CAFE - pozn. red.) byl v prvé řadě zaveden proto, aby klesla závislost naší země na cizí ropě, nikoliv kvůli snaze o omezení globálního oteplování. Pan Trump se proto nyní zaměří na návrat pracovních míst zpět do Spojených států, což zahrnuje i automobilový průmysl. Zároveň si přitom chce být jist, že vládní kroky jsou v národním zájmu,“ pokračuje Mashburn.
Je otázkou, jestli se podaří Trumpovi motivovat automobilky k navrácení části výroby zpět do USA, s oním přehodnocením limitů ale podle všeho počítat můžeme, a to dává poněkud jinou naději než předešlé volby. Problematický downsizing mají zastavit už nové evropské testy spotřeby a emisí a menší regulace v USA by to jen podpořily - tam sice zatím zmenšování motorů nedosáhlo takových extrémů jako v Evropě, s výše nastíněnými cíli by ale bylo též nevyhnutelné.
To nejsou špatné zprávy pro racionálně uvažujícího člověka - až absurdní snaha o naplánování technické budoucnosti úředníky se už v posledních letech začala vymykat z rukou. A pochopitelně, Trumpovo zvolení může způsobit neklidné spaní i Elonu Muskovi, jehož Teslu do značné míry drží nad vodou prodej ekologických kreditů ostatním značkám. Ani ty nemá Trump v oblibě a když dostane hlavní slovo opět trh, bude Tesla muset svou strategii minimálně razantně přehodnotit.
Kritici v tuto chvíli naznačují, že přehodnocení daného systému by snížilo snahu automobilek o snižování spotřeby a emisí. Nicméně v tomto ohledu je třeba dodat, že daným směrem všichni výrobci míří po celou svou existenci. Nyní by tak ale činili nikoliv s ohledem na regulátory, nýbrž kvůli registracím - a tedy v zájmu zákazníků.



Donald Trump již před deseti lety spojil svou tvář s Cadillacem XLR-V. Tedy vozem osazeným 4,4litrovým osmiválcem o výkonu 440 koní, u nějž byla zmiňována spíše jízdní dynamika než spotřeba a emise
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB