Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Rozhodně nejde říci, že by celá automobilka pro tento nápad unisono zahořela, z uniklého interního dopisu je naopak zjevné, že se proti němu vzedmul už před třemi roky masivní interní odpor plný velmi racionálních argumentů. Vedení ale trvalo na tom, co nakonec přišlo.
Na počátku loňského prosince Jaguar odhalil koncept nového elektrického modelu, který má zamést cestu celé rodině aut s takovým pohonem. Od těch si Britové slibují jen samá pozitiva, a protože prodávat je chtějí za šílené peníze, hodlají se na trhu posunout o pár pater výš. Nově by tedy již neměli konkurovat Audi, BMW či Mercedesu, místo toho mají na mušce značky jako Bentley nebo Porsche. Něco takového se ale momentálně zdá být nemožné, pročež většina médií již začala Jaguaru sepisovat spíše parte, než aby dopředu oslavovala jeho úspěchy.
Automobilka by si do jisté míry mohla gratulovat, že konceptem i svou strategií dosáhla nemalé pozornosti po celém světě. Jenže pokud šéfdesignér Jaguaru Gerry McGovern musí každého ujišťovat, že vedení nejede na drogách, je zjevné, že na celé věci je něco špatně. Evidentně přitom nejsme jediní, kdo si něco takového myslí, neboť rozsáhlé kritiky se celý projekt s názvem Panthera dočkal i od zaměstnanců značky. Indický Autocar se totiž dostal k internímu dopisu z roku 2022, pod který se podepsalo zhruba 30 členů týmu a jenž vyjadřuje značný nesouhlas.
Jaguar totiž v rámci změny sebe sama nevsadil na vlastní zaměstnance, nýbrž úkol svěřil do rukou externí agentury Accenture Interactive, která v roce 2021 odkoupila jeho vlastní divizi Spark44. Právě to ale zjevně vedlo ke stvoření vskutku šílené reklamní kampaně, která odhalení konceptu předcházela. V prvních videích a na obrázcích totiž nešlo o auta, místo toho nám záběry ukazovaly modely a modelky v pestrobarevných hábitech, jak můžete vidět níže. Vše tak spíše vypadalo, jako kdyby se Jaguar stal společností, která především bojuje za práva menšin.
Proti minoritám pochopitelně nic nemáme, je ale třeba si uvědomit, jaké je aktuální datum. Doba, kdy byly diverzita a různé kvóty tlačeny do popředí na úkor všeho ostatního, je zjevně definitivně pryč. Stačil k tomu jen pokles zájmu kupujících, pročež příjmy již nevyvažují šílené náklady vrážené především do elektromobility. Momentálně tak začíná jít o přežití, což si výrobci plně uvědomují. Proto ustupují od programů, které v předchozích letech přijali za vlastní, aby nedošlo na další zhoršení jejich vnitřní efektivity a další poškození image.
Ve chvílích, kdy vám ale teče do bot, jednoduše osekáváte vše zbytné. Jaguar tedy kráčí proti proudu, což ale není až tak překvapivé. Onen dopis byl totiž designovým týmem podepsán již v roce 2022, kdy situace byla jiná. Agentura Accenture Interactive tak vlastně přichází s křížkem po funuse. Právě proto dostává její práce naloženo naprosto všude. Ovšem nejen proto, podepsáni jsou pod ní lidé, kterým auta evidentně mnoho neříkají.
„Cítili jsme, že logo vůbec nekoresponduje s doprovodným textem či vizuální identitou produktů projektu Panthera. Na samotných vozech pak působí příliš zaobleně a hravě, což není v souladu s proklamovanou opulencí. Zároveň je pak až příliš podobné emblémům ostatních značek, i když říkáme, že nekopírujeme nic (Copy Nothing),“ píše se v onom dopise, který McGovern či vedení značky zjevně nijak nereflektovali.
I proto ostatně na vizáž samotného konceptu míří spíše chvála, ve skutečnosti totiž vypadá daleko lépe než se po odhalení nových log a firemní identity čekalo. Jenže úvodní kampaň image značky opravdu v nemalé míře poškodila, pročež Britové budou muset s námahou přesvědčovat ke koupi i lidi, kteří by si jinak produkční elektrické GT možná pořídili. Přitom celý nápad musel na soudného člověka působit děsivě, ať už s ním přišel kdokoli a kdykoli.
Koncept nového GT nakonec není tím, co lze nazvat trnem v patě, třebaže krasavec to není. Foto: Jaguar
Zásadním problémem je hlavně nová firemní identita, kterou zpracovala externí agentura. Ta zjevně nepochopila, že pracuje na kampani pro automobilku. A podle toho loga, vizuály a doprovodné texty vypadají. Foto: Jaguar
Zdroj: Autocar India
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 11 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 2 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 4 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 5 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 7 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 18:16 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.16. 14:03 - pavproch
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch