Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalí týmoví parťáci promluvili o Michaelu Schumacherovi. Každý ho vnímá úplně jinak
31.10.2018 | Petr Prokopec
O současném stavu Michaela Schumachera jsme nic kloudného neslyšeli už hodně dlouho, a tak musíme vzít zavděk i vzpomínkami na jeho slavnější minulost. Felipe Massa a Nico Rosberg mají na co vzpomínat.
Na první pohled by se mohlo zdát, že Nico Rosberg a Felipe Massa nemají moc společného. Tedy kromě toho, že oba jsou jezdci Formule 1 v důchodu. Nicméně jak se ukázalo při jejich nejnovějším setkání, pravdou je naprostý opak. Oba aktuálně mají mnohé do činění s motokárami. A co více, oběma byl svého času týmovým kolegou Michael Schumacher.
Na německou legendu ovšem dojde řeč až v pozdější fázi rozhovoru mezi německým mistrem světa z roku 2016 a možná největším smolařem v historii F1. Oba závodníci se nejprve věnují motokárám, tedy disciplíně, kterou oba svého času prošli. A zatímco Rosberg je nyní majitelem závodní motokárové školy, Massa se stal prezidentem motokárové asociace. Oba se shodují na tom, že tento sport potřebuje změny.
Jakkoliv se z našeho úhlu pohledu může zdát, že ani mistrovství světa motokár není nákladná záležitost, realita může překvapit. Dle Rosberga sezóna vyjde na 150 tisíc Eur (cca 3,88 mil. Kč), což jsou opravdu velké peníze. Massa by se proto velmi rád zasadil o zlevnění tohoto odvětví motorsportu. Zároveň ale doufá, že se mu povede zajistit i větší mediální pokrytí, které znamená více sponzorských peněz.
Brazilský jezdec však kromě těchto aktivit nehodlá přestat se závoděním, od příštího roku bude jezdit v šampionátu Formule E. K tomu vyzývá i Rosberga, který si ostatně elektrický monopost již letos vyzkoušel. Překvapilo jej přitom, jak náročné je tento vůz řídit, ačkoliv není tak rychlý jako F1. „Naplno jsem dal jen čtyři kola, to páté jsem již nezvládl na 100 procent. Jsem to jen já, komu se zdá řízení tak těžké?“
V tomto ohledu s ním Massa souhlasí a poukazuje tak na jeden z výrazných rozdílů ve fyzické přípravě. Zatímco v případě Formule 1 se totiž jezdci zaměřují hlavně na krční partie, u elektrického monopostu je třeba zapracovat hlavně na pažích. Společné cvičení přitom Rosberg nevylučuje, svůj návrat k aktivnímu závodění však ano. I když připouští, že třeba zrovna Formuli E na chvíli zvažoval.
Pak se diskutéři dostávají k Schumacherovi. Toho Massa zažil po dva roky, z toho však jeden strávil na postu testovacího jezdce. Navíc dodává, že v daný moment byl teprve na počátku své kariéry. Rosberg byl oproti tomu Schumiho parťákem po tři roky, ovšem ve chvíli, kdy již ve Formuli 1 nebyl naprostým nováčkem.
Právě to do značné míry ovlivnilo jejich vztahy s německou legendou. „Byl jsem mladý, byl to můj první rok u Ferrari a Michael byl pro mne něco jako mistr. Jako učitel. Vždy jsem byl jeho velkým fanouškem, a najedou jsem byl jeho týmovým kolegou. Byl to neuvěřitelný zážitek,“ vzpomíná Massa na rok 2005, kdy Schumacherovi v podstatě neustále koukal pod ruce.
„Hodně jsem se toho od něj naučil, on je vzorem pro každého jezdce. Díval jsem se na vše, do dělá, neustále jsem se vyptával, někdy možná až příliš, ale on byl na mne vždy velmi milý,“ dodává dále brazilský závodník s tím, že si to snadno mohl dovolit - i když Massovi řekl, co žádal, Schumacher byl nadále rychlostně o úroveň výše.
O dost jinak vzpomíná na Schumiho Rosberg, který jej neviděl až tak jako mentora, jakožto spíše extrémního rivala. A co je asi nejpodstatnější, hlavně jako jezdce, který již nebyl ve své špičkové formě. „Když měl svůj dobrý den, byl stále fenomenální, ale již nebyl tak vyrovnaný jako dříve.“ A právě skutečnost, že Schumimu se comeback nevyvedl, ovlivnilo jejich vztah.
Rosberg i Massa však souhlasí s tím, že Michaelova hlavní síla spočívala v tom, jak kolem sebe dokázal postavit tým a jak jednal s veškerými jeho členy. Ač totiž někdy byl tvrdý, zároveň každému dával najevo jeho důležitost. To se pak následně odrazilo na podpoře, jíž od všech dostával. Každý chtěl, aby vyhrál právě on, dokonce i část garáže patřící jeho týmovému kolegovi.
Rosberg vzpomíná, že tato aura jej doprovázela i v Mercedesu. „Pro tým byl něco jako Bůh. Když vešel do místnosti, všichni přestali pracovat,“ říká německý závodník s kapkou hořkosti. Tento přístup však byl poněkud problematický při týmových poradách, kde se všichni dívali jen na Schumiho. A to dokonce i ve chvílích, kdy se probírala Nicova strategie.
To vše ale vycházelo z faktu, že Michael „byl ve své hlavě bojovník. Psychologicky byl neporazitelný.“ Právě to ale Rosberga připravilo na příchod Lewise Hamiltona, který byl v době příchodu do Mercedesu již mistrem světa. Nico oproti tomu v tu chvíli ještě neměl na kontě jediný vyhraný závod (dle jeho, realitou ale byla výhra v Číně).
Povídání obou závodníků tím samozřejmě nekončí, Massa dále vzpomíná i na atmosféru, která jej obklopovala právě ve chvílích, kdy závodil za Ferrari. Pro většinu jezdců se jedná o vyvrcholení jejich kariéry, Brazilec však k týmu nastoupil po pouhých třech letech u Sauberu. O to větší tlak však zažíval, i proto, že týmem žije prakticky celá země.
To vše a další zaznívá v prozatím poslední - čtvrté - epizodě Rosbergova pořadu Beyond Victory, která je vám k dispozici na videu níže. V něm se také dozvíte, koho oba pasují na nejlepšího jezdce všech dob - vedle Michaela Schumachera, kterého byste po výše zmíněném tak nějak čekali, padne i jméno Fernanda Alonsa. Lewis Hamilton se tedy bude muset ještě chvíli snažit, aby se této dvojici alespoň v očích svých bývalých soků vyrovnal.
Nico Rosberg a Felipe Massa zavzpomínali na Michaela Schumachera...
...který byl prvnímu kolegou v Mercedesu a druhému ve Ferrari
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 11 hodinami - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nejnovější články
- Otylé obludě BMW nepomáhá ani Cristiano Ronaldo. Je to takový propadák, že v USA za rok oslovila míň lidí než za tři čtvrtě toho předchozího
před hodinou - „Bugatti pro chudé” se začalo prodávat. Lidové auto s 1 079 koňmi dělá při své ceně i z Porsche 911 předražený nesmysl
před 2 hodinami - Dodge má problém, jeho nové elektrické Chargery „umírají” v rukou majitelů hned pár kilometrů po převzetí u dealerů
před 4 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 5 hodinami - Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 01.10. 18:48 - M.Z.
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.10. 18:18 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.10. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.10. 10:59 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.09. 21:24 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.09. 16:26 - Eda
- VZKAZY 01.09. 15:07 - M.Z.
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo