Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chceme novou Škodu Fabia RS, s motorem 1,5 TSI Evo a manuálem
30.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda už řekla, že s novou Fabií RS nepočítá. Za předchozí nezájem si ale mohla sama a nový motor 1,5 TSI Evo dává impuls vrátit RS znovu do hry.
Škoda se dnes s modely RS omezuje jen na Octavii a nic jiného ani oficiálně neslibuje. Spekuluje se o Superbu RS, jeho příchod ale není jistý a o nové Fabii RS už se chvíli ani nemluví. Zrovna Fabia ale tuto rychlou verzi už měla a ne jednou - prvně to bylo s motorem 1,9 TDI o 130 koních, v druhé generaci přišla s motorem 1,4 TSI o 180 koních, který měl turbo i kompresor. Tím byl tento agregát celkem unikátní, rozhodně na poměry malých hot hatchů a dynamika vozu rozhodně nechyběla. Bohužel byl ale také automaticky spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG, nemohli jste si ho objednat s manuálem, a to ani ve spřízněném Polu GTI nebo Ibize Cupra.
Právě tahle nemožnost volby vykopala Fabii RS hrob. Že to byla pro vůz osudová rána, dokazuje i pozdější vývoj okolo Pola GTI a Ibizy Cupra - ty se v nabídce udržely, dostaly facelifty a právě při nich byl koncern VW nezvykle sebekritický. Do těchto vozů namontoval motor 1,8 TSI o 192 koní, který už má sice jen turbo, ale ve správných otáčkách táhne jako smyslů zbavený. A hlavně - dostanete k němu normální manuální šestikvalt, někdy dokonce jen ten.
Jsou to skutečně velmi zajímavá auta, zvlášť na dnešní dobu. Mít skoro dvoulitrové turbo v takovém autě je v roce 2016 malý zázrak a vozy místy působí až přemotorovaně - sympaticky přemotorovaně. Doufali jsme, že by stejný nebo aspoň podobný osud mohl stihnout i novou Fabii - na obyčejné auto je řidičsky docela podmanivá, má na to zvládnout i podstatně více výkonu než 110 koní vrcholného TSI, přitom právě s ním už je hodně rychlá. Říkali jsme si, že kdyby tento vůz dostal třeba jen současný 1,4 TSI v některé ze svých výkonnějších verzí a k němu manuál, mohlo by to být velmi sympatické RS. Jednoduchý, lehký, nepříliš drahý a přitom překvapivě rychlý a snad i schopný vůz. Něco takového by muselo na trhu fungovat, však Octavia RS se prodává skvěle a přitom se musí prát s větší konkurencí.... Škoda přesto vždy reagovala jedním smutným slovem „Ne.”
Už jsme to skoro pustili z hlavy, tuto myšlenku nám do ní ale vrátila čerstvá premiéra motoru 1,5 TSI Evo - čtyřválce, který nahradí spoustu maloobjemových motorů VW. Poprvé jsme jej představili ve čtvrtek a detailněji se do něj pustili o den později, kdy jsme získali i cenné informace z úst šéfa vývoje motorů Volkswagenu. I díky tomu víme, že bude náhradou nejen za 1,4 TSI a atmosférické motory do objemu až 1,6 litru, ale také zčásti za současný 1,2 TSI. Friedrich Eichler dokonce řekl, že motor se vejde do všech aut, která dnes 1,2 TSI používají. A právě to nás přivedlo ke kacířské myšlence - chtít po škodovce novou Fabii RS.
Totiž, pokud dnes Fabia používá motory 1,2 TSI (které budou v jejím případě u standardních verzí nahrazeny spíše jednotkou 1,0 TSI), může 1,5 TSI snadno pojmout. Pokud je už dnes Fabie 1,2 TSI 110 docela rychlé auto - byť RS si říkat rozhodně nemůže - jaká by asi byla s novým motorem disponujícím turbem s variabilní geometrií lopatek a dalšími novinkami, které rozsah použitelných otáček posouvají do dosud nepoznaných sfér? Takové auto by zkrátka muselo jet, až už by šlo o již avizovanou verzi 1,5 TSI s maximálně 150 nebo budoucí se 177 koňmi.
Je navíc jistotou, že tento motor bude k mání zejména s manuálními převodovkami, takže to nezkazí legraci ani cenu. Takový vůz by vzhledem k současným cenám požadovaným za Fabii mohl stát snadno 400 - 450 tisíc Kč v základu a za tu cenu už mít dostatek výbavy. Jsme si celkem jisti, že takové auto by se nemohlo setkat s nezájmem zákazníků.
Vše zde zaznivší neříkáme jen tak, chceme škodovku „donutit”. Nebo ji spíše inspirovat, motivovat, ukázat ji, že o takové auto je mezi zákazníky zájem. Její šéfové opakovaně zmiňovali, že automobilka má velkou míru autonomie a je schopna jít za tím, co klienti požadují. Tak ji ukažme, že tohle bychom chtěli - víte, jak na to. Je tu diskuze, sociální sítě, spousta cest, jak projevit zájem. Když ho Škoda uvidí a bude to alespoň trochu schůdné, divili bychom se, kdyby k tomu zůstala slepá...
Existují ilustrace, jak by nová Fabia RS mohla vypadat. Ta levá je od XTomiho, ta pravá od Alexe Marise
Nový motor 1,5 TSI Evo nové další generaci malého RS náramně slušel
Tohle byla poslední Fabia RS - nedopusťme, aby to tak zůstalo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024 - Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva