Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co také nezvládne autopilot Googlu: zaparkovat nebo se vyhnout výmolu
9.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Před Googlem stojí ještě ohromné množství práce, jak ukazuje seznam toho, co jeho stroje neumí. Potíž v dešti jsou jen začátek.
Že autonomní vozidla Googlu nejsou ani trochu dokonalá, se ví již nějakou dobu. Je to samozřejmé, vývoj je stále ještě v počátcích. Internetový gigant sice prezentuje úspěchy, zároveň se mu však nechce přiznávat nezdary, a to ani úřadům regulujícím silniční provoz. Konkrétní důvod kromě prostého nesouhlasu se státním zřízením to mít musí.
Chris Urmson, šéf projektu autonomního vozidla Googlu, světu poskytnul informace o úkolech, které autopiloty vyvíjené pod jeho vedením zatím nezvládají. Seznam je dost dlouhý; již známý fakt, že auta nezvládnou jízdu v silném dešti nebo na sněhu, protože senzory nevidí, je jen začátek.
Autopiloty Googlu také neví vůbec nic o parkování, což je minimálně s podivem, vezmeme-li v potaz, že po silnicích dnes běžně jezdí auta, která zvládnou parkovací místo najít a bezpečně do něj na první pokus zaparkovat, i když jim to někdy trvá trochu déle. Lze však soudit, že přimět auto samo zaparkovat je snazší, než ho naučit v provozu vhodné místo vyhledat, prozkoumat a zajet do něj.
Trochu větší překážkou je fakt, že samočinná auta Googlu potřebují detailní zmapování trasy, po které pojedou, a to z příjezdové cesty u domu na jednom konci až k parkovišti či čemukoliv jinému na druhém konci plánované trasy. Stále tedy platí, že se nevyznají v neznámém prostředí jen pomocí senzorů, potřebují detailní lidarové mapy.
Koncem dubna jsme na videu viděli, že si se zmapovanou trasou umí poradit docela dobře, ale kdybyste mapy nahráli večer a přes noc by na trase přibyl semafor, auto by o něm nevědělo a nezastavilo by na červenou. Samozřejmě, reagovalo by na překážku, tedy auto před vámi čekající na zelené světlo, ale pokud by tam žádný takový vůz nebyl, mohl by nastat problém - sloup se světly totiž překážkou ve vozovce není a auto tak podle svého mínění nemá důvod zastavit.
K semaforům se váže další překážka - kamery na voze nezvládnou dost spolehlivě určit, zda je červená nebo zelená ve chvíli, kdy přímo za semaforem je slunce. S parkováním zase souvisí, že autopiloty Googlu zatím nezvládnou podzemní či nadzemní parkoviště a ani velká otevřená parkoviště.
Vůz by také nereagoval na policistu zastavujícího vůz gesty rukou, protože chodce rozpoznává jako jinak barevné shluky pixelů zhruba válcového tvaru, které se pohybují. Policista se ale moc hýbat nemusí. Vůz také neumí určit, jestli překážka před vámi je kámen nebo zmuchlaný papír, a bude se všemu chtít vyhnout. A nerozpozná díry v silnici či kanály bez poklopu, pokud nejsou označené kužely.
Chris Urmson i přes takto velké množství překážek věří, že do pěti let bude jeho tým schopen představit funkční vůz s autopilotem. Podle jeho květnových slov u představení prototypu to je nutné kvůli synovi: „Mám desetiletého syna a když se podíváte na statistiky, náctiletí řidiči jsou strašní, takže mám šest let.” My bychom spíše doporučovali naučit syna řídit co nejlépe, nikoliv mu zakazovat jezdit autem a místo toho vyvíjet systém, který může snadno chybovat spíše než on. Postup prací na autopilotu je ale zajímavé sledovat - není to totiž věc, kterou by se vyplatilo šít horkou jehlou.
Autopilot Googlu má ještě obrovskou spoustu nedostatků
Brian Torcellini představuje práci testovacího řidiče autopilota Googlu
Na starším videu Priscilla vysvětluje, jak si autopilot poradí s městským provozem
Zdroj: Technology Review
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch