Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Design Dacie Duster vzešel z podoby Renaultu 4
5.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(foto, video) Renault uvedl Duster na ruský trh a byl přitom nečekaně sdílný. Zveřejnil i snímky dokreslující vývoz a překvapivé kořeny vozu.
Renault 4 u nás až tak známým vozem není, ale hlavně na západ od našich hranic je legendou. Konstrukčně jednoduché a přitom do jistý míry i novátorské auto (jako první sériové vyráběný automobil použil mj. uzavřený tlakový chladící systém) proslulo díky své prostornosti a spolehlivosti, kterou bylo s to nabídnout za velmi atraktivní cenu. S trochou nadsázky jde o francouzský Volkswagen Brouk - podobně jako on se i „čtyřka” vyráběla po své premiéře v roce 1961 ještě desítky let po celém světě a jeho příběh se definitivně uzavřen až roku 1992. Prodal se v osmi milionech exemplářů a pro mnohé se stal neodmyslitelnou součástí té či oné etapy vlastního života.
Proč dnes, v roce 2011, vytahujeme na světlo světa právě tento model? Inu, kariéru dnes ve světě dělá loni uvedené Dacia Duster, která byla čerstvě uvedena i na ruský trh. Při této příležitosti se její designér Erde Tunga ukázal v Moskvě a na prezentaci určené pro tamní novináře zveřejnil skici a fotografie dokladující vývoj designu Dusteru. Ty nejenže skýtají zajímavý pohled na jednotlivé vývojové fáze, které vedly až ke stvoření sériové podoby vozu, jak ji známe dnes, ale odhalují i zjevnou podobnost právě s legendárním Renaultem 4.
Sám Tunga ostatně přiznal, že se právě univerzálním Renaultem schopným poradit si i s lehčím terénem nechal inspirovat a i pohled na samotnou „čtyřku” z určitých úhlů Duster připomene. Jde zejména o příď a základní tvar vozu, i specifické zadní boční okénko mají oba vozy společné, třebaže každý z nich ve výsledku sází na trochu jiné řešení.
Pokud se podíváte na přiložené, žel bohu ne zcela kvalitní snímky ze samotné prezentace, hned na několika z nich zjistíte, že původní idea designu Dusteru byla hotové retro a celá příď jako by čtyřkovému Renaultu z oka vypadla. Pozdější prototypy nabraly poněkud hranatější tvary, až se postupně dopracovaly k aktuální podobě vozu, jež si můžete pořídit i u českých dealerů Dacie. Přesto jí podobnost s Renaultem 4 nelze upřít.
Ačkoli je tento fakt zjevný na pohled, nikdo si toho dosud nevšiml. Alespoň já si nevzpomínám, že bych se kdy v jakémkoli testu či článku o Dusteru setkal s jakoukoli zmínkou o podobnosti s R4. Ostatně ani trocha práce s internetovým vyhledávačem nic podobného v historii nenašla. Jde tak o vcelku pozoruhodné odhalení, a proto jsme se mu i my rozhodli věnovat trochu pozornosti.
Pokud se divíte, že automobilka, která jinak nebývá ráda, když se na spojitost některých modelů Dacie a Renaultu příliš upozorňuje, sama přichází s informací o tomto spojení, pak je třeba dodat, že Rusko je jedním z těch trhů, kde se Duster prodává právě s logem Renaultu na přídi. Že se tak ve světě děje jsme vás informovali docela nedávno a ačkoli zatím na stránkách ruského zastoupení francouzské státní automobilky nenajdete o Dusteru zmínku (je zjevně zatím příliš žhavou novinkou), jiné „přeznačkované” Dacie již tamní zastoupení nabízí. Renault tak zřejmě bere celý příběh jako důvěryhodnost podporující upozornění na skutečně francouzské kořeny vozu.
Zajímavé pohledy na jednotlivé vývojové fáze skýtá i záznam ze zmíněné prezentace pana Tungy, k dispozici krom patřičných obrázků i anglický komentář s ruským překladem. A pokud byste chtěli dozvědět více o produkčním Dusteru, přečtěte si náš test verze 1,5 dCi 4x2.
Vybrané vývojové fáze Dusteru obrazem
Produkční Dacia Duster, jak ji známe dnes
Videozáznam z prezentace designéra Dusteru v Rusku
Dobové snímky Renaultu 4 v rozličných provedeních
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch