Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dieselům zvoní hrana, jejich emise se mají měřit ve skutečném provozu
25.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je to konec hry pro naftové motory, říká k záměru BNP. Diesely se mohou stát nepřijatelně drahými.
Po dlouhé době podpory dieselových automobilů v podstatě v celé Evropě, počítáme-li jako podporu i nižší spotřební daň na naftu ve srovnání s benzínem, se v posledních měsících a letech zdá, že vznětovým motorům v osobních automobilech pomalu zvoní hrana. O změnu preferencí zákazníků se snaží Francie i Velká Británie - ovšem za nesouhlasu automobilek.
Ten je pochopitelný, protože automobilky jako firmy musí fungovat v určitém právním prostředí a nejen pro podnikání není dobré, když se toto prostředí překotně mění. Velká změna je například zavedení testovací procedury WLTP jako náhrady za v současnosti používaný způsob měření, označený NEDC. Přechod na tuto novou normu by měl proběhnout ve třetím čtvrtletí roku 2017.
To je optikou doby, jakou trvá vyvinout nové auto či jeho výraznější facelift, dost krátký čas. Platí to o to více, že ani nyní - jakkoli o nové proceduře víme mnoho - stále není zcela přesně stanoveno, jak bude test probíhat pro různé kategorie vozidel a ani kdy přesně vstoupí WLTP do účinnosti. Ono třetí čtvrtletí roku 2017 je totiž zatím stále jen předpoklad, nepotvrzený zákonodárnými orgány.
Není to ale jediný problém, který automobilky v tuto chvíli trápí. Podle nové evropské legislativy by se totiž měření emisí naftových motorů mělo od září 2017 odehrávat ve skutečném provozu, nikoliv v laboratoři, jako dnes. Můžeme se ptát, jak budou chtít zkoušející v takových případech zajistit přesně stejné podmínky pro všechny, výsledkem také může být jen „jiná laboratorní simulace”, ale to nyní nechme stranou. ACEA, Asociace evropských výrobců automobilů, na každý pád tvrdí, že nová pravidla, ať budou jakákoli, budou vyžadovat nemalé změny ve vývoji automobilů a s těmi je potřeba včas začít.
„Po automobilovém průmyslu se chce, aby dnes stavěl auta podle pravidel, která budou známa až příští rok,” uvedla mluvčí ACEA. Také podle prohlášení Asociace je možné se změnami začít až ve chvíli, kdy bude známa finální podoba nového testu spotřeby. Žádá tedy po EU zveřejnit kompletní návrh nových testů během června či července letošního roku.
Nový, zatím přesně neznámý test emisí dieselových motorů má cílit na to, aby „špinavé diesely zmizely ze silnic”. Takto to alespoň prezentuje organizace Transport & Environment, zaměřující se na ekologii v dopravě. Je pravdou, že emise CO2 dieselových aut jsou nižší, zato ale diesely produkují více oxidů dusíku a do nedávné doby také pevných částic. Toto jsou složky výfukových plynů reálně škodlivější lidskému zdraví než oxid uhličitý, který je v běžně se vyskytujících koncentracích zcela neškodný.
„Pokračování současného slabého a neúčinného testovacího režimu přineslo zhoršení znečištění ovzduší s širokými zdravotními důsledky. A vyhlídkou zákazu dieselů v některých městech coby jediného zbývajícího řešení,” stojí v prohlášení Transport & Environment, která reálné měření emisí dieselů podporuje. Pokud se daný záměr stane skutečností, dieselům to skutečně může zlomit vaz.
Rozdíly mezi množstvím reálně emitovaným množstvím škodlivin a tím, které jednotlivým automobilům vychází v v laboratorních testech, jsou totiž obrovské, jak vloni ukázala studie ICCT, Mezinárodní rady pro čistou dopravu. Z patnácti moderních aut se do limitů pro normu Euro 6 vešlo jen jediné, průměrně byly limity překročeny sedmkrát, v extrému pětadvacetkrát. Tato data byla přitom nasbírána na celkem 6 400 reálně ujetých kilometrech.
Jaký přesně bude efekt nových testů spotřeby na dieselové motory, zatím nicméně není jasné, jakákoli změna ale bude pro přežití těchto motorů znamenat velký problém. „Věříme, že to je konec hry pro naftové motory,” zní ve zprávě BNP Paribas a argumentuje tak, jak lze v jejím případě očekávat - ekonomicky. BNP říká, že pokud by nové testy znamenal zvýšení zjištěných emisí jen o 10 procent, zatíží to cenu každého prodaného auta s dieselovými motorem o 400 Eur (tedy téměř 11 tisíc Kč). Měření ICCT přitom vykázala až 700procentní rozdíly.
Na druhou stranu, existují také vozy, které i reálnými testy prošly bez poskvrnky nebo s menšími rozdíly. Cesty k dosažení limitů stanovených normou Euro 6 i za jiných podmínek tedy zjevně existují, je jen otázkou, jak budou drahé. BNP říká, že při ziskové marži okolo 500 Eur na autě u většiny výrobců je jakýkoli dodatečný náklad problém - z marže brát nelze a zdražit vůz o takové peníze znamená učinit jej prakticky neprodejným.
Tak či onak si myslíme, že i když proti dieselům stojí kde kdo od různých eko-organizací, přes některá města až po nadnárodní legislativu, nedá se očekávat, že výroba naftových automobilů bude za dva roky prostě utnuta, na to je poptávka po nich příliš silná. Je ale docela dobře možné, že se stanou výsadou jen dražších vozů a jejich celkový podíl na trhu ze současné skoro poloviny všech prodaných aut výrazně klesne...
Vypadá to, že dieselům v Evropě skutečně zvoní hrana. Pakliže budou jejich emise měřeny přísněji než nyní, bude to jejich ekonomická vražda
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus