Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Došlo k první smrtelné nehodě Autopilotu Tesly, firmu vyšetřuje NHTSA
1.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Model S i jeho řidič podle prohlášení přehlédli bílý přívěs proti jasnému nebi a nedošlo k aplikaci brzd. Akcie Tesly již začínají klesat.
Autonomní řízení neboli autopilot je technologií, jejímuž vývoji se aktuálně věnuje téměř každá automobilka. Tomu se nelze divit, neboť ačkoli nás řízení baví, spousta lidí jej bere jen jako nezbytně nutnou činnost, pokud je rovnou neobtěžuje. A pochopitelně, na většině automobilových nehod má hlavní podíl lidský faktor. Lze sice namítat, že je to ten samý faktor, který svou předvídavostí spoustě nehod také zabrání, přesto jsou mnozí přesvědčení, že jeho eliminací a předáním kontroly nad vozem umělé inteligenci se můžeme dočkat světa bez bouraček a souvisejících zranění či dokonce úmrtí.
Od tohoto stavu jsme ovšem momentálně na míle vzdáleni, neboť žádný z výrobců dosud nepřišel se systémem, který by skutečně dokázal převzít kontrolu nad vozem takovým způsobem, aby jeho majitel namísto volantu mohl uchopit do rukou třeba noviny a místo řízení se věnoval čtení. Zavedené automobilky jsou si tohoto faktu vědomé, a přestože se snaží tempo vývoje urychlit, i nadále říkají, že s autonomním řízením vyrukují až ve chvíli, kdy bude zcela spolehlivé. Navíc prozatím jen Volvo oznámilo, že za techniku přebere plnou zodpovědnost ve smyslu „vaše auto teď budeme řídit my.”
Poněkud jinak smýšlí Tesla, která ve snaze o deklasování konkurence loni na podzim poslala do prodeje systém zvaný Autopilot. Fanoušci této značky okamžitě začali jásat, ostatní výrobce posílali do důchodu a nadšeně demonstrovali výhody autonomního řízení. To sice na jedné straně šéfa značky Elona Muska potěšilo, na druhé ale nejspíše i vyděsilo - sám totiž velmi dobře ví, že do nebes vynášená technologie skutečným autonomním řízením není. Spíše než o cokoliv jiného jde o lépe fungující adaptivní tempomat doplněný aktivním monitoringem jízdních pruhů.
Tesla proto již krátce po zahájení prodeje Autopilotu začala jeho schopnosti omezovat a svá velkoústá prohlášení poněkud krotit. Nedá se ovšem říci, že by cokoliv z toho zabralo. Přiznejme si totiž, že lidstvo občas velmi rádo podléhá svodům, a pokud někdo jako Musk tvrdí svým často až fanatickým příznivcům, že má v nabídce Autopilot, pak mu dav snadno začne věřit. A to logicky může vést k neštěstí.
To se nakonec doopravdy stalo, neboť autonomní řízení Tesly má nyní oficiálně na svém kontě první fatální nehodu. Odehrála se sice již 7. května, ovšem teprve nyní díky vyšetřování amerického úřadu NHTSA s ní byla seznámena širší veřejnost. V centru dění je, jak asi již tušíte, Tesla Model S a její Autopilot. Ten totiž nezaregistroval (stejně jako řidič) tahač (či podle některých médií traktor) křížící silnici i s přívěsem, do nějž následně elektrický sedan narazil.
Podle nejnovějších zpráv se osudná nehoda odehrála na dálnici (je to spíše čtyřproudá silnice) ve Willistonu, zhruba 160 kilometrů od floridského Orlanda. Za volantem Tesly seděl čtyřicetiletý Joshua Brown z Ohia, který byl Teslou považován za věrného stoupence. Elon Musk dokonce v minulosti odkázal na jedno z jeho videí, které mapuje situaci, kdy Autopilot dotyčnému měl zachránit život a které naleznete níže. Brown totiž nesledoval silnici, na které do něj málem najel vůz veřejných služeb.
Osudného 7. května ovšem již fanoušek značky takové štěstí neměl, neboť podle prohlášení Tesly „ani Autopilot, ani řidič nezaregistrovali bíle lakovaný přívěs proti jasné obloze, pročež nedošlo k sešlápnutí brzd“. Model S tak pod přívěs vjel, přičemž ten rozpáral jeho střechu. Auto samo pak ještě nějakou chvíli jelo dále a spekuluje se o tom, zda setrvačností nebo nadále řízeno autopilotem. Elektrický sedan pak vyjel ze silnice, učinil ještě několik kotrmelců, než skončil zhruba 30 metrů od dálnice. Brown zemřel na místě, řidič náklaďáku Frank Baressi zraněn nebyl.
NHTSA měla být Teslou o nehodě informována okamžitě, přičemž na místo vyslala tým expertů. Souběžně s tím měl projít důkladnou inspekcí také zdemolovaný vrak. Výsledky vyšetřování stále ještě nejsou známy, nicméně americká organizace teprve nyní s jeho průběhem seznámila veřejnost a oznámila, že je Tesla pro tento incident vyšetřována.
V souvislosti s tím Tesla vydala i oficiální prohlášení, ve kterém hluboce lituje „tragické ztráty”. Zároveň přitom neopomněla zdůraznit, že Autopilot má za sebou již 130 milionů mil (209 mil. km) a toto je první fatální zranění. Běžně přitom ve světě dochází k jednomu úmrtí na každých 60 milionů mil (96,5 mil. km).
Kromě toho Tesla zdůrazňuje, že Autopilot je pouze asistentem, který vyžaduje, aby řidič měl ruce na volantu, jinak je audiovizuálně varován a vůz začne samovolně zpomalovat, dokud řidič opětovně neprokáže, že je ve střehu. V tomto bodě ovšem musíme zdůraznit, že pouhým položením rukou na volant nejste připraveni na okamžité převzetí plné kontroly nad vozem, pokud se stane něco nepředvídatelného. Trvá totiž několik sekund, než lidský mozek zaktivuje veškeré procesy, které jsou k řízení automobilu potřeba.
Právě na tuto okolnost poukazují mnozí experti, zejména pak šéf vývoje Volva Peter Mertens. Ten v uplynulých týdnech naznačil, že má pocit, že se jej Autopilot Tesly snaží zabít pokaždé, když vůz řídí. V návaznosti na tyto zkušenosti pak dodal, že švédská automobilka rozhodně nehodlá z veřejnosti udělat své testery a namísto toho autonomní řízení začne ve svých vozech nabízet teprve tehdy, až si bude naprosto jista bezpečností. Právě v tomto bodě lze přitom vidět tu největší chybu, jakou udělala Tesla.
Americká značka totiž ve svém prohlášení rovněž uvedla, že Autopilot je ve své veřejné beta fázi. Tedy jinými slovy, že jej Tesla nadále testuje, jen přitom nepoužívá své zaměstnance, nýbrž zákazníky. Těm tedy evidentně dala do rukou technologii, která zdaleka není neprůstřelná, což sama ví. Pravda, to jim sice taktéž oznámila, ale připomíná to styl, kterým některé finanční instituce lákají zákazníky k velmi výhodné půjčce. Velkými písmeny je tak kupříkladu uvedena malá částka, kterou měsíčně budete platit, pročež se vše zdá být velmi výhodné. Malá písmena, jenž skoro nikdo nebere v potaz, však oznamují, že výše ročních nákladů je enormní. Říkat něčemu Autopilot a bokem dodávat, že to autopilot není, připomíná totéž.
Není pochyb o tom, že Joshua Brown udělal chybu, neboť uvěřil oněm velkým písmenům Tesly a řízení nevěnoval dostatek pozornosti. Asi tolik, jako těm malým písmenům, dle kterých jde o pouhého asistenta. Za tuto chybu zaplatil cenu nejvyšší a pochybujeme o tom, že to bude označeno za něco jiného než jeho vlastní selhání. Přesto lze vinit i Teslu, která pod zavádějícím názvem pustila do světa technologii, jejíž funkčnost zdaleka neodpovídá tomu, jak se jmenuje.
Nyní bude zajímavé sledovat, co se odehraje dále. Jak jsme zmínili, NHTSA zatím ještě s vyšetřováním neskončila. Jediným negativním dopadem pro Teslu je tak pád akcií firmy, které po skončení včerejšího obchodování skončily tři procenta pod svou předchozí hodnotou a uvidíme, jak zareagují, až později během dne začne běžné obchodování.
Můžeme spekulovat, co se bude dít dále, od možného stažení Autopilotu z prodeje a svolávací akci všech vozů, které jím dosud byly osazeny až po vliv první smrtelné nehoda poloautonomního řízení na další vývoj této technologie. Dá se ovšem předpokládat, že jej rozhodně neurychlí...
Místo tragické nehody Model S. Vůz je po střetu s přívěsem skutečně rozpáraný
V této situaci ještě Autopilot Tesly Model S stejného majitele zasáhl dobře. V další, velmi podobné už majitel takové štěstí neměl
Joshua Brown ještě za svého života natočil za volantem Tesly Model S i sám sebe
Autopilot Tesly se připletl k první smrtelné nehodě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 8 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 11 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch