Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chevrolet Volt a Opel Ampera měly být spíše náklaďáky, říká jejich otec Bob Lutz
2.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Malé vozy prý nemá smysl elektrifikovat, neboť nízkou spotřebu již nabízejí. U pick-upů či SUV je však daná úspora vyšší a hlavně lépe viditelná.
Bob Lutz je znám především jako bývalý šéf amerického koncernu General Motors, přičemž v době jeho vlády přišly na svět také modely Chevrolet Volt a Opel Ampera. V rozhovoru pro The Seattle Times však jejich otec prohlásil, že celý automobilový průmysl se v rámci elektrifikace ubírá špatnou cestou. Chyba je totiž hlavně ve zvolených typech vozidel - u malých hatchbacků, jež i se spalovacím motorem disponují extrémně nízkou spotřebou, se prý přechod na elektřinu či hybridní ústrojí nevyplatí ani výrobci, ani zákazníkovi. Americké trucky a pick-upy jsou však již něčím jiným.
Tento názor nezmiňuje Lutz poprvé, ale zastává jej prakticky od roku 2010, kdy koncern GM opustil a založil značku VIA Motors. Právě ta se totiž zabývá konverzemi větších modelů General Motors na hybridy či elektromobily s prodlouženým dojezdem. Jen tak lze totiž prý přesvědčit zákazníky, že přechod od osmiválcových motorů na dráty, cívky a vodiče má smysl. Pokud totiž model se spalovací jednotkou jezdí za 26 l/100 km, zatímco ten s elektromotorem si řekne o zlomek této hodnoty (alespoň na papíře, reálný rozdíl bude vždy nižší), pak je úspora jasně patrná.
Navíc jsou tu i další výhody. Takoví Američané totiž rozhodně nejsou zvyklí jezdit malými nákupními taškami, ale spíše koráby silnic, které v Evropě zaberou dvě parkovací místa. Parkoviště jsou častěji vybavena elektrickými zásuvkami, pročež se minimalizují náklady na dobíjecí systémy a stanice a především - na palubu velkých modelů se díky jejich velikosti snáze vejdou větší baterie a tudíž se prodlouží dojezd (přičemž kila navíc nehrají takovou roli jako u menších a lehčích vozů).
Jen u pick-upů ale Lutz zůstat nechce, neboť budoucnost podle něj patří elektrifikaci. Takto vybavené modely jsou totiž tišší a výkonnější. Malý dojezd je prý jen dosavadním problémem, který se brzy povede vyřešit. Jak, to Lutz neuvádí, trochu nešťastně ale zmiňuje jako příklad stíhací letouny, které pohání proudové motory. I ty byly dříve považovány za nesmyslné a poruchové, nyní již takové nejsou.
Po dodávce VIA Express, která je již na trhu, bychom se tedy letos měli dočkat elektrického pick-upu, jež bude v roce příštím následovat plnohodnotné SUV a dokonce i limuzína. Všechny přitom budou založené na některém z modelů koncernu GM, s nímž jeho bývalý šéf i nadále udržuje obchodní vztahy. A to přesto, že nyní zmiňuje své předchozí kroky jako chybné.
Hybridní dodávka VIA Express je již na trhu, další modely dorazí v následujících letech
Zdroj: The Seattle Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch