Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá
3.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Za tento víkend si nás na čínské ambasádě asi neoblíbí. Ale co naplat, ani BAIC nemá čisté svědomí a my před smutnou pravdou oči zavírat nechceme.
Včera jsme vám představili jeden z nejvíce nestoudných a také nejvíce amatérských případů čínského kopírování aut a zavadili rovněž o převzetí britského Manganese Bronze čínským Geely. V tomto případě mohlo a nemuselo být vše v pořádku, bez ohledu na okolnosti ale platí, že výrobce londýnských taxíků byl ovládnut někdejším producentem ledniček, který si peníze vydělal podobně nehorázným kopírováním, jaké dnes předvádí třeba už zmíněná Yema. Stačí nahlédnout do našeho staršího článku, který si právě hlavně Geely bral na paškál. Ale zpět k současnosti.
Na konci tohoto pracovního týdne se totiž stala ještě jedna událost, která by neměla uniknout naší pozornosti. Koncerny Daimler a BAIC oznámily, že německá strana kapitálově vstupuje do čínského holdingu odkoupením 12 procent jejích akcií za cenu 640 milionů Eur (necelých 16,5 miliardy Kč). Může se vám to zdát jako banální událost, ale je to vůbec poprvé v historii, kdy zahraniční výrobce osobních aut kupuje podíl v čínské firmě stejného zaměření. Pokud namítáte, že společných podniků čínských a německých, amerických či japonských firem existuje za Velkou zdí už řada, máte pravdu, vždy ale od začátku vznikaly jako tzv. joint ventures, tedy společné projekty s jasně rozdělenými úkoly. Čistý odkup části zaběhlé automobilové čínské firmy dosud neproběhl.
Měli bychom tu tedy cenu a pytel, nyní je dobré se podívat, co se v něm skrývá za zajíce. A předem říkáme, že zajíc jménem BAIC není žádné neviňátko.
Je to státem vlastněný holding množství automobilových firem a není lehké se v jeho struktuře vůbec vyznat. Vyrábí leccos od osobních aut po nákladní a je účasten v několika společných podnicích se zahraničními automobilkami. My za vše zmíníme tři jeho aktivity - joint venture s Hyundai (Beijing Hyundai Motor), totéž s Mercedesem (Beijing Benz) a vlastní značku BAW. Hyundai zmiňujeme pouze pro zajímavost, Mercedes pro upřesnění, že se obě strany (Daimler vyrábí Mercedesy, to vám asi neuniklo...) aktuálního obchodu se už pár let dobře znají a BAW jako ukázku toho, že i státem vlastněná čínská firma si s vykrádáním cizího duševního vlastnictví hlavu nedělá. A právě na tento aspekt se dnes zaměříme.
Je tedy třeba říci, že BAW zdaleka nepředstavuje ten nejhorší případ kopírování cizích produktů. Jednak leccos vyrábí v rámci platných licencí (třeba jakousi evoluci předchozí generace Saabu 9-5), své jméno kdysi vložila do jiných legálních spoluprací (BAW Jeep) a také občas udělá auto, které se ničemu nepodobá. Ještě je tu ale spousta takových, co u BAW udělali sami a, jaká náhoda, vypadají podobně jako známé zahraniční vzory stejného zaměření. Pár příkladů za všechny.
Jeep, Hummer
BAIC je další čínskou firmou, která za poslední roky představila tak velké množství různých modelů a konceptů, že je těžké všechny dohledat. U toho, co připomíná Jeepy, je navíc situace komplikovaná dřívější spoluprací přímo s Jeepem (od roku 1985) a později s celým Chryslerem (do konce roku 2008). Od té doby ale BAW s Chryslerem nijak nespolupracuje a Američané plánují společný podnik s úplně jinou firmou. BAW ale své off-roady vyrábí a vyvíjí dále.
BAW na každý pád nikdy nespolupracovala s americkým koncernem General Motors resp. jeho značkou Hummer. Přesto čínské modely produkty této firmy také připomínají. Co tu tedy máme?
BAW Qishi (a řada odvozených verzí), BAW Zhanqi
BAW se nadále zabývá výrobou a prodejem upravené verze dobového Grand Cherokee (Beijing Jeep jej oficiálně výraběl do roku 2005) a Wrangleru. Pravděpodobně je může nadále vyrábět na základě původních licencí - ruku do ohně bychom za to nedali, ale tohle bude zřejmě i dnes v pořádku.
Qishi a Zhanqi (a asi 38 dalších modelů jiného jména čerpajících ze stejé technicky i designu) vznikly ještě za doby spolupráce s Jeepem a Chryslerem. Jestli má BAW práva na jejich výrobu i dnes (jméno BAW Jeep už nepoužívá), tím si jisti úplně nejsme, každopádně je vyrábí
BAW B40
Těžko říci, jestli má B40 blíže k Hummeru H2/H3 nebo modernějším interpretacím některých Jeepů, podobá se obojímu. Vzniklo každopádně již čistě pod taktovkou BAW v době, kdy Chrysler a BAIC vzájemnou spolupráci opouštěly. Někteří kolegové komentují s nadsázkou situaci slovy, že „BAW vzal auta Jeepu a učinil je ještě lepšími”, každopádně se evidentně nechtěl vzdát své pozice výrobce respektovaných off-roadů a i po opuštění kooperace s Jeepem na jeho jméně dále parazitovat, jen ne tak okatě.
Trocha Jeepu + trocha Hummeru + trocha Land Roveru = BAW B40
BAW B60
Toto je další podobný slepenec, který k liniím Jeepu a Hummeru (tentokrát H1) přidává i trochu prvků Land Roverů, které si u BAW rovněž oblíbili. Ani toto není případ zjevného plagiátorství, spíše poněkud nuceného pokračování ukončené spolupráce. U Jeepů je zkrátka situace obecně komplikovanější, jsou tu ale i auta, která se originálům podobají mnohem více.
Toyota, Nissan
BAW Luba (Land King na některých trzích)
Jméno Luba zní všelijak, Land King ale jasně evokuje Toyotu Land Cruiser. A vzhled? Ten se japonské klasiky předchozí generace v provedení LC 90/Prado drží zcela. V tomto případě jde o nelicencovanou „vykrádačku”, u BAW nevlastnili a nevlastní žádná práva na výrobu tohoto vozu v Číně. Prostě si ho udělali sami, asi proto, že zrovna Land Cruiser už „ukradl” kde kdo. Pikantní je, že jej pohání šestiválcový motor od externího dodavatele BAW, který je technicky shodný s motorem Toyoty řady 5VZ používaným v původním Land Cruiseru. Opět bez licence.
A perlička na závěr? BAW pro Toyotu v Číně oficiálně vyrábí obdobu dodávku, kterou i u nás známe jako Hiace. Spolupracovat a vykrádat současně, i tohle už jsme v Číně také zažili několikrát.
Land Cruiser? Ten vyrobíme klidně i jako pick-up...
BAW Reach
Nevíme, kam chce tohle auto dosáhnout, Nissan X-Trail ale kopíruje celkem zdařile. Minimálně příď byste si s originálem spletli velmi snadno. Ani v tomto případě nebyla mezi BAW a japonskou automobilkou navázána žádná oficiální spolupráce.
Bez Nissanu v nabídce by se asi BAW neobešlo
BAW 007
V tomhle autě se znovu spojilo více vzorů, originálně ale rozhodně nevypadá. Trochu Toyoty, trochu Subaru, kdo ví, možná vás napadne příhodnější vzor. Když už nic jiného, jméno šlo pro inspiraci rovnou do kina...
Tajný agent mezi auty originálně nezní, ani nevypadá
Land Rover, Range Rover
BAW B90
Už před skoro třemi léty vyrukovalo BAW s konceptem B90, který sice znovu není stoprocentní kopií jiného auta, spatřovat v něm vícero produktů Land Roveru (nejvíce pak Range Rover) ale nechce ani trochu fantazie. I některé další zmíněné produkty Land Rovery trochu zavánějí, a tak si asi Číňané chtěli postavit také jeden celý, aby měli v nabídce všechny nejlepší off-roadové značky světa - Jeep, Toyota, Nissan, Hummer, co ještě schází...
}
Přesná kopie to není, Range Rover ale B90 více než připomíná
Logo BAW
Za případ parazitování na cizím dobrém jméně bylo už dlouho před zahájením jakékoli spolupráce s Daimlerem resp. Mercedesem označováno logo BAW evokující právě třícípou hvězdu. Číňanům se tak později splnilo, co si sami vysnili. Paradoxem je, že samotný BAIC coby koncern používá jiné logo, které se také objevuje na společně vyráběných Mercedesech, toto se objevuje hlavně na off-roadech BAW.
Že bychom objevili zdroj inspirace BAW?
Jak už jsme zmínili, BAW se dokáže, až na některé výjimky (zejména kopie Land Cruiseru, zvládl jej i faceliftovat) vyhýbat případům jasného plagiátorství, přesto je zřejmé, že funguje na úplně stejném principu jako ostatní čínské značky a vlastní vývoj a nápady uplatňuje až v poslední řadě - navzdory své velikosti a dosud jedinému majiteli. Sama o sobě přitom tato firma v prezentačních materiálech hovoří mj. následovně:
„Beijing Automobile Works Co., Ltd (BAW) je jedním z pionýrů čínského automobilového průmyslu, ztělesněním vývoje tohoto odvětví v Pekingu během posledních padesáti let a skutečně reprezentativní značkou celého národa. BAW se v Číně ujímá vedoucí pozice, pokud jde o nezávislý výzkum, vývoj a výrobu. Plody této práce tvoří řada výrobků včetně off-roadů Yongshi, Luba a Qishin.”
Reprezentativní značka národa... nezávislý vývoj... a ukradený Land Cruiser jako plod práce. Je třeba něco dodávat?
Nějak nám to nejde do hlavy. Kdybychom zítra publikovali nějaký materiál Daimleru bez jeho souhlasu, budeme mít během pár hodin na krku armádu právníků beroucích stovky Eur za hodinu. Třeba i kvůli jedné jediné fotce. O tisíce kilometrů jinde se ale šéf Daimleru usmívá, stvrzujíc koupi podílu ve firmě, která bez uzardění vyrábí třeba klon slavného off-roadu Toyoty za situace, kdy s toutéž společností spolupracovala na výrobě jiného modelu. Teď už Němci nebudou moci říkat: „Založili jsme si společnou firmu s Číňany a oni nám něco ukradli” (jaké překvapení), teď jsou to oni, kdo budou spoluvlastnit firmu, jenž tyto praktiky sama provádí.
Sousloví „jiný kraj, jiný mrav” už evidentně neplatí jen pro ty, kteří v daném místě žijí, ale i pro ty, kteří do něj přicházejí. Nebo si snad Daimler myslí, že skrze svůj 12procentní podíl a dvě místa v představenstvu BAIC něco změní?
Šéfové obou značek si, zdá se, padli do noty...
Foto: BAIC, WAutom, I Want a Jeep, Autohome China
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
27.12.2024 - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024
Živá témata na fóru
- WAZE 12.28. 20:07 - GeneHawkins
- BMW Divize 12.28. 18:08 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.