Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny akcií Tesly klesly skoro o 20 procent, extrémní hodnota firmy je pryč. Proč?
7.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdánlivě nedotknutelné akcie Tesly byly po několika měsících růstu zasaženy tvrdým pádem. A to navzdory blížícímu se zahájení výroby klíčového Model 3.
Elon Musk se nedávno svěřil světu, že netuší, proč má Tesla hodnotu přes 1,2 bilionu Kč. Člověk jeho inteligence nad tím jistě musel dlouze přemýšlet, teď už nemusí. Cena akcií Tesly tento týden rychle klesá a hodnota celé firmy s ní. Z 370,29 dolaru ještě v pondělí se propadla na 308,89 dolaru, tedy o více jak 18 procent. Tržní kapitalizace se tak propadla na „pouze” 47,06 miliardy dolarů, asi 1,077 bilionu Kč. To znamená, že už nepřekonává ani GM, natož pak BMW a zůstává otázkou, kde se pokles zastaví.
Tesla a Elon Musk se tak nachází ve velmi neobvyklé situaci - něco se nedaří a akciový trh na to reaguje. V posledních letech totiž neexistovalo v podstatě nic, co by růst akcií firmy mohlo zastavit - obří ztráty byly investorům ukradené, problémy s kvalitou též, průšvihy kolem autopilotu jakbysmet, totéž potíže se zraněními zaměstnanců, hrozící stávka, cokoli. A z ničeho nic je tu pokles ceny akcií skoro o pětinu během pár dnů. Co se tedy stalo?
Nejde o jedinou událost, ale spíše o jejich souhru, která naznačuje, že vyhlídky Tesly do budoucnosti nejsou tak růžové, jak je sám Elon Musk prezentuje. První ránou se stala zpráva o prodejích firmy za druhý kvartál, které zůstaly pod očekáváními, zejména pak v pro automobilku klíčové Kalifornii. Tesla to rychle svedla na nedostatečné dodávky 100kWh akumulátorů, což může a nemusí být pravda, investoři to ale čtou jinak - že s blížícím se vstupem Model 3 do sériové výroby slábne zájem o drahé modely, což by pro Teslu byl velký problém. Analytici se shodují na tom, že „levný” Model 3 bude pro automobilku minimálně krátkodobě představovat více finanční zátěž než přínos a pokud se má přiblížit ziskovosti, potřebuje prodávat hlavně drahé a vývojově dávno zaplacené typy Model S a X. A to se neděje.
To je obava číslo jedna, která přímo plodí druhou. I pokud totiž investoři věří informaci o dočasném nedostatku akumulátorů, není to v dnešní situaci dobrá zpráva. Tesla dnes vyrábí jen velmi omezené množství aut a už má potíže s dodávkami akumulátorů? Co se tedy stane v momentě, kdy začne vyrábět statisíce Modelů 3 ročně, jak sama slibuje?
To je obava číslo dvě a spolu s tou první ji rychle může rozptýlit čas. Třetí potíž je horší a je přímým důsledkem tradičně přehnaného optimismu Elona Muska. Loni avizoval, že automobilka ještě letos vyrobí 100 až 200 tisíc exemplářů Modelu 3. Při nedávném, zdánlivě pozitivním potvrzení brzkého začátku výroby tohoto vozu ale zmínil, že letos možná jednou vyrobí 5 000 aut za týden a celkově půjde maximálně o nízké desetitisíce. To je spolu s přinejmenším možným odlivem zákazníků „eSka” a „ikska” nedobré znamení.
Další rány přišly ve zbytku týdne, kdy nejprve Volvo oznámilo, ze do roku 2019 bude nabízet „elektrifikovaný” vůz v rámci každé modelové řady. A záhy, když Model S v opakovaném crash testu IIHS s velkým odsazením neuspěl a nezískal maximální hodnocení. To všechno jsou signály, že Tesla to bude mít s další existencí těžké - těžší, než cena jejích akcií naznačuje. A tak došlo k jisté korekci.
Přes tato vysvětlení, jistě logické důvody, ale máme pocit, že pro Teslu nejde o úplně nové situace. Konkurenti konkurují, Musk přehání, auta Tesly nejsou dokonalá, produkce občas vázne... Co z toho jsme nezažili? A co to ve své době udělalo s cenou akcií? Nic a nic jsou správné odpovědi. Problémem tedy může být jen souhra toho všeho a nebo spíše obecná nejistota v době, kdy Tesla přichází s autem, které ji má „udělat nebo oddělat”. Panika na trhu pak vzniká snáze a prodej plodí prodej... Uvidíme, co přinesou další dny.
Z vývoje cen akcií v průběhu tohoto týdne Elon Musk radost mít nebude
Důvodů je prý hned několik, my ale za vším vidíme spíše obecnou nejistotu obcházející vstup Model 3 do výroby
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 11 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
včera - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
včera
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus