Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané tu díky pokutám EU koupí všechno, říká šéf PSA. A nejhorší je, že má pravdu
7.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud začnete ubíjet automobilky z Evropy pokutami, které jinde ve světě nemají obdoby, nepřežijí. A když jim navíc nedovolíte se dále spojovat...
O tom, jak moc regulace mění auta, píšeme pravidelně. Existuje jich nepřeberné množství a pro automobilky dnes skoro není aspektu, který by si mohly udělat prostě podle sebe. Bezesporu nejintenzivněji regulovanou oblastí se v posledních letech stala spotřeba paliva skrze limity emisí CO2, které jsou spotřebovanému palivu přímo úměrné. Spotřebu aut nějakým způsobem regulují snad na všech místech civilizovaného světa, nejdále to s omezeními na tomto poli ale dotáhla Evropská unie.
Ta pro vozy prodávané na svém území postupně stanovila limity, kterým je velmi obtížné dostát. V kombinaci s tvrdými pokutami hrozícími za jejich překročení pak v podstatě nedala automobilkám možnost než jim vyhovět skoro za každou cenu. A ty tak dělají možné i nemožné, aby to zvládly. Ptáte se, proč máte v autě systém start/stop? Proč máte ve velkém kombi litrový motor se třemi válci? Proč máte převodovku se zcela neadekvátně dlouhými převody? Na tyto a další podobné otázky existuje jediná odpověď - protože EU nedala k ničemu jinému prostor.
V testu litrové Octavie jsme kdysi přesněji popisovali, jak celý mechanismus funguje. EU nastaví pro určité období limit průměrných emisí CO2 za všechna prodaná auta a pokud není splněn, „účtuje” 95 Eur za každý nadlimitní gram za každý vůz. Pokud tedy jako automobilka prodáte za rok v Evropě 1 milion vozů a limit překročíte o 1 gram na jeden, což odpovídá naprosto nicotnému množství spotřebovaného paliva (0,04 benzinu na 100 km), platíte EU 2,4 miliardy Kč pokuty. Skoro za nic. Takových gramů snadno může být 10, 20, 50... To už jsme v řádu stovek miliard, něco takového je obrovská zátěž i pro velmi úspěšnou automobilku.
Firmy se tomu dosud zvládly nějak přizpůsobovat, pro rok 2020 ale začnou platit nové limity emisí - 95 gramů CO2 na 100 km místo dosavadních 130. Jak jsme nedávno zmiňovali za pomoci prezentace Škody, něčeho takového už nelze dosáhnout dosavadními cestami, musí přijít elektrická auta a ta produkci výrazně zdraží. V rámci Evropy to automobilky trápit nemusí, podle stejných pravidel musí kopat všichni. Svět ale není jen Evropa a nikde jinde takové tvrdé regulace neplatí. Firmy bité buď vysokými pokutami nebo vysokými náklady na vývoj elektrických aut, která lidé za aktuální ceny nechtějí, se tak rázem stanou zranitelnými. A mohou padnout úplně.
Právě na to nyní upozornil šéf koncernu PSA i asociace výrobců aut ACEA, který neobyčejně otevřeně popsal, co se za dnes vytyčeného scénáře stane. Podle něj EU vůbec nedokáže dohlédnout dopadů regulací, které už za dva roky mají vstoupit v platnost. „Dopad je naprosto zřejmý, tohle v Evropě postaví čínského Tojského koně,” řekl Tavares. Naráží přitom na to, že nové regulace velmi oslabí evropské automobilky, které pak snadno padnou do rukou konkurence, která podobnými limity stižena nebude. A ta konkurence z podstaty nemůže být ze starého kontinentu.
„Pokud evropský výrobce nesplní vytyčené cíle z hlediska emisí CO2, pokuty ho pošlou do kolen. A nemůže být převzatý jinou evropskou automobilkou kvůli antimonopolním zákonům,” pokračoval Tavares. „To vytvoří ideální příležitost pro zahraniční investory, kteří umí přinést technologie nařízené Evropskou unií, tedy elektrická auta. A kdo je dnes lídrem v oblasti elektrifikace? Jsou to Číňané.”
Od Tavares jsou to slova o to pikantnější, že jím řízený koncern PSA je sám z 12,2 procenta ovládán čínským Dongfengem. Ale Tavares si nikdy nebral servítky a nebere si je ani tentokrát. Jsou to slova smutně varovná, nejsmutněji tím, jako moc jsou pravdivá - Evropská unie bojujíc za bůhví co nutí firmy investovat do vývoje řešení, po kterých zákazníci netouží a která budou mimo trhy EU uplatňovat docela obtížně. Ve výsledku to v globalizovaném světě nebude znamenat žádnou výhodu, ale pravý opak - Číňané živení prodejem často primitivních a okopírovaných technologií minulých dekád evropské firmy jen snáze převezmou.
Nakonec se to děje už teď, však Němce jen nedávno vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu, kteří v něm teď jen legalizují, co kdysi kradli. A dělají to mimo jiné proto, aby dále posunuli vývoj svých elektrických aut. Tavares tedy chce, aby EU platnost nových limitů odložila. Tušíme však, že jeho snaha padne jen stěží na úrodnou půdu...
Carlos Tavares byl dříve vysoce postaveným manažerem Renaultu a Nissanu, teď vládne koncernu PSA a evropské asociaci výrobců aut ACEA
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 58 minutami - Aston Martin s novým šéfem nastínil svou budoucnost. Znovu odpískal první elektromobil, ne všechny novinky ale dávají smysl
před 2 hodinami - Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům
před 3 hodinami - Vedením Stellantisu dál otřásají změny. Šéfka Peugeotu skončila, její místo přebírá bývalý prodejní šéf Škody
před 5 hodinami - Po silnicích jezdí úplně nová sorta nesnesitelných řidičů. Mají výkonný elektromobil a asi pětkrát do měsíce jedou rychle
před 6 hodinami (1)
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva