Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dění v Nizozemsku ukazuje, co bude mít za následek tlak EU na rozšíření elektromobilů
12.9.2020 | Petr Miler
Nizozemsko je v tuto chvíli největším automobilovým trhem Evropy, který opravdu silně tlačí na rozvoj elektrické mobility. Výsledek? Prodeje nových aut jsou nejníže od roku 1968.
Už mnohokrát jsme zmínili, že elektrifikace aut bez bez masivních dotací nemá v tuto chvíli šanci prorazit. Příkladem jdou Norsko a Nizozemsko, kde jsou dotace a další výhody opravdu velkorysé. Neberou se ovšem z ničeho, obě země výrazně penalizují ostatní motoristy za nákup a používání aut se spalovacími motory. V zemi tulipánů jsou konvenční vozy zatíženy vysokými daněmi, které se elektromobilů z větší části netýkají.
Situaci si můžeme přiblížit příkladu Volkswagenu Golf. Ten ve verzi Life s motorem 1,5 TSI se 130 koňmi, což je jedna z nejnižších specifikací, startuje v tuto chvíli v Nizozemsku na 29 136 Eur, tedy asi 773 tisících Kč. To je sama o sobě poměrně vysoká suma za tak nízkou konfiguraci. Pohonná jednotka přitom produkuje 108 gramů CO2 na kilometr, takže bychom ji jen jen stěží nazvali neekologickou. Nicméně i tak je třeba na základě emisí zaplatit při zapsání do registru daň zvanou BPM ve výši 3 278 Eur (asi 87 tisíc Kč). K tomu je třeba každý měsíc znovu v souvislosti s emisemi CO2 platit 269 Eur jako jakousi silniční daň, tedy asi 7 100 Kč. Jen na první rok provozu auta si tak musíte připravit 945 tisíc korun, a to jste ještě nevyjeli.
V případě koupě nového Volkswagenu ID.3, který je k dispozici od 37 990 Eur (1 007 000 Kč), zdánlivě lepší obchod neuděláte. Jenže registrační daň je vám odpuštěna a ona silniční (donedávna též nulová) činí přijatelnějších 122 Eur (3 200 Kč) za měsíc. A pochopitelně, elektromobily je třeba dotovat, takže pořizovací cenu vám stát sníží o 4 000 Eur. Tradá, za první rok vlastnictví ID.3 zaplatíte 939 tisíc Kč, tedy méně za obyčejný Golf. A není těžké se dovtípit, že poměrně výrazný rozdíl v měsíčně placených poplatcích učiní vlastnictví elektromobilu do budoucna jen levnější.
Naskočit do elektrického vlaku se tedy zdá být výhodné, jak ale vidíte, ceny nových aut jsou bez ohledu na typ pohonu vysoké, protože jedny takové i přes dotace prostě jsou a druhé jsou uměle zvýšené. Prodeje elektromobilů jsou tak v Holandsku přinejmenším v absolutní rovině omezené, lidé ale něčím jezdit musí. Co si tedy koupí, když nové auto se spalovacím motorem je uměle drahé a nové auto s elektrickým motorem přes dotace pořád nedostupné? No přece ojetinu.
Děje se tak přesně to, co pro budoucí vývoj v celé Evropě věští slavný motorář Audi, profesor Indra. Ten říká, že elektromobily nejsou z praktického ani ekonomického hlediska přijatelné pro spoustu lidí, kteří si prostě budou chtít nechat současné vozy, protože jim vyhovují. A tak si budou nechávat svá konvenční auta déle, nebo budou sahat po ojetinách. V Nizozemsku se děje obojí.
Nejlépe to ukazují srpnová data o nizozemských prodejích, která už nejsou zasažena koronavirovými omezeními a jejich následky maximálně zintenzivněly to, co se dělo už dříve. Pro prodeje nových aut jsou tato čísla tristní, neboť meziročně poklesla o 21,5 % na 26 461 aut. O špatných výsledcích slýcháme z celé Evropy, ale obvykle se evidované hodnoty vrací kamsi k hodnotám ze začátku tohoto milénia. V Nizozemsku se dnes prodává nejméně nových aut od roku 1968. Tisíc devět set šedesát osm. To je něco neskutečného, tehdy byl i v této zemi rozvoj automobilismu v podstatě v plenkách, i původní VW Golf byl uveden na trh až o 6 let později.
Oproti tomu prodeje ojetin jsou na svém historickém maximu. V Nizozemsku se v srpnu prodalo neskutečných 234 368 ojetých aut. Použitých vozů se vždy prodává více než nových, ale toto je skoro desetkrát více a vzhledem ke klesajícím zásobám prodejců jde předpokládat, že vzroste dovoz ojeti ze sousedního Německa. Tradičních nizozemských bestsellerů, aut Volkswagenu, se tak v srpnu prodalo jako nových 2 074 kusů. Jako ojetých? 13 702 vozů. Říci, že trh s novými auty kolabuje, je slabé slovo - on se rozpadá na atomy. Neexistuje jiná vyspělá země EU, kde by dnes prodeje nových aut byly srovnatelné s těmi zaznamenanými před 52 léty.
Po této zkušenosti je velmi pravděpodobné, že to samé se bude dít napříč Evropou, jakmile EU začne od příštího roku naplno tlačit na rozvoj elektromobility. Už citovaný Fritz Indra dokonce říká, ze takové zpomalení odbytu nových vozů přinese krizi, a to bez ohledu na to, jak se vzpamatujeme z dění kolem letos neskloňovanější nemoci:
„Pokud nám politici chtějí vnutit elektromobily, povede to k ekonomické krizi. Zákazníci jsou jednoduše spokojeni se svými současnými vozy a mohou prodloužit jejich životnost, pokud budou mít k dispozici dostatek náhradních dílů. Pokud ovšem bude tradiční šestiletý cyklus obměny vozových parků pozdržen byť jen o rok, dva nebo tři, pak má ekonomika opravdu velký problém,“ upozornil loni Indra. Je otázkou, jestli se kvůli pochybné motivaci pro rozvoj elektrické mobility něco takového opravdu musí stát, EU si ale takové zjevně nepokládá a jedná. A to dokonce i v době, kdy dost lidí přichází o práci nebo část svých příjmů.
Ojetých Volkswagenů bylo v Nizozemsku jen letos v srpnu prodáno téměř sedmkrát víc než nových. Foto: Volkswagen
Zvýhodněné nové elektromobily, jako je VW ID.3 lidé přes dotace nekupují a kvůli nim zdražená nová konvenční auta též ne. Celkové prodeje nových aut se tak propadly na nejnižší úroveň od roku 1968. Foto: Volkswagen
Zdroje: AutoWeek.nl, Autoblog.nl, Best Selling Cars Blog
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva