Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Dědicové“ jména Nikoly Tesly se přou kvůli plagiátorství. Jde o obrovské peníze
4.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdyby to obě tyto firmy daly dohromady, stvořily by dokonalý odkaz na člověka, v němž se vzhlíží. Nic takového se ale zjevně neplánuje, naopak si jdou po krku kvůli svým elektrickým tahačům.
Když se na sklonku roku 2016 ukázal elektrický tahač Nikola One, nebrali jsme americkou firmu za ním stojící příliš vážně. Koneckonců se jen zdálo, že jde o společnost, která se snaží parazitovat na úspěchu Tesly a proto si přisvojila křestní jméno geniálního vynálezce, když již příjmení bylo zabrané. Navíc o pohon se sice staralo elektrické ústrojí, nicméně energie pro něj plynule z vodíkových palivových článků - a vodíkové stanice nejsou zrovna rozšířené. Vypadalo to tedy jen jako plácnutí do vody.
Nicméně letos se tahač Nikola One ukázal v pohybu, a přestože nejspíše nedokáže tak akcelerovat jako konkurenční Tesla Semi, zapůsobit by na řadu firem mohl. I proto, že plně naložený dokáže zastavit ze stovky na pouhých třiceti metrech. To je polovina vzdálenosti, jíž potřebují dnešní náklaďáky, přičemž tuto vlastnost nejspíše ocení samotní řidiči daleko více než schopnost pokořit stovku za pouhých pět sekund. Jízdní vlastnosti obou tahačů ale dnes srovnávat nebudeme.
Na stole je totiž žalobě firmy Nikola Motor, která byla podána právě na Teslu, a to kvůli modelu Semi. Nikola tvrdí, že řešení později představeného konceptu Tesly je „výrazně podobné“ tomu u tahače One. Společnost proto v dokumentech předložených soudu v Salt Lake City tvrdí, že v rámci designu došlo na šestinásobné porušení ochrany duševního vlastnictví - a to v případě zaobleného čelního okna, dveří usazených uprostřed, tvaru kabiny, blatníků, bočnic a vlastně celkové stylizace elektrického tahače.
Nikola One přitom tvrdí, že představením modelu Semi dosáhla Tesla nemalého navýšení své tržní kapitalizace. Zároveň tím samozřejmě poškodila svou konkurenci, pročež ta požaduje jako kompenzaci dvě miliardy dolarů (cca 42,76 mld. Kč). To rozhodně není malá suma, zvláště pro automobilku, která dosud ještě nevykázala zisk a právě se pochlubila největší kvartální ztrátou ve své historii. V případě prohraného soudního sporu by se tedy Tesla skutečně ocitla na hranici bankrotu.
Zatím samozřejmě nelze předjímat, jak se justice k případu postaví. Podle Tesly je žaloba zcela neopodstatněná a podle nás moc šancí na úspěch též nemá. Ano, oba vozy používají podobná řešení, ale to je v automobilovém průmyslu docela běžné, i ve větší míře než u těchto dvou aut.
Čas ukáže, jak to vidí soud, Nikole dává za pravdu právě jen časový aspekt - jak jsme totiž zmínili již v úvodu, tahač One představila již na konci roku 2016. Na odhalení Tesly Semi však došlo až listopadu 2017, tedy o jedenáct měsíců později. V obou případech jde přitom o koncepty, sériové verze dorazí do dvou let.












Nikola Motor žaluje Teslu kvůli podobnému vzhledu tahačů One...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 4 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 5 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 7 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 8 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva