Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily
20.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Lu Guanqiu je odhodlán uspět s elektromobily a plug-in hybridy, chce vyrábět i Fisker Karma a konkurovat zejména Tesle. Kdy začne, není zatím známo.
Nový majitel zkrachovalé automobilky Fisker, čínský byznysmen Lu Guanqiu, se nechal slyšet, že udělá vše pro to, aby s touto firmou prorazil na poli elektromobilů. Chce údajně soupeřit hlavně s Teslou. Lu Guanqiu je zakladatelem a hlavou čínského koncernu Wanxiang Group, který zkraje letošního roku koupil automobilku Fisker v aukci. Přihazování skončilo na částce 149,2 milionu dolarů, tedy lehce přes 2,9 miliardy korun. Vloni také koupil již dříve zkrachovalého výrobce baterií A123 Systems.
V rozhovoru pro Bloomberg Lu řekl, že výroba elektromobilů je pro něj první na seznamu míst, kam nalít všechny peníze. „Dám každý cent, který Wanxiang vydělá, do stavby elektrických aut. Utratím tolik peněz, kolik bude potřeba, abych uspěl, nebo dokud to Wanxiang nepoloží,” komentoval svůj zápal pro věc.
Jeho konkurentem má být hlavně Tesla, což je pochopitelné, vezmeme-li v potaz původní zaměření Karmy. Kalifornské automobilce se daří prodávat auta, s tvorbou zisku to však už je horší - ačkoliv za první čtvrtletí prodala téměř šest a půl tisíce aut, což je více než plánovala, generuje stále obrovské ztráty a hodnota akcií letí dolů.
Lu Guanqiu má ale o něco lepší pozici než Elon Musk. Přestože je jeho jmění odhadováno na zhruba třetinové oproti tomu Muskovu, má pod sebou i zmíněnou firmu A123 Systems. Právě Čína je také nejvýznamnějším světovým dodavatelem grafitu, klíčovou surovinou k výrobě lithium-ionových baterií. A konečně, Fisker Karma je svou koncepcí plug-in hybridu přeci jen výrazně použitelnější než čistě elektrická Tesla S. Ovšem, volba dvoulitrového čtyřválce nafouknutého na 260 koní čistě jako generátoru, tedy bez možnosti pohánět kola, asi nebyla úplně vhodná - normovaná spotřeba Karmy činila 11,8 l/100 km.
Samozřejmě, pokud bude chtít Lu vyrábět čistě elektrická vozidla, pravděpodobně se mu dostane stejného osudu, jako všem ostatním - nebude úspěšný. Kromě ztrátové Tesly má problémy na poli elektromobilů také Renault a prodeje se dobíjením zdarma snaží podporovat i Nissan. Naopak BMW se daří, na dobrých prodejích elektrohatchbacků i3 ale bude dost možná mít zásluhu Range Extender, tedy spalovací motor jako generátor - čistě elektrická i3 má problémy.
I Karma však má být znovu v nabídce, jak Lu řekl Bloombergu, jen nebude jediným strojem - doplní ji elektromobily. Pokud jí však zůstane dvanáctilitrová normovaná spotřeba, o úspěšnosti lze pochybovat, zejména pokud její předchozí výrobce zkrachoval. Produkce elektromobilů je navíc tím posledním, co by bylo schopné dotovat výrobu ztrátového stroje.
Z Karmy a ani ničeho jiného se však nestane čínské auto - Lu plánuje své vozy vyrábět ve Spojených státech. Zatím není jisté, jestli se značka dále bude jmenovat Fisker, jméno Wanxiang či Guanqiu by ji ale téměř jistě položila ještě před tím, než by stačila něco předvést. Není také jasné, co bude s automobilkou VL, která chtěla prodávat Fiskery s osmiválci pod kapotou, což nám přijde jako nápad zajímavější a hlavně životaschopnější, než experimenty s elektřinou.
Kdy uvidíme první ovoce této snahy, není zatím jasné. Odhodlanost Lua je však velká: „Je před námi stále dlouhá cesta. Pokud neuspěji já, bude pokračovat můj syn. Pokud to nezvládne ani on, převezme to můj vnuk,” říká čínský byznysmen. Je to jistě chvályhodné nadšení pro automobilovou věc, jen bychom byli radši, kdyby mířilo racionálnějším směrem.
Čínský byznysmen Lu Guanqiu, zakladatel a hlava koncernu Wanxiang, dá „poslední cent”, aby uspěl s elektromobily
Fisker Karma bude jedním z jeho produktů
Zdroje: Autoblog Green, Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 9 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
dnes - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch