Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý šéf Volva: elektromobily se neprosadí dříve než za 15 let
6.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Také od dřívějších členů „elektrické mezinárodní fronty” se už ozývají kritické hlasy. Ani Stefan Jacoby si nemyslí, že elektromobily čeká rychlý vzestup.
Pravidelně píšeme o tom, že mezi zákazníky je zájem o elektromobily minimální. Z mnoha důvodů to není překvapivé a člověk si musí pokládat otázku: proč automobilky stále dokola páchají ekonomické sebevraždy, a to v době, kdy pode vlastních slov otáčejí každou korunu? S pár vzorečky v Excelu si snadno spočítáte, že auto poháněné elektřinou nemůže při dnešních možnostech akumulátorů fungovat pro většinu zákazníků ani fakticky, ani ekonomicky a pustit se do vývoje takového auta se zdá být čirým bláznovstvím.
Se šílenstvím ale tato rozhodnutí nemají nic společného, to spíše s oportunismem. Racionalita se i z ekonomického světa vytrácí s každou další přerozdělenou korunou a automobilky zkrátka jen následují plány typu CARS 2020. Elektromobily byly institucemi jako Evropská unie „naplánované”, automobilky věří, že se tento plán podaří naplnit navzdory realitě a další kroky EU je v tom jen utvrzují - stačí se podívat na ochotu proinvestovat miliardy našich peněz za dobíjecí místa, po kterých dnes nikdo netouží. Také proto automobilky, s nadsázkou, „drží hubu a krok” - kolikrát jste od opravdu významného manažera velké automobilky slyšeli říci pouhou pravdu? Pouhé konstatování, že „si to spočítali”, nefungovalo to ani na papíře a rozhodli se tímto směrem neinvestovat ani haléř? Neřekl to nikdo nikdy a neříká to ani dnes, tváří tvář multimiliardovým ztrátám, které všichni nadšení výrobci elektromobilů utrpěli, s Tesla Motors v první řadě.
Vypadá to jako nějaká elektrická internacionála, která jako by vůbec neslyšela hlasy trhu a na každém autosalonu nás zahrnovala řadou elektrických konceptů, vizí a plánů, které jsou dokola odkládány. Mezi řádky ale přesto lze číst, že automobilky elektromobilům až tak nevěří, nebo si přinejmenším uvědomují, že v dnešní podobě nejsou žádoucí. Psali jsme o tom, že firmy stále investují hlavně do spalovacích motorů, zmiňovali jsme rozhodnutí Audi nakonec vůbec neprodávat elektrickou R8 a jsou tu i činy snad největších zastánců elektrických aut, Renaultu a Nissanu - Francouzi přiznali zklamání, Nissan přehodnotil své nereálné plány a do roku 2016 představí hlavně nové hybridy. Jenže to jsou jen náznaky, z úst šéfa některé z významných automobilek jasná kritická slova nikdy nezazněla.
A nedočkáme se jich ani dnes, neboť Stefan Jacoby musel nejprve opustit místo šéfa švédského Volva, aby mohl veřejně říci, co si sám myslí. „Stal jsem se kvůli tomu neoblíbeným, ale nevěřím, že elektromobily najdou uplatnění v hlavním proudu v dohledné budoucnosti,” řekl Jacoby britskému Autocaru a pokračoval: „Důvody jsou jasné: cena, nejistota, co se stane s akumulátory, které mohou ztratit svou kapacitu a emocionální nedůvěra v auto, které vás může nechat opuštěné na dálnici ve 40 stupních - to jsou hlavní problémy.”
Jacoby tak naráží nejen na to, co obvykle zaznívá i z úst méně kriticky uvažujících jedinců (cena, dojezd, doba nabíjení), ale i relevantní pocity řidiče, které část z těchto vlastností způsobuje. I my jsme v našem testu Opleu Ampera zmiňovali úzkost, kterou byste za volantem zažívali, kdyby toto auto nemělo dodatečný spalovací motor, jež Jacobym zmíněný scénář znemožní. Ex-šéf Volva situaci přirovnává k vybitému mobilnímu telefonu: „Uvědomte si, jak se cítíte, když vašemu mobilu dojdou baterky a vy s tím v danou chvíli nemůžete nic dělat - pocity za volantem auta, kterému došly baterky, budou ještě mnohem horší,” řekl dále Jacoby.
Bývalý nejvyšší manažer Volva pak dodává, že auta jako Nissan Leaf se prosadí pouze v okrajových částech společnosti. Mohla by sloužit jako taxi pro dojezd na krátké vzdálenosti v místech, kde pro to mají patřičnou infrastrukturu, jinak ale nevěří tomu, že by ve společnosti mohla hrát významnou roli dříve než za 10 až 15 let. To už ale mají podle EU pomalu vládnout silnicím všeho druhu...
Jacoby nicméně věří hybridům, které podle něj udělaly za poslední roky velký pokrok. Také o jejich budoucnosti máme své pochybnosti, je ale třeba uznat jednu věc - ač jde znovu do značné míry o oportunistické konstrukce, z uživatelské hlediska nepředstavují problém, a tak se s aktuální dotační podporou všeho druhu prosadit skutečně mohou. „Věřím, že se dočkáme dominance hybridních aut v nejrůznějších formách. Dnes je realitou auto se spotřebou odpovídající 89 g CO2/km (cca 3,7 litru benzinu na 100 km - pozn. red.) a to bychom ještě před pěti léty považovali za nemožné. Průmysl tlačí na inovace, které je možné realizovat za rozumnou cenu a jsou přijatelné i z uživatelského hlediska - tak vidím budoucí vývoj elektrických aut,” uzavřel Jacoby.
Žijeme opravdu ve zvláštním světě - Jacoby musel nejprve odejít od Volva, aby řekl v podstatě jen obyčejné pocity rozumného člověka. Autocenzura manažerů automobilek je nekonečná...
Auta jako Focus Electric se podle Jacobyho nemají šanci prosadit dříve než za 10-15 let
Hybridům všeho druhu ale bývalý nejvyšší manažer Volva věří
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva