Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Clarkson k Dieselgate: VW jen ohnul hloupá pravidla, děláme to všichni
2.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jen hra, říká slavný moderátor. VW se podíval na hloupě vymyšlené údaje a rozhodl se je ignorovat.
Kauza Dieselgate je v současnosti automobilovým tématem číslo jedna. Na jejího hlavního aktéra, Volkswagen, se přitom prakticky všichni dívají skrze prsty. Jak ovšem bylo naznačeno kupříkladu německým autoklubem ADAC, tato značka jen stěží bude jediná, která podvádí. Jen se zkrátka v Americe nechala nachytat se staženými kalhotami na veřejnosti a ještě to ochotně přiznala. Řekněme si přitom upřímně, že pokud by se toto stalo běžnému člověku, maximálně by dostal menší pokutu a bylo by po skandálu. Kdyby však šlo o globální celebritu, rázem by se daného tématu chytil snad každý bulvární novinář.
Jinými slovy, nestalo se nic výjimečného, mimořádného, ojedinělé a bylo pouze na médiích, zda celá záležitost zůstane komárem, nebo z ní bude vyroben velbloud. Není to přitom pouze náš názor, který by opětovně mohl rozbouřit diskuzi, že jsme na výplatní listině Volkswagenu či případně Škody. Obdobně se totiž ve svém sloupku v britských listech The Sunday Times vyjádřil také Jeremy Clarkson, tedy hlavní aktér jiné kauzy, která ještě před nedávnem plnila všechna světová média. I na tu se dalo pohlížet z několika úhlů, třeba z takového, že si prostě dva chlapy z plných plic vyříkali nějakou tu nesrovnalost a přitom padla jedna facka. Kdyby jedním z dotyčných nebyl Jezza, nikdo by se o tom nedozvěděl.
Kauza Steak-gate je však již aktuálně zapomenuta, a tak se pojďme věnovat oněm chytrým „odpojovacím zařízením”, jež koncern Volkswagen ve svých motorech TDI EA 189 používal. A také Clarksonovým slovům, která možná nemusí každému vonět, ale ve výsledku jsou zkrátka pravdivá. Stačí si totiž jen uvědomit, že kdyby německá automobilka zkrachovala, jak si aktuálně mnozí ochránci životního prostředí jistě přejí, byly by v ohrožení také značky Audi, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat a Škoda. „A bez financí, které tyto společnosti generují, by Německo již nebylo v pozici, kdy by mohlo zachraňovat Řecko a ubytovat půlku Sýrie. Což by způsobilo globální ekonomický kolaps, humanitární katastrofu a spoustu moru,“ říká s nadsázkou Jezza.
„Celý příběh začíná hluboko v pochroumaných myslích světových eko-aktivistů, kteří strávili roky prohlašováním, že pokud chceme zachránit planetu, musíme si kupovat dieselové automobily. A pak, když tak půlka z nás učinila, náhle změnili svůj názor a říkají: Né, dieselová auta jsou novou globální hrozbou. Produkují mix dusíku a kyslíku, kterému budeme říkat NOx, protože to zní strašidelně, a tento mix zabije naše děti a štěňata ještě předtím, než si zítra nalijeme šálek čaje.“
Tohoto nesmyslu se pak dle Clarksona rádi chytili politici a rázem byly na světě regulace ohledně toho, kolik emisí NOx mohou automobily produkovat. Tato nová pravidla pak logicky nutila automobilky, aby utrácely jmění za nové generace dieselových motorů, které kromě nafty používat také močovinu. Volkswagen na to ale šel jinak - osadil své pohonné jednotky chytrým softwarem, který přeháněl s jejich čistotou ve chvílích, kdy procházely testy.
„To zní opravdu darebně, ale uvažujme na chvíli o tom, kdo tím trpěl. Zákazníci Volkswagenu? Ani náhodou. Auta, která si koupili, se řídila lépe než ta, která by byla vyrobena podle platných pravidel. Dostala lepší motor, který nepotřeboval nádrž plnou močoviny, aby mohl fungovat správně.”
”A co vaše děti a štěňata? Inu, matematici z Greenpeace vypočítali, že ignorováním pravidel Volkswagen zavraždil 1 700 lidí. To ale není až taková pravda, neboť 60 procent emisí NOx vzniklých lidskou činností nepochází z dopravních prostředků. A na zbytku mají hlavní podíl náklaďáky a autobusy. Takže abychom vše zasadili do správné perspektivy, ve fungování dieselového Golfu vašeho souseda to nezpůsobilo rozpoznatelný rozdíl.“
„Jednoduše řečeno, Volkswagen se podíval na údaje svévolně vymyšlené úředníky a rozhodl se je ignorovat. Nemluvíme tu ale o thalidomidu (lék dříve podávaný jako sedativum, který způsoboval vývojové vady u plodů těhotných žen - pozn. red.) nebo Bhópálské katastrofě (největší průmyslová havárie v dějinách lidstva - pozn. red.). Jde tu o prosté obejití pravidel, které děláme všichni. Necháváme si kupříkladu vracet DPH za zboží osobní potřeby nakoupené na firmu. Parkujeme tam, kde se nemá, když si jen narychlo odskočíme do obchodu. Sepisujeme životopisy, které nejsou až tak úplně pravdivé. Máme „osoby blízké“, které spáchaly náš dopravní přestupek. Dokážeme přesvědčit automatické pokladny, že ona láhev šampaňského je vlastně balíkem sušenek. A naše děti si falšují občanky, aby mohly v pátek vyrazit do klubu,“ konstatuje Jeremy C. a dodává, že sám podvedl na vysoké škole třeba zkoušku z těsnopisu díky malému magnetofonu a sluchátku schovanému do jeho tehdy bujné hřívy. A ruku na srdce, kdo z nás něco takového aspoň jednou v životě neudělal?
„Nejde ovšem pouze o jednotlivce. Před pár lety jedna velká evropská automobilka měla problém, když utratila miliony za nový model, který podle jejích domněnek nemohl projít limity při měření hlučnosti. Takže přišla s důmyslným plánem. Během testu inženýři rozjeli vůz na požadovanou rychlost a pak ve chvíli, kdy se blížili k úředníkovi s měřícím zařízení, jednoduše přeřadili na neutrál a nechali vůz plachtit. Auto dostalo oficiální razítko, šlo do prodeje a vy jste si jej dost možná koupili. Alespoň já ano. Je toho ale víc. Jedna italská značka osadila výfukové ústrojí svých vozů klapkami, které během testů zůstávají uzavřeny. Jakmile se ale nacházíte v reálném světě, hle, jaké kouzlo, jsou otevřeny.“
„A nakonec, zajímá to vůbec někoho? Ne, na rozdíl od Guardianu nebo papeže byste měli vědět, že to není otázka života a smrti, ale jen pouhá hra. Eko-aktivisté s tím dozajista nesouhlasí, pochopitelně. Podle nich si zkrátka vozy od Volkswagenu kupujete jen kvůli nízkým hodnotám emisí NOx. To je ale blbost. Jeden takový model jsem si v létě koupil a co vycházelo z výfuku, mě vůbec nezajímalo. Staral jsem se o bezpečnost, hodnotu, výkon a kvalitu. A kolik NOx vychází z výfuku? Jako každému rozumnému člověku na tomto světě mi to bylo úplně ukradené.”
„Z toho důvodu si myslím, že by Volkswagen neměl být grilován za dobře míněné, neškodné podvádění. Je tu ovšem nebezpečí, že právě to se bude odehrávat, pokud management automobilky bude nadále věšet hlavy potíc se na tiskových konferencích míříc k infarktu. VW míval nejlepší reklamy na světě. Vždyť dokázal nechat svět zapomenout, že jej založil Hitler a řídili Nacisté. A nyní by měl přijít se stejným trikem. Chceme vidět Golfy s kouřícími komíny nebo citróny s nápisem 'Lhář'. A možná by u toho mohla hrát hudba skupiny Busted (v angličtině termín používaný, pokud někoho zatkne, „sebere” policie - pozn. red.). Ať už to bude cokoli, firma si musí získat svou cestu zpět do našich srdcí skrze náš smysl pro humor.”
„Podívej se na to takto, Volkswagene: Víme, že celá tahle sága je žert a my se ti budeme smát. Tak se toho ujmi sám a udělej si ze sebe legraci dříve, než příležitost dostaneme my,” uzavírá svůj komentář Jezza. Váš názor?
Jeremy Clarkson se možná poněkud překvapivě zastává Volkswagenu. Jakkoliv ovšem s jeho názorem eko-aktivisté nebudou souhlasit, je více než pravdivý
Zdroj: The Sunday Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva