Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 | Petr Miler
Volkswagen se tváří, že elektromobily jsou jeho jediná budoucnost, v Česku ale loni prodal pouhých 3,2 procenta vozů s tímto druhem pohonu, letos je to ještě míň. Jde o zanedbatelné množství, navíc je třeba se ptát: Kolik těchto aut zůstává u dealerů?
Jaká auta byste si jako prodejce nových vozů vzali na sklad? V normálním světě by to pochopitelně byla ta, která nejsnáze prodáte, neboť právě do jejich zásob budete s největší lehkostí investovat. A není to tak, že zásoby nic nestojí - musíte pro ně mít prostor, musíte je udržovat fit, musíte je pojistit a v neposlední řadě je musíte zaplatit.
Auta jsou drahá věc, takže i kdybyste jako větší dealer vzali na sklad třeba 100 vozů s průměrnou cenou 800 tisíc Kč, potřebujete na ně 80 milionů Kč. To už je dost peněz, které vám banka jistě půjčí, nakonec za úvěr můžete ručit samotnými vozy, nedělejte si ale iluze, že tak učiní zadarmo. Podmínky bude mít každý jiné, když ale získáte třeba revolvingový úvěr za 6 procent p.a., bude vás stát 4,8 milionu Kč za rok, 400 tisíc měsíčně. To už se musí skladové zásoby otáčet, aby si vydělaly aspoň na úroky spojené se svou existencí ve vašich prostorách.
V tomto smyslu by tedy skutečně dávalo rozum brát na sklad ta nejžádanější auta. U každého dealera bude optimální složení trochu jiné, soudě dle současných českých prodejů Volkswagenu by to ale měly být hlavně modely Golf, Tiguan, Touran (kupodivu), Caddy, Passat, Multivan, nějaké ty T-Roc, T-Crossy, Taiga, Arteony a snad i pár Pol. Šance, že by soudný dealer bral nadšeně na sklad elektrické modely ID, je prakticky nulová, neboť jejich prodeje soukromým zákazníkům v showroomech jsou velmi podobné. Ale kdyby ano, vezmete možná jeden ID.3 a jeden ID.4, ať se neřekne.
V normálním světě ale nežijeme, a tak se ani zde skutečný stav neřídí tržní realitou. Řídí se tím, co VW chce prodávat a „ne” od dealerů v reakci na své požadavky nechce slyšet. Tak se stalo, že i čeští dealeři jsou v zemi, kde elektrická auta obecně neznamenají na trhu prakticky nic, zaplaveni právě elektrickými modely. Psali jsme o tom už loni a po asi půlroce jsme se rozhodli zkontrolovat aktuální stav. Je pořád stejně absurdní.
I když loňská a letošní prodejní čísla SDA velí v opravdu extrémním případě k naskladnění dvou až tří procent takových vozů, podle online evidence samotného Volkswagenu dnes u českých dealerů stojí 227 osobních elektromobilů (a k tomu 69 užitkových) z 1 585 aut celkem. Jde tedy o asi 15procentní podíl na veškerých skladových zásobách prodejců, což je stejně legrační jako smutné. A to si pište, že se taková auta nedají prodat, však pokud loni VW v Česku prodal 607 elektromobilů, jde možná o skoro půlroční, ale možná i roční zásobu (to kdyby součástí oněch 607 prodejů bylo i oněch 296 „skladovek” - není způsob, jak to poznat).
Dealeři se tak těchto aut nepřekvapivě snaží zbavit za cenu slev, které nelze nazvat jinak než extrémními. Zejména z ceny modelu ID.5 dealeři ukrajují hodně, vidíme slevu až 585 700 Kč alias 32,8 procenta. A není to rarita, se slevou přes půl milionu můžete koupit hned šest ID.5. Špatně je na tom i ID.4 (až 502 900 Kč) a ani ID.3 zjevně neopouští sklady s hrdostí (slevy až 360 722 Kč). Co nás ale nakonec zaujalo nejvíc, je záplava skladových ID.7, tedy elektrického nástupce Passatu a úplné novinky, která byla dosud v Česku prodána jen v pár desítkách exemplářů. A zdá se, že ty u dealerů stojí snad všechny.
K dispozici je totiž hned 44 aut, na která někteří dealeři okamžitě nasadili vysoké slevy. Auto původně za 1 759 100 Kč lze koupit až o 390 100 Kč levněji, což je skutečně zvláštní. U novinek, pakliže jsou aspoň trochu žádané, dealeři zkraje prodeje ceníkové ceny klidně i zvyšují nebo alespoň drží, tady hned míří desítky procent dolů. Proč asi? Protože prodejci ví, že tato auta koupit museli, ne chtěli. A prodat je bude oříšek, tak lepší se jich zbavit začerstva, dokud na trhu existuje aspoň pár potenciálních kupců.
Je to jen součást absurdního kolotoče pokoušejícího se ohnout trh směrem k nežádanému zboží, který je předem odsouzen k nezdaru. Zde na úkor dealerů, kteří musí držet místo na showroomech i ve skladech pro auta, která nemají šanci rozumně prodat. Člověk se skoro chce ptát, kolik peněz už asi bylo promrháno, kolik neefektivity napříč společností způsobeno celým tímto nesmyslným pokusem poručit větru dešti. Odpověď zřejmě nezná nikdo, někteří odpovědní lidé by se ale při přemítání nad ní mohli aspoň zamyslet nad tím, proč se této absurdní mašinérie účastní. Pokud ji tedy rovnou aktivně nepodporují.
VW ID.7 je žhavou novinkou, měl by být teoreticky žádaný a od dealerů mizet jako horké housky. Realitou ale je, že už teď desítky těchto aut nabízejí dealeři jako skladové vozy, které museli nakoupit, nezřídka hned s obrovskými slevami. S jinými modely ID je to jen horší, vzhledem k jejich prodejům jsou jejich aktuální skladové zásoby extrémní a slevy spojené s těmito vozy též. Foto: Volkswagen
Zdroje: Skladové vozy Volkswagen, SDA
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva