Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co způsobilo těžkou nehodu One:1 na Ringu? Koenigsegg objasnil příčiny
21.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Byla to jedna z nejvážnějších nehod na Nordschleife v poslední době a jedna z nejdražších vůbec. I velké potíže ale mají někdy drobné příčiny.
Celý svět tento týden obletěly snímky havarovaného Koenigseggu One:1. Ten usilovně trénoval na Severní smyčce ve snaze pokořit rekord mezi silničních aut, po nehodě jsou ale další pokusy odloženy na neurčito. Dobrou a též už zmiňovanou zprávou je, že švédská automobilka vůz navzdory značnému poškození opraví či možná spíše znovu postaví. Pak se do Zeleného pekla chce vrátit, prozatím ale není jisté, zda se to podaří ještě letos, možné to ale stále je.
Vyjma ujištění, že jeden ze sedmi exemplářů jednoho z nejdražších a nejrychlejších supersportů na světě není kompletně zničen, Koenigsegg také objasnil příčinu nehody. K té došlo v pondělí 18. července v 16:30, tedy zhruba tři a půl hodiny poté, co odstartovaly testy automobilek. Telemetrie odhalila, že v rychlosti 170 km/h došlo ve Fuchsröhre k zablokování brzd na přední nápravě a vůz následně narazil ve 110 km/h v sekci Adenauer Forst do svodidel.
Kontakt vůz vymrštil do vzduchu, přičemž během následujícího 22 metrů dlouhého letu došlo k jeho otočení o 180 stupňů. Poté Koenigsegg One:1 dopadl na levé zadní kolo, došlo k aktivaci airbagů, uzavření palivové nádrže a aktivaci dalších bezpečnostních systémů přesně tak, jak byly všechny tyto technologie navrženy. Kvůli kontaktu karbonových panelů s výfukem došlo k menšímu požáru, ten však byl promptně uhašen řidičem, který vystoupil stále funkčními dveřmi.
Příčinou incidentu bylo selhání signálu senzoru ABS levého předního kola. Data přitom poukazují na fakt, že na palubní desce se sice rozsvítila varovná ikonka, nicméně řidič si jí nejspíše nevšiml. Závada se pak projevila v okamžiku, kdy vůz vstoupil do tzv. brzdné ABS zóny. Tím je myšleno prudké brzdění, při kterém je aktivováno ABS. Jelikož k tomu došlo až v nájezdu do Fuchsröhre, řidič selhání objevil krátce před nehodou.
Koenigsegg dodává, že jeho systém ABS je standardně nastaven tak, aby v případě potřeby zablokoval přední kola a zadní nechal protáčet. To brání roztočení vozu, který tak dále pokračuje v přímém směru. Stopy po pneumatikách na Ringu přitom dokazují, že i tento systém fungoval naprosto bez problémů. Značka si přitom vše ověřila na vlastní testovací trati, když deaktivovala senzor ABS - výsledky byly stejné jako na Ringu, jen bez následků.
Pokud přitom dojde k selhání ABS za normálních okolností, zákazník by měl po aktivaci varovné kontrolky zamířit do servisu. Nebude-li prudce brzdit, je vůz plně řiditelný a zcela bezpečný. U továrního Koenigseggu One:1 však došlo k nešťastné shodě okolností, jež vyústila v poškození panelů karoserie a předního i zadního pomocného rámu.
Monokokové šasí ale zůstalo netknuté, přičemž nedošlo ani k poškození motoru a převodovky. Zároveň nevyteklo palivo, olej či kapaliny hydraulických systémů, dveře šly bez problémů otevírat a zavírat a odnímatelná střecha byla v pořádku připevněna. I z tohoto důvodu automobilka dodává, že poničený exemplář půjde opravit, přičemž poznatky z nehody zapracuje do svého bezpečnostního systému.
Moderní vozy značky přitom počítají s technologií Active System Warning, která ve chvíli, kdy je detekován nějaký problém, rozsvítí varovnou kontrolku na palubní desce. Zároveň je nejvyšší rychlost vozu omezena na 100 km/h, přičemž k odblokování dojde až po odstranění závady. Selhání ABS se napříště stane součástí tohoto varovného systému, což napomůže zlepšení bezpečnosti aut Koenigseggu.
Závěrem pak automobilka dodává, že řidič po nehodě zamířil do nemocnice kvůli rutinním testům, nicméně ještě ve stejné odpoledne byl propuštěn. Značka mu přitom děkuje za urychlený zásah s hasicím přístrojem, díky čemuž nedošlo k většímu poškození vozu. Zároveň Koenigsegg oceňuje podporu veřejnosti, které se po nehodě dočkal.
Poslední snímky vozu pořízené těsně před nehodou
Koenigsegg zjistil, že za vážnou nehodou One:1 stálo selhání senzoru ABS levého předního kola
Vůz se tak v rychlosti 110 km/h dostal v sekci Adenauer Forst do kontaktu se svodidly, která jej vymrštila do vzduchu. Po 22 metrech dopadl na levé zadní kolo, s ohledem na fenomenální tuhost ale bude moci být opraven
Zdroj: Koenigsegg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před 11 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva