Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Diesely nesmí být zakázány, říká jedna z největších osobností světa motorů
29.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeho jméno vám nejspíš nic neřekne, zakladatelem a šéfem motorového symposia, kam každý rok jezdí snad všechny kapacity oboru, není náhodou.
Ve Vídni se tento týden odehrál 38. ročník Vídeňského motorového sympozia, přičemž s novinkami se tradičně ohlásil hlavně Volkswagen. Německá automobilka představila nový tříválec 1,0 TGI uzpůsobený spalování CNG a hlevně mikrohybridní 1,5litrovou jednotkou mezi dalšími elektrifikačními plány.
Volkswagen s v tomto ohledu musí snažit kvůli Dieselgate. Ten na jedné straně koncern připravil o velké peníze, na straně druhé u některých vyvolal pomalu až anti-dieselovou hysterii, zvláště na politické úrovni. Neustále se tedy mluví o konci „producentů sazí“ či alespoň zakázání jejich vjezdu do center metropolí. Ve Vídni se ovšem diesely dočkaly nemalé podpory, a to přímo od prezidenta sympozia.
Jméno Dr. Hanse Petera Lenze vám nejspíše nic neřekne, jeho slova byste proto mohli brát na lehkou váhu. Než se k nim tedy dostaneme, v rychlosti si jej představíme. Jde o německého technika, který byl v letech 1974 až 2002 ředitelem Institutu pro spalovací motory a automobilové technologie, jenž spadá pod vídeňskou Technickou univerzitu. Zároveň je znám pracemi na téma katalyzátorů.
Již v roce 1992 získal první ocenění ÄRBO za přínos v rámci ochrany životního prostředí, v roce 2009 byl pro změnu oceněn motoristickými novináři. Pokaždé přitom měla udělená trofej spojitost s automobilovými technologiemi a především pohonnými jednotkami. Není tak vlastně překvapivé, že je zakladatelem a šéfem Vídeňského motorového sympozia - stoprocentně ví, o čem mluví.
Ve Vídni na adresu zmiňovaných zákazů vjezdu pro dieselová auta uvedl, že „tyto vládní kroky musí být vyzpytatelné. Pokud si tedy někdo před rokem v dobré víře koupil auto s dieselovým motorem splňujícím všechny normy, stát by mu neměl zakazovat jízdu v určitých oblastech.“ Tím Lenz udeřil hřebíček na hlavičku, neboť před kauzou Dieselgate byly nálady dokonce přesně opačné - politici motoristy do nákupu dieselů naopak tlačili kvůli nižší spotřebě a tedy i nižším emisím CO2.
V souvislosti se skandálem VW se ale náhle začaly více skloňovat emise NOx, přičemž všichni lidé s alespoň špetkou rozumu již dávno věděli, že právě tyto látky produkují dieselové motory především. Politici však náhle procitli až před necelými dvěma lety. Nyní proto daleko více bojují za příchod hybridních a elektrických agregátů, stejně jako se snaží zasadit o změnu norem měření.
„Dieselový motor přitom může být stejně čistý jako agregát pracující na bázi Ottova cyklu a v rámci spotřeby navíc daleko úspornější. Míře jeho benefitů nelze konkurovat a u těžkých vozidel je zcela nepostradatelný,“ mluví dále v pozitivech Lenz. Je ale třeba dodávat, že hovoří o nových „čistých dieselech“, jakkoliv zrovna toto spojení si kvůli VW nezískalo zrovna pozitivní vnímání.
Dle Lenze je třeba, aby automobilové odvětví přešlo na efektivní a životnímu prostředí ohleduplnější jednotky, co nejdříve to půjde. Tento přechod ovšem nesmí být učiněn na základě všeobecné hysterie. Podstatná je evoluce všech kroků. „Nejdříve totiž lidé byli k dieselům vábeni přes nízké zdanění, jež mělo souvislost s nízkými emisemi CO2. A teď je někdo chce náhle zakázat,“ říká dále Lenz.
Dle něj bychom proto nyní měli sebrat odvahu a všemi legálními prostředky bojovat proti jakýmkoli zákazům řízení. „Takové zákazy nebo omezení týkající se osobních automobilů s dieselovými motory představují porušení práv garantovaných ústavou,” uzavřel Lenz svůj projev ve Vídni. A i když nejsme zrovna fanoušky dieselů až do roztrhání těla, pod Lenzova slova bychom se klidně podepsali - politici přece nemohou určovat pravidla podle toho, kam zrovna fouká vítr a omezovat používání auta, do jehož koupě vás ještě předloni tlačili...
Prezident motorářského sympozia, Dr. Hans Peter Lenz, poněkud překvapivě razantně vystoupil ve prospěch dieselů
Zdroj: Wiener Motorensymposium
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 2 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před hodinou - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 2 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 3 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 4 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva