Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik
30.12.2024 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že Číňané o nic takového neusilují a děje se to tak nějak mimoděk, nejste na správné stopě. Přímo šéfové Nia a Xiaomi předpokládají, že se během pár let dostanou mezi nejúspěšnější výrobce aut na světě. A pak se posunou na ještě vyšší úroveň.
V Číně se za prvních jedenáct letošních měsíců prodalo již 27,9 milionu nových aut. Je tedy velmi pravděpodobné, že optikou celého roku 2024 země podruhé v řadě překoná metu 30 milionů prodaných vozů za jediný kalendářní rok. Jakkoli ale na Říši středu připadá třetina globální automobilové produkce, tamním automobilkám domácí píseček dávno nestačí. Už nějakou chvíli jsme tak svědky nové expanze čínských výrobců na světové trhy, která je stále intenzivnější.
Číňanům jsou pod nohy házeny klacky v podobě cel a dalších bariér, přesto se nezdá, že by jim to mělo dlouhodobě ublížit. Dokladují to i slova Williama Li, šéfa značky Nio, který na nedávné konferenci podle IT Home uvedl, že do roku 2035 bude pět automobilek z nejúspěšnější světové desítky pocházet z Číny - Nio by pak pochopitelně mělo být jednou z nich. Mimo to si Li myslí, že čínští výrobci budou za 10 let odpovědní za 40 procent veškeré globální produkce aut.
Ještě ambicióznější je Lei Jun, zakladatel čínského technologického gigantu Xiaomi, který se loni taktéž vrhnul do automobilové branže. A nutno říci, že i přes počáteční problémy elektrického sedanu SU7 slaví úspěch. Číňané však v současné chvíli na každém prodaném kuse prodělávají, přičemž do černých čísel se dostanou až poté, co výrobu navýší na několik stovek tisíc aut ročně.
To nutně vyžaduje úspěch i na dalších trzích, kde se Číňané chtějí prosadit lepší technologií, kterou nabídnou za menší peníze. Dle Juna se proto i Xiaomi má v dohledné budoucnosti stát jednou z pěti největších automobilek světa. Pod tuto pětici výrobců pak má navíc spadat 80 procent globální produkce. Samotné Xiaomi by přitom mělo produkovat přes 10 milionů aut ročně, což odpovídá jedné devítině dnešní celosvětové produkce.
Nikde samozřejmě není psáno, že se plány čínských výrobců naplní. Stačí se ovšem podívat na vývoj v posledních deseti letech, abychom slova jejich šéfů brali vážně. Nahrává jim i současný politický tlak na elektromobilitu, ve které jsou automobilky z Říše středu na rozdíl od mnoha evropských či amerických kované. Proto koneckonců Li naznačuje, že některé z tradičních evropských automobilek roku 2035 ani nedožijí - nebo aspoň ne jinak než v rukou Číňanů.
![Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik - 1 - Nio ET5 Touring 2023 oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik - 2 - Nio ET5 Touring 2023 oficialni 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik - 3 - Nio ET5 Touring 2023 oficialni 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Nio chce ovládnout svět pomocí aut jako ET5. Je to zajímavý sedan nebo kombík, který se prodává velmi dobře. Zatím je dost drahý, i proto chtějí Číňané dál expandovat, aby umocnili své úspory z rozsahu. Foto: Nio
Zdroj: IT Home
Bleskovky
Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu při parkování ťuknul do sloupku u cesty. Následky jsou sotva vidět, cena opravy by ho přesto zruinovala
včeraDalší a další evropské země zvyšují povolené rychlosti na silnicích, Česko nevyjímaje. Ledy se hnuly po mnoha dekádách
včeraNámluvy Nissanu a Hondy se zhroutily hned v zárodku. Trochu se opakuje scénář, který vedl k pádu spasitele firmy
včeraDůchodci si koupili Teslu Cybertruck. Ujeli s ní 109 km a pak raději řekli synovi, ať ji zase prodá
včeraVW už ztratil soudnost, svou spásu vidí v autě postaveném kolem 6 let starého odpískaného designu a 8 let staré techniky
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 02.06. 21:41 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*
- Policejní kontroly a měření 02.06. 11:59 - budik
- OT - zavírám krám, uklízím 02.06. 10:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 22:27 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.05. 19:50 - M.Z.