Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané se perou o moc nad Mercedesem, nikdo jiný už firmu ovládnout nemůže
16.12.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli se Němci tvářili, že ovládnutí Mercedesu Číňany nedopustí, teď už tomu v podstatě nemohou zabránit. Největším samostatným akcionářem je teď Li Shufu, BAIC ho ale hodlá přebít.
Boj o moc nad Mercedesem resp. jeho mateřskou firmou Daimler nabral na intenzitě. A ať dopadne jakkoliv, na konci se budou smát Číňané, kteří se stanou dominantní silou v německém koncernu. Ten je volně obchodovatelný, čehož se nejprve rozhodl využít Li Shufu. Čínský miliardář na počátku roku 2018 oznámil, že odkoupil 9,69procentní podíl a rázem se tak stal největším akcionářem značky. Celé Německo se v tu chvíli začalo obávat, že Číňané si pozvolna odnesou veškeré německé know how, nicméně skutečná panika vypukla jinde.
Daimler dlouhodobě spolupracuje s čínskou automobilkou BAIC, která se rázem začala obávat, že bude vyšoupnuta z pozice stěžejního lokálního partnera. Začalo proto usilovné zbrojení, které již nyní přineslo své ovoce. S pomocí bankovní skupiny HSBC se Číňané dostali k pětiprocentnímu podílu. Nyní jim tak připadá třetí pozice mezi největšími akcionáři koncernu, na té první najdeme i nadále majitele značek jako Geely, Volvo či Lotus. To se ale nyní mění.
Agentura Reuters s odvoláním na své zdroje uvádí, že BAIC svůj podíl zdvojnásobí. S deseti procenty by se nedostala jen před svého stěžejního rivala, tento podíl by jí zajistil i místo ve vedení firmy. Rázem by tak bylo jasné, že BAIC bude určovat směr, jakým se do budoucna vydají značky spadající pod Daimler, přičemž potřeby druhého největšího akcionáře by byly přehlíženy či alespoň upozaděny.
BAIC již svůj záměr začal realizovat a nakupuje akcie na volném trhu. Opětovně má k ruce banku HSBC a šéf čínského zastoupení Mercedesu Hubertus Troska (sic) už to komentoval tak, že „Daimler vítá dlouhodobé investory“. Vztahy s BAIC jsou pak více než výborné, což vytváří dobrou půdu pro budoucí operace. Aneb jak Troska říká, „máme se rádi. Uvidíme tedy, jak se věci vyvinou.“
Každopádně, jak jsme zmínili již v úvodu, na konci všeho to budou právě Číňané, kteří se budou smát. Patřit jim totiž bude minimálně pětina celého Daimleru. A možná i více, neboť se dá očekávat, že krok BAIC vyprovokuje k dalším aktivitám majitele Geely. To by ovšem mohlo znamenat, že do vedení by se dostal i Li Shufu. Rázem by tak bylo zjevné, za koho bude automobilka kopat.


Ze třícípé hvězdy se pomalu začíná stávat hvězda rudá, Číňané totiž velmi pravděpodobně již zakrátko budou ovládat pětinu Mercedesu. A navíc zasednou ve správní radě
Zdroj: Reuter
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha