Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny akcií Tesly klesly skoro o 20 procent, extrémní hodnota firmy je pryč. Proč?
7.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdánlivě nedotknutelné akcie Tesly byly po několika měsících růstu zasaženy tvrdým pádem. A to navzdory blížícímu se zahájení výroby klíčového Model 3.
Elon Musk se nedávno svěřil světu, že netuší, proč má Tesla hodnotu přes 1,2 bilionu Kč. Člověk jeho inteligence nad tím jistě musel dlouze přemýšlet, teď už nemusí. Cena akcií Tesly tento týden rychle klesá a hodnota celé firmy s ní. Z 370,29 dolaru ještě v pondělí se propadla na 308,89 dolaru, tedy o více jak 18 procent. Tržní kapitalizace se tak propadla na „pouze” 47,06 miliardy dolarů, asi 1,077 bilionu Kč. To znamená, že už nepřekonává ani GM, natož pak BMW a zůstává otázkou, kde se pokles zastaví.
Tesla a Elon Musk se tak nachází ve velmi neobvyklé situaci - něco se nedaří a akciový trh na to reaguje. V posledních letech totiž neexistovalo v podstatě nic, co by růst akcií firmy mohlo zastavit - obří ztráty byly investorům ukradené, problémy s kvalitou též, průšvihy kolem autopilotu jakbysmet, totéž potíže se zraněními zaměstnanců, hrozící stávka, cokoli. A z ničeho nic je tu pokles ceny akcií skoro o pětinu během pár dnů. Co se tedy stalo?
Nejde o jedinou událost, ale spíše o jejich souhru, která naznačuje, že vyhlídky Tesly do budoucnosti nejsou tak růžové, jak je sám Elon Musk prezentuje. První ránou se stala zpráva o prodejích firmy za druhý kvartál, které zůstaly pod očekáváními, zejména pak v pro automobilku klíčové Kalifornii. Tesla to rychle svedla na nedostatečné dodávky 100kWh akumulátorů, což může a nemusí být pravda, investoři to ale čtou jinak - že s blížícím se vstupem Model 3 do sériové výroby slábne zájem o drahé modely, což by pro Teslu byl velký problém. Analytici se shodují na tom, že „levný” Model 3 bude pro automobilku minimálně krátkodobě představovat více finanční zátěž než přínos a pokud se má přiblížit ziskovosti, potřebuje prodávat hlavně drahé a vývojově dávno zaplacené typy Model S a X. A to se neděje.
To je obava číslo jedna, která přímo plodí druhou. I pokud totiž investoři věří informaci o dočasném nedostatku akumulátorů, není to v dnešní situaci dobrá zpráva. Tesla dnes vyrábí jen velmi omezené množství aut a už má potíže s dodávkami akumulátorů? Co se tedy stane v momentě, kdy začne vyrábět statisíce Modelů 3 ročně, jak sama slibuje?
To je obava číslo dvě a spolu s tou první ji rychle může rozptýlit čas. Třetí potíž je horší a je přímým důsledkem tradičně přehnaného optimismu Elona Muska. Loni avizoval, že automobilka ještě letos vyrobí 100 až 200 tisíc exemplářů Modelu 3. Při nedávném, zdánlivě pozitivním potvrzení brzkého začátku výroby tohoto vozu ale zmínil, že letos možná jednou vyrobí 5 000 aut za týden a celkově půjde maximálně o nízké desetitisíce. To je spolu s přinejmenším možným odlivem zákazníků „eSka” a „ikska” nedobré znamení.
Další rány přišly ve zbytku týdne, kdy nejprve Volvo oznámilo, ze do roku 2019 bude nabízet „elektrifikovaný” vůz v rámci každé modelové řady. A záhy, když Model S v opakovaném crash testu IIHS s velkým odsazením neuspěl a nezískal maximální hodnocení. To všechno jsou signály, že Tesla to bude mít s další existencí těžké - těžší, než cena jejích akcií naznačuje. A tak došlo k jisté korekci.
Přes tato vysvětlení, jistě logické důvody, ale máme pocit, že pro Teslu nejde o úplně nové situace. Konkurenti konkurují, Musk přehání, auta Tesly nejsou dokonalá, produkce občas vázne... Co z toho jsme nezažili? A co to ve své době udělalo s cenou akcií? Nic a nic jsou správné odpovědi. Problémem tedy může být jen souhra toho všeho a nebo spíše obecná nejistota v době, kdy Tesla přichází s autem, které ji má „udělat nebo oddělat”. Panika na trhu pak vzniká snáze a prodej plodí prodej... Uvidíme, co přinesou další dny.

Z vývoje cen akcií v průběhu tohoto týdne Elon Musk radost mít nebude
Důvodů je prý hned několik, my ale za vším vidíme spíše obecnou nejistotu obcházející vstup Model 3 do výroby
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 2 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 4 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva