Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dieselům hrana až tak nezvoní, v nových testech mohou 2,1x překračovat limity
29.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výbor Evropské unie schválil faktor konformity 2,1 do ledna 2020 a 1,5 poté. Vlády členských států přesto nejsou jednotné - chtějí méně i více.
Dieselové motory dostaly v emisních testech větší prostor, než zněl původní návrh, který jsme probírali v úterý. Středeční hlasování TCMV, Technického výboru pro motorová vozidla Evropské unie, o návrhu šéfky odboru evropské průmyslové politiky Elzbiety Bienkowskie nové limity posvětilo v kompromisní variantě. V období od září roku 2017 do ledna 2020 bude možno v rámci tzv. RDE, měření emisí ve skutečném provozu, limit 80 mg NOx/km překročit o 110 %, po lednu 2020 to bude o 50 %.
To znamená tzv. faktory konformity 2,1, resp. 1,5 a ve stínu nových faktů je otázkou, zda dieselům opravdu zvoní hrana, jak mohlo dříve zdát. Ještě v úterý prezentovaný návrh odboru Bienkowskie zněl na faktor konformity 1,6 v období od září 2017 do září 2019 a od té doby měl být tento faktor rovný 1. Národní vlády některých členských států ovšem požadovaly větší prostor a ACEA, Evropská asociace výrobců automobilů, žádala faktor konformity až 2,75. Uváděla ale, že dokud nebudou známy přesné parametry měření RDE, není možné určit potřebný faktor konformity.
Proti souhlasu s takovýmito faktory konformity se pochopitelně stavěly zástupci „zelených” stran ve vedení EU. „Je to skandální a cynické rozhodnutí evropských vlád”" uvedl Bas Eickhout, nizozemský člen Evropského parlamentu. „Budeme hledat právní cesty, jak to napadnout,” pokračoval. Podobně také ne všechny vlády členských států stály proti návrhu Bienkowskie, např. Dánsko její návrh podporovalo.
Bienkowska své rozhodnutí přistoupit na kompromis brání. „Evropská unie je první a jediný region na světě, který vyžaduje tyto náročné testovací metody,” uvedla v prohlášení. „Navíc zde nekončíme, pracujeme na návrhu, který by měl zlepšit homologační systémy a posílit nezávislost testování vozidel,” pokračovala v reakci na kritiku.
Třebaže hlasováním TCMV návrh ve změněné podobě prošel, národní vlády stále nemají sjednocený názor, resp. požadavky na faktor konformity. Již zmíněné Dánsko podporovalo původní návrh odboru Bienkowskie s odkazem na obnovu důvěry občanů, ale např. Německo a Velká Británie, tedy místa, kde se vyrábí spousty automobilů, byly silně proti. Stanovisko Francie, která po dekádách podpory diesely začala démonizovat, není známo. Itálie požadovala faktor konformity 3, nejvíc ze všech členských států, i když v rámci Dieselgate hraje trochu jinou hru.
Británie a Německo však neuvedly konkrétní čísla; „Důkladnost musí mít přednost před rychlostí,” stojí v povšechném německém prohlášení, stejně jako, že „dieselový motor by měl být zachován jako volba pro masový trh”. Faktor konformity by podle něj měl být takový, aby bylo těchto cílů dosaženo. Podobný přístup volí Británie a požaduje další analýzy.
Španělsko, kde se vyrábí spousta vznětových motorů, hovořilo o zpomalení poklesu množství emitovaného CO2 a poškození tamní ekonomiky v případě, že nová pravidla pro diesely budou příliš tvrdá. Právě pro nižší emise CO2 diesely byly a stále jsou na mnoha místech včetně ČR protežovány např. nižší spotřební daní na motorovou naftu.
Návrh odboru Elzbiety Bienkowskie zatím nepřekonal všechny překážky. Stále jej totiž musí schválit Evropský parlament a právě zde může návrh narazit i proto, že není dostatečně přísný. V nezávazné rezoluci před několika dny totiž Parlament vyžadoval faktor konformity 1 už od roku 2017, kdy se mají testy RDE stát závaznými.






















Diesely mají moci překračovat v rámci měření v provozu limity NOx o 110 % do roku 2020 a je otázka, zda to bude stačit. Opel Zafira 1,6 CDTI jen po drobné změně v rámci současných měření vykázal emise mnohonásobně vyšší
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
V Nizozemsku ještě víc zpomalí domácí nabíjení elektromobilů, většina lidí prý nic lepšího stejně nepotřebuje
před 50 minutamiRusové ukázali nové monstrum na rozhánění demonstrantů. Říká si Stěna a funguje stejně brutálně jako vypadá
před 2 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 3 hodinamiNěkdo ukradl 900 nových motorů z továrny Kie, firmě trvalo 5 let, než si toho všimla
před 5 hodinamiTohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 14:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 13:46 - abgx1
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.16. 12:24 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda