Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bylo to jinak, Tesla kryje chyby Autopilotu, říká majitel havarovaného Model X
23.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pan Pang uznává, že neměl ruce na volantu. Poukazuje však na fakt, že Autopilot jej nijak nevaroval, náhle narazil a ani poté vůbec nezpomalil.
Okolo Tesly je v poslední době poněkud živo. Což zní poněkud morbidně, pokud si uvědomíme, že na mysli máme zejména nehody spojené s Autopilotem, kterých se odehrálo hned několik během pár týdnů. Zatímco v případě Joshuy Browna a Modelu S vše skončilo fatálně, pan Pang vezoucí se v Tesle Model X měl mnohem více štěstí. Jeho vůz sice byl hodně poničen, on i spolujezdec ale vyvázli z nehody bez zranění.
Automobilka přitom během pěti dnů provedla vlastní šetření a na základě záznamů informovala veřejnost o závěrech. Tvrdila, že při aktivovaném Autopilotu neměl pan Pang ruce na volantu. Navíc se nacházel na silnici nižší třídy, tedy takové, kde již nejde jen o sáhodlouhé rovinky, ale také zatáčky. Tesla přitom aktivaci Autopilotu na těchto typech vozovky nedoporučuje, byť ovšem na druhé straně také nezakazuje. My jsme o jeho limitech na tomto typu silnic psali nedávno.
Podstatná však pro automobilku byla absence rukou na volantu, následkem čehož hodila veškerou vinu na pana Panga. S tím se na jednu stranu dá souhlasit, řidič totiž porušil pravidla, k jejichž dodržování se spuštěním systému zavázal. Nicméně jsou tu mnohé další okolnosti, jenž pan Pang popsal v otevřeném dopise, a které vzbuzují další pochybnosti o Autopilotu.
Pan Pang totiž uvádí, že po zjištění absence rukou na volantu jej vůz nikterak nevaroval, ani nezačal zpomalovat, což je bezpečnostní opatření, kterým se Tesla nyní ohání snad v každém tiskovém prohlášení. Místo toho rovnou sjel z cesty a narazil do dřevěných svodidel. I po srážce s první plaňkou navíc pokračoval v plné rychlosti, dokud se jej panu Pangovi nepovedlo zabrzdit.
Tento problém přitom dost úzce souvisí se smrtelnou nehodou Joshuy Browna, neboť také jeho vůz pokračoval v jízdě v nezpomaleném tempu, přestože již měl rozpáranou karoserii. Pro Teslu by se tak mělo jednat o zásadní technický problém, po jehož řešení pan Pang volá. Stejně jako po setkání s Muskem, který by se dle něj měl pochlapit a převzít odpovědnost za evidentně vadný systém.
Nejsme si ovšem jisti, zda k tomuto dojde. Tesla je totiž v rámci Autopilotu, tedy jedné z technologií, na které staví svou reputaci, poměrně neoblomná. Musk přitom dodává, že tato technologie má, pokud se užívá dle pravidel, jen samá pozitiva a dokáže zachránit řadu lidských životů. A právě proto k deaktivaci systému nedojde, právě naopak s ním Tesla bude pokračovat.
I sám pan Pang přitom dodává, že samotná technologie je skvělá. Nicméně by měla být skutečně bezpečná. Tesla by tak dle něj měla přestat dělat ze svých zákazníků pokusné krysy a riskovat jejich životy. Jak totiž sám dodává, neštěstí mohlo být mnohem větší, kdyby vůz v plné rychlosti nenarazil do svodidel, nýbrž do davu lidí a ani poté by nezpomalil.
Plné znění otevřeného dopisu pana Panga
Jmenuji se Pang. 8. července 2016 jsem řídil mou Teslu Model X ze Seattlu směrem k Yellowstonskému národnímu parku, společně s mým přítelem, panem Huangem, na místě spolujezdce. Když jsme jeli po dálnici I90, zapnul jsem Autopilot a jel tak po zhruba 600 mil (965 km). Autopilot jsem pak vypnul ve chvíli, kdy jsem v Montaně sjížděl z dálnice I90 na státní silnici č. 2. Po zhruba jedné míli (1,6 km) jsem viděl, že podmínky jsou dobré a znovu jsem zapnul Autopilot. Rychlost byla nastavena v pásmu 55 až 60 mph (88,5 až 96,5 km/h). Poté, co jsem ujel zhruba další míli po silnici č. 2, vůz náhle zahnul a narazil do bezpečnostní bariéry. Stalo se to velmi rychle a neslyšeli jsme jediné varování. Autopilot navíc po nárazu nezpomalil, ale zachoval původní rychlost a pokračoval v narážení do bariéry ve vysokém tempu. Poté, co prorazil 12 sloupků, se mi povedlo sešlápnout brzdy, zatočit doleva a vůz zastavit. Poté jsme slyšeli, že začal vydávat abnormálně hlasitý zvuk. Báli jsme se, že je porušená baterie nebo došlo ke zkratu, pročež jsme rychle utekli. Po zhruba 50 stopách (15 metrech) jsme zjistili, že onen zvuk vydává motor, který stále běží v plné rychlosti. Vrátil jsem se k vozu, přeřadil do parkovací pozice a teprve poté zvuk zmizel. Náš telefon byl bez signálu, pročež jsem požádal projíždějící paní, aby zavolala ze svého mobilu policii. Poté, co ta přijela, jsme zjistili, že pravá strana vozu je totálně poničena. Pravé přední kolo, zavěšení a světlo odlétlo, pravé zadní kolo bylo zdeformované. Všimli jsme si také, že bariéra je pouhé dvě stopy (0,6 metru) od bílé krajnice silnice. Na druhé straně bariéry je přitom 50stopový (15metrový) sráz, na jehož dně se nachází železniční koleje a řeka. Pokud by tedy vůz sjel dolů, dopadlo by vše opravdu špatně. S ohledem na to bychom tedy chtěli objasnit pár věcí:
1. Víme, že pokud je Autopilot Tesly aktivován, ale ruce řidiče nejsou na volantu, systém po určité chvíli začne varovně pípat. Pokud řidič neuchopí volant do rukou, Autopilot začne zpomalovat, dokud řidič nepřevezme kontrolu nad volantem i plynovým pedálem. My jsme ovšem před nárazem neslyšeli žádné varování, ani vůz poté nezpomalil. Pouze náhle zatočil doprava a narazil do bariéry. Evidentně tak Autopilot selhal a způsobil havárii. Vůz jel přitom rychlostí 55 až 60 mph (88,5 až 96,5 km/h) a bariéra byla vzdálena 3 nebo čtyři stopy (0,9 až 1,2 m). Vše se odehrálo za méně než desetinu sekundy. Normální řidič není schopen zabránit v tak krátkém čase nehodě.
2. Byl jsem zhrozen faktem, že Autopilot Tesly nezpomalil ani poté, co vůz přišel poprvé do kontaktu s bariérou. Místo toho pokračoval rychlostí 55 až 60 mph (88,5 až 96,5 km/h) a narazil do jedenácti dalších sloupků. Dokonce i poté, co jsem vůz zastavil, se ten snažil dále akcelerovat a dále vytáčel motor do plné rychlosti. Co kdyby ale na pravé straně nebyla bariéra, nýbrž dav lidí?
3. Tesla mne po nehodě nikdy nekontaktovala. Tesla pouze na základě vyšetřování vydala závěr, ve kterém mne viní z nehody. Tesla se tak snaží zakrýt nedostačující spolehlivost Autopilotu, přičemž za vším má stát fakt, že jsem neměl volant ve svých rukou. Tesla se nikdy nezajímala o to, proč vůz náhle zatočil, ani o to, proč vůz po srážce nezpomalil. Je tak jasné, že Tesla prodává zákazníkům produkt beta s vadami a chce po nich, aby za tyto vady převzali odpovědnost. Tesla užívá všechny řidiče vozů Tesly jako laboratorní krysy. Jsme proto ochotni kdykoliv a kdekoliv před veřejností s Teslou o nehodě mluvit.
4. Článek CNN, který vyšel po nehodě, vytrhal z kontextu některé věci z našeho rozhovoru. Nikdy jsem neřekl, že nevím, zda mám být za nehodu zodpovědný já nebo Tesla. Koupi dalšího vozu Tesly zvážím pouze ve chvíli, kdy značka stoprocentně vyřeší nestabilitu svého systému.
Jako přeživší takové nehody a někdejší fanoušek technologie Tesly jsem si nyní uvědomil, že život je tím nejcennějším na tomto světě. Prioritou každého pokroku v technologiích by měl být fakt, že lidský život bude chráněn na maximum. Na rozhraní života a smrti nemá žádná technologie právo ignorovat život, každá snaha a sen v rámci technologií by měly v prvé chvíli ukázat respekt k životu. V zájmu řidičů i pasažérů Tesly, i všech ostatních uživatelů silnic, by pan Musk měl vystoupit jako může, čelit výzvě k důkladnému vyšetřování příčiny nehody a převzít zodpovědnost za chyby produktů Tesly. Jsme ochotni se s ním kdykoliv na veřejnosti setkat tváří v tvář a poskytnout mu veškeré detaily o tom, co se stalo. Pane Musku, musíte okamžitě přestat krýt problémy Autopilotu Tesly a vinit zákazníky.








Havárie Tesly Model X náhle již nevypadá tak jednoznačně, jak se nám automobilka snažila naznačit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 14:41 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB