Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý šéf FIA si sám vzal život, když zjistil, že ho od smrti dělí už jen pár týdnů
30.3.2022 | Petr Prokopec
Přes jeho kontroverzní pověst a některé skutečně kontroverzní kroky byl jednou z nejvýznamnějších figur historie motorsportu, která zejména pro bezpečnost aut udělala tolik jako málokdo jiný. Jak se nyní ukázalo, nakonec proti sobě sám obrátil zbraň.
Jméno Maxe Mosleyho bude spousta lidí spojené se skandálem, za kterým stál list News of the World. Ten v březnu 2008 uvedl, že tehdejší prezident mezinárodní automobilové federace FIA pořádal „zvrácené nacistické orgie s pěti prostitutkami“. Své tvrzení přitom založil jak na snímku oné party, které se skutečně účastnili i lidé ve vojenských uniformách, tak na Mosleyho minulosti. Jeho otec Oswald byl totiž lídrem britských fašistů. Jeho strana nicméně byla v roce 1940 zakázána a on sám uvězněn.
Sám Max Mosley s tím neměl nic společného a jak později uváděl, otcova reputace mu způsobila nemalé problémy a byla i důvodem, proč se neangažoval v politice. Místo toho svou pozornost upřel na závodní svět. Nejprve přitom sám usedl za volant, než založil tým March Engineering. Z manažera se ovšem posléze stal člen asociace FOCA zastupující ve Formuli 1 veškeré týmy a jako parťák Bernieho Ecclestona dokázal dojednat vůbec první Concordskou úmluvu, která stájím přinesla peníze z prodeje komerčních práv.
V roce 1993 se Mosley stal prezidentem FIA, přičemž již o pouhou sezonu později musel řešit opravdu nepříjemnou tragédii. Během Velké ceny San Marina totiž zemřel jak Ronald Ratzenberger, tak Ayrton Senna. V reakci na tyto incidenty Mosley navýšil bezpečnost v královské motoristické disciplíně na dříve nevídanou úroveň. Došlo na přebudování závodních okruhů, zvýšily se i požadavky na odolnost samotných monopostů, zavedeny byly crash testy a později i systém HANS.
Mosley v tomto ohledu ovšem nebyl aktivní jen na závodních kolbištích. V roce 1996 se totiž zasloužil také o založení programu Euro NCAP, který si vzal za úkol navýšit bezpečnost silničních aut. Právě tohoto počinu si Mosley nejvíce považoval, přičemž není přehnané říci, že nebýt jeho, lidé by za volantem závodních i silničních aut umírali ve větší míře. Na něco takového si nicméně kvůli onomu skandálu dnes již pomalu nikdo nevzpomene, a to přesto, že Mosley byl soudem následně zcela očištěn a byl to list News of the World, kterému i zveřejnění těchto informací zlomilo vaz.
V roce 2009 se tak někdejší závodník a právník stáhl z veřejného života, přičemž na jeho prezidentský post nastoupil Jean Todt. Následující léta pak Mosley prožil v ústraní a na hlavní stránky médií se vrátil až loni, kdy zemřel. Mělo se za to, že zemřel přirozenou smrtí, realita je ale jiná. Koronerka Fiona Wilcox nyní vnesla do jeho odchodu z tohoto světa více světla, neboť nebyl až tak nenucený. Jednaosmdesátiletý Brit totiž proti sobě sám obrátil zbraň a zastřelil se. O svém záměru přitom nejprve informoval jak své nejbližší, tak svou asistentku.
Důvodem tohoto kroku ovšem nebyly dozvuky onoho sexuálního skandálu, nýbrž rakovina, která napadla jeho imunitní systém. Diagnózu mu lékaři určili již v roce 2019 a ač poté prošel intenzivní léčbou, jeho stav se jen zhoršoval. V roce 2021 mu pak bylo oznámeno, že mu zbývá už jen několik týdnů života a že jeho poslední dny bolestivé. Mosley proto sepsal rozlučkový dopis, naposledy povečeřel se svou ženou a poté si prohnal kulku hlavou, což vskutku není moc pěkný způsob dobrovolného ukončení života. Mosley byl ale zjevně člověk ze staré školy se vším všudy.
Když se o jeho smrti dozvěděl jeho dlouholetý přítel Bernie Ecclestone, uvedl, že „se cítí, jako kdyby přišel o bratra. Udělal přitom spoustu skvělých věcí nejen pro motorsport, ale pro celý automobilový průmysl. Byl velmi dobrý v tom, aby přesvědčil lidi, že mají stavět mnohem bezpečnější auta“. Tečka za jeho životem byla stejně pozoruhodná jako jeho život samotný.
Max Mosley byl v letech 1993 až 2009 prezidentem FIA, přičemž během své vlády neskutečně navýšil bezpečnost jak závodních, tak i silnicích aut. Z tohoto světa odešel pod tíhou okolností dost násilným, třebaže dobrovolným způsobem. Foto: Formula 1, tiskové materiály
Zdroj: BBC
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch