Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští
26.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Winfried Vahland končí na pozici generálního ředitele Škody a Jürgen Stackmann už dále nepovede Seat. Oba ale míří zastávat jiné funkce v rámci koncernu.
Jedním z očekávaných důsledků aféry zvané Dieselgate byly velké personální změny ve vedení koncernu Volkswagen a jeho jednotlivých značek. Revoluce v tomto ohledu začala shora, když nejprve rezignoval sám šéf koncernu Winterkorn a nahrazen byl dosavadním prvním mužem Porsche Müllerem. Bylo by ale naivní očekávat, že se změny zastaví zde - hned krátce po Müllerově jmenování proběhly další, nesoustřeďují se jen na vedení koncernu a vlastně ani nespočívají pouze v personálních záležitostech. Tak si pojďme zrekapitulovat vše podstatné, co se v pátek večer ještě stalo.
Pro nás je zřejmě nejzajímavější dopadem to, že ve funkci předsedy představenstva české automobilky Škoda končí po pěti letech Winfried Vahland, jehož jméno je spjato s léty největší expanze škodovky v jejích dějinách. Pro Vahlanda jistě nebylo jednoduché odejít, i když to udělal dobrovolně a ve snaze koncernu v jeho těžkých chvílích pomoci. „Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu,” řekl Vahland.
Už před vypuknutím skandálu s TDI byl považován za jednoho z kandidátů na nového šéfa celé skupiny VW, neboť krom úspěchů ve Škodě má na svém kontě také zdařilý rozvoj aktivit Volkswagenu v Číně. Nyní odchází v rámci restrukturalizace aktivit celého koncernu na pozici šéfa zcela nově vytvořené divize North America, která zahrne trhy USA, Mexika a Kanady. Nenaplnila se tedy očekávání odchodu Michaela Horna, šéfa Volkswagen Group of America, ten zůstává ve své funkci, ostatně v ní není dlouho a skandálu datujícího se k roku 2009 (a možná ještě dále) těžko bude strůjcem. Právě i nad ním ale nyní bude mít moc Vahland a jeho úkoly jsou jasné - napravit pošramocenou reputaci VW v Americe a zachránit, co se ještě zachránit dá.
Tato změna bude účinná od 1. listopadu, kdy na pozici předsedy představenstva Škody usedne pětapadesátiletý Bernhard Maier, dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing. Jeho život je spjat s automobily, ne však vždy s Volkswagenem. Maier se vyučil automechanikem a vystudoval podnikovou ekonomiku v německém Calw. V roce 1988 nastoupil do prodejní organizace BMW, kde zastával různé řídicí funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil Maier k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche AG stal členem představenstva za prodej a marketing, nyní se posouvá ještě výše - povede jednu z nejrychleji rostoucích značek koncernu VW.
Rošádou u Škody a amerického zastoupení VW ale změny ve vedení a organizaci společnosti nekončí. Se svým dosavadním šéfem se musí rozloučit i Seat, který přijde o Jürgena Stackmanna, muže stojícího za stabilizací španělské značky v posledním roce. Ani on ale není ve skandálu nijak namočen - s účinnosti od 1. října vystřídá Christiana Klinglera, jehož odchod prý již byl plánován. Tento člověk vedl prodej a marketing jak za celou skupinu VW, tak za značku Volkswagen a přesně jeho kompetence Stackmann převezme. Jeho místo u Seatu převezme Luca de Meo, který též dosud řídil prodej a marketing, ale u Audi.
Další změny ve společnosti jsou spíše organizační a nebyly „upečeny” tento týden, celá krize spíše urychlila jejich zavedení - vznikne jednotka spojující značky Bentley a Bugatti, dále přetrvá spojení Audi, Lamborghini a Ducati, samostatnost Porsche a také Truck Holdingu, Power Engineeringu a VW Financial Services. Oproti předchozím očekáváním nebudou spojeny aktivity VW, Škody a Seatu - tyto značky zůstanou dále samostatnými jednotkami a dozorčí rada dokonce slibuje jejich vyšší samostatnost. Tomu odpovídá i zrušení výrobního oddělení na úrovni koncernu, které dosud vedl Thomas Ulbrich.
Změn tedy u VW probíhá dost a jistě nemusí být poslední - o spoustě těch menších se pravděpodobně ani nedozvíme. Nový šéf Porsche, který zaskočí za Matthiase Müllera zatím znám není, vedení firmy se ale pro tuto chvíli ujal Oliver Blume a očekává se, že bude jmenován i novým generálním ředitelem. To ale ještě bude muset potvrdit představenstvo společnosti, které se sejde příští týden.
Ve spojení s mnoha novinkami pak Herbert Diess, ředitel Volkswagenu coby značky oznámil, že kauza motorů TDI se týká 5 milionů osobních VW, zejména pak předchozích generací Golfu, Passatu a Tiguanu. Stále neoficiální seznam dotčených motorů už jsme vám přinesli a zdá se, že se krom tříválcové 1,2 brzy stane oficiálním. Diess pak znovu potvrdil, že nové a všechny aktuální modely plnící normu Euro 6 už nemají s kauzou co do činění.
Dosavadní šéf Škody Vahland se s Českem loučí, míří do USA
Novým šéfem škodovky je Bernhard
Po šéfovi má i Seat, Jürgen Stackmann míří zpět do Německa
Novým nejvyšším mužem ve Španělsku bude Ital Luca de Meo z Audi, který dříve působil též u Fiat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch