Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů

Auta mají i v minimální rychlosti potíž se vejít na silnici nebo trefit k majiteli na vzdálenému pár desítek metrů. Jak si někdo může myslet, že za rok nebo dva budou s to sama řídit v provozu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů

4.10.2019 | Petr Prokopec

Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta mají i v minimální rychlosti potíž se vejít na silnici nebo trefit k majiteli na vzdálenému pár desítek metrů. Jak si někdo může myslet, že za rok nebo dva budou s to sama řídit v provozu?

Minulý týden Tesla představila novou verzi svého palubního software zvanou V10. Její součástí je technologie Smart Summon, kterou jsme hned připodobnili k funkci seriálového KITTu. Stejně jako on umožňuje, aby auto ke svým majitelům přijelo samo, když o to požádají. Stačí zvolit funkci „Come to me” (Pojeď ke mně) a držet prst na displeji jako signál, že na jízdu auta dohlížíte. Teoreticky to vypadá jako prima věc, v praxi ale Tesly selhávají.

Za pouhý týden se svět kvůli nim stal o něco chaotičtějším. Tedy alespoň soudě dle videí s dalšími a dalšími selháními, která majitelé Tesel nahrávají na internet. Nejoptimističtěji působí ty momenty, kdy kalifornské vozy vypadají, jako kdyby je řídil opilec. Pohyby ani zdaleka nejsou plynulé, ale naopak velmi trhavé. Elektromobily se mnohdy navíc jaksi zaseknout a zřejmě „přemýšlí“, co by měly udělat dále. V jiných situacích pro změnu reagují příliš rychle, aniž by měly zmapované okolí.

Naši rozborku můžeme odstartovat videem, na kterém je parkoviště zabíráno ze vzduchu dronem. Viditelnost je skvělá, a i když je samotné parkoviště zaplněno, provoz nelze nazvat hustým. Přesto již jen jediné přijíždějící auto dokáže Teslu dostat do stavu, kdy se z ní stane pouze překážka na cestě. Přispěchat tedy musí její majitel a potupně se nasoukat za volant, aby umožnil průjezd i ostatním. Totéž se pak opakuje i při druhém pokusu.

Další video si bere na paškál hned několik možných scénářů, od vyzvedávání dítěte ve škole až po parkování před obchodním centrem. Ani zde nelze mluvit o úspěchu, neboť i na zcela prázdném parkovišti dokázal Tesla poškrábat vlastní kolo, když si nevšimla obrubníku. Kromě toho vůbec nevzala v potaz, že se nachází na komunikaci s jednosměrným provozem. A aby toho nebylo málo, v prvé chvíli chtěla jet rovně, ač se jednalo o terénní předěl.

V případě testu před obchodním centrem již Tesla lépe reagovala na kolemjdoucí, nicméně i tak byl její majitel značně nervózní, neboť vůz často naznačil, že se chystá poněkud nesmyslně zabočit. Následně si ale celou operaci rozmyslel a vrátil se zpět do původní trajektorie. Ani to rozhodně nelze hodnotit jako úspěch, ostatně stačí si jen představit, že jste dalším motoristou, který se chystá parkoviště opustit. Namísto rychlého odjezdu ale čekáte, až co počítač udělá.

Dostáváme se k odjezdu z nočního parkoviště, a tedy k třetímu videu. V něm Model X vycouvá z řady tak rychle, až jeho majitel takřka dostane infarkt - zvláště proto, že tažné zařízení jeho Tesly málem poškodí vůz za ním. Jak navíc následně dodává, vedle postávající pick-up zcela zastínil výhled do strany. Pokud by tedy z daného slepého úhlu vyběhlo třeba nepozorné dítě, nejspíše by již o neštěstí bylo postaráno.

Zkušenosti majitelů více než co jiného ukazují, jak daleko jsme vzdáleni od příchodu skutečných autopilotů. Elon Musk je i s hardware současných Tesel slibuje už pro nejbližší léta, realitou ale v tuto chvíli je, že ty samé vozy se současným software zjevně nezvládají banální popojíždění po veřejném parkovišti rychlostí kráčejícího bagru s majitelem maximálně asi 60 metrů daleko. Jak si někdo může myslet, že ta samá auta v dohledné době zvládnout všechny nástrahy provozu v rychlostech i přes 100 km/h?

Na závěr můžeme jen pro poněkud hořké pobavení dodat reakce fanoušků Tesly na daná videa, ve kterých jsou autoři obviňování z podvrhů a například odstranění neschopného řidiče z videa v rámci postprodukce. To je tak absurdní. Mnoho z nich je evidentně fanoušky Tesly, akorát nejsou tak zaslepení, aby tvrdili, že císař má krásné nové šaty, když je úplně nahý.


Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 1 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 01Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 2 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 02Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 3 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 03Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 4 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 04Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 5 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 05Další a další selhání Tesel v „režimu KITT” ukazují, jak daleko je příchod autopilotů - 6 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 06
Systém Smart Summon má zatím k dokonalosti hodně daleko, ani pod dohledem majitelů nezvládá banální situace. Divíme se, že Tesla technologii vůbec pustila do světa, tohle je ostuda

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše