Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bugatti Chiron vs. Koenigsegg Regera: která z hvězd Ženevy nabízí více?
6.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak Chiron, tak Regera mají patnáct set koní. Oba vozy jsou stratosféricky rychlé a neuvěřitelně drahé. Ale každý jde na věc jinak.
Letošní ženevský autosalon zažil premiéry dvou hypersportů, které svět dlouho neviděl a hned tak znovu neuvidí. V případě Bugatti Chiron to byla skutečná premiéra, naopak Koenigsegg Regera se „jen” ukázal v produkční specifikaci, to ale atraktivitě jejich téměř současného představení nic neubírá.
Obě auta jsou si ve výsledku docela podobná, každý ale jde na věc docela jinak. Obě dvě mají takový výkon, že není jednoduché si ho vůbec představit jinak než jako číslo na papíře. V případě Chironu to je 1 500 koní a 1 600 Nm, Regera nabídne stejný počet koní a 2 000 Nm. Každý ale tohoto výsledku dosahuje odlišným způsobem a neliší se pouze tím. V čem tedy spočívají rozdíly? Ve čtyřech bodech jsme se pokusili shrnout ty hlavní a tady jsou.
1. Srovnání techniky
Asi nejvýraznější rozdíly těchto dvou špiček automobilového inženýrství jsou v technice. Bugatti Chiron navazuje na Veyron v tom, že má jeho osmilitrový motor W16, ovšem zásadně upravený, aby dával již zmíněných 1 500 koní v 6 700 otáčkách a 1 600 Nm v rozsahu od 2 do 6 tisíc otáček. Víme, že motor dostal kompletně nové karbonové sání, nové vstřikovače, kterých je celkem 32, větší turba, větší mezichladiče a kompletně nový výfukový systém, který má celkem šest katalyzátorů, ale přesto má mít výrazně menší zpětný tlak než sériový výfuk Veyronu.
O přenos výkonu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka, vyvinutá speciálně pro Chiron u Bugatti a Volkswagenu. A je tu pohon všech kol; mechanický, používající klasické hřídele k tomu, aby se síla motoru dostala na všechna kola, resp. díky aktivnímu vektorování na to kolo, kde bude zrovna nejlépe využita.
Oproti tomu Regera nabídne „jen” pětilitrový osmiválec klasické konfigurace V8. Je také umístěn uprostřed, ale při spoustě jízdních situací na kola vůbec nezabírá - např. při pomalé jízdě nebo při zpětném chodu. Tehdy auto pohánějí elektromotory a V8 jim slouží jen jako generátor elektřiny, kterou vyrábí pomocí jednoho ze tří elektromotorů, napojeného na klikovou hřídel motoru.
Další dva elektromotory jsou u zadních kol, na která také míří veškerá výkon motoru; Regera má celých 2 000 Nm jen na zadních kolech. A výkon tam neputuje přes klasickou převodovku, nýbrž přes jednotku KDD, Koenigsegg Direct Drive. Je to v podstatě hydraulická spojka spíš než převodovka a různou měrou prokluzu spolu s elektronickým řízením všeho možného určuje správný poměr otáček kol k otáčkám klikové hřídele.
Protože umožňuje prokluz, vůz může jet čistě na elektřinu s V8 jako generátorem a může se také motor točit na jednu stranu a kola na druhou bez klasické zpátečky pomocí ozubených kol v převodovce. Regera tedy nemá převodovku v takovém smyslu slova, v jakém ji chápeme běžně, i když produkční vůz bude umět imitovat převodové stupně, jako to umí některé skříně CVT.
2. Srovnání dynamiky
Oba vozy jsou dynamikou na špici všeho, co bude minimálně do roku 2020 jezdit po veřejných silnicích a není to lešení s motorem a sedačkami, o tom není pochyb. Chiron má 751,9 koní na tunu, ale Regera ho v tomto ohledu s číslem 943,4 k/t snadno překonává, protože váží méně, v produkční variantě konkrétně 1 590 kg. Chiron ukáže na váze tučných 1 995 kg; na druhou stranu, ne že by 1,6 tuny Regery bylo nějak málo.
Chiron má podle dostupných údajů zrychlit na stovku pod 2,5 vteřiny, na dvoustovku pod 6,5 s a na třístovku pod 13,6 s. Regera oproti tomu má být na stovce za 2,8 s, na dvoustovce za 6,6 s a na třístovce za 10,9 vteřiny. Až v této třetí disciplíně je tedy rychlejší a pokračuje k dosud neznámé maximálce, ale dříve se hovořilo o čísle 410 km/h.
Tady bude Chiron lepší, a to už ve standardním nastavení s omezovačem na 420 km/h. Bugatti také majitelům umožní se podívat na skutečnou maximálku Chironu, pro kterou ale vůz musí připravit, např. namontovat extra přesně vyvážená kola. A jaká bude tahle rychlost, se zatím neví. Hovoří se o číslu v okolí 450 km/h.
Je ale dost možné, že s Regerou nebudete muset někoho prosit a platit mu za to, abyste se se svým vlastním autem dostali na fyzickou maximální rychlost. Prostě najdete vhodné místo po stránce technických parametrů i bezpečnosti, šlápnete na plyn a nevyměknete, když se z okolí stane jen barevná šmouha.
3. Srovnání luxusu na palubě
O věcech jako čalounění z nejlepší kůže, elektrické ovládání kde čeho, klimatizace, jízdních asistentů, spousty kamer nebo konektivity se smartphonem na nejvyšší úrovni vůbec nepochybujte, to budou mít obě auta. Přesto tu však jsou rozdíly, a to na několika místech a nejsme si jisti, které auto je tu lepší.
Koenigsegg Regera můžete celý pootvírat nebo pozavírat tlačítky v interiéru anebo dálkovým ovládáním, včetně dveří, kapoty a víka motoru. Na karoserii vůbec nemusíte sáhnout, což se hodí, pokud je třeba špinavá nebo mokrá. Také už ve standardu bude mít sundavací střechu, za což u Chironu bude asi potřeba vysázet na stůl o několik milionů víc a ještě nějakou dobu si počkat na uvedení takové verze. Na druhou stranu, u Regery je trochu nepraktické tankování, protože musíte otevřít motor, abyste se dostali k hrdlu palivové nádrže.
Chiron nabídne tašku, která se jednak přesně vejde do předního zavazadelníku - prostoru, který u Regery okupuje střecha - a jednak je ideálního rozměru jako příruční zavazadlo do letadla. A nepochybujte, že bude vyrobena ve špičkové kvalitě. Také ručně vyráběné logo na nose auta, kované ze stříbra, je trochu marnotratným, ale rozhodně luxusním prvkem. A samozřejmě bude jistě možné si Chiron naspecifikovat s diamanty, zlatem apod.
4. Srovnání výjimečnosti a ceny
Po stránce ceny není moc co řešit - Chiron by měl stát v přepočtu 64,9 milionu korun, u Regery se zatím hovoří o částce v přepočtu 57,6 milionu korun. Jestli je v této sféře vítěze a poraženého, je ovšem otázka - málokdo z potenciálních zájemců asi bude nad cenou dlouze uvažovat.
Po stránce výjimečnosti je to už ale něco jiného. Víme, že Chironů vznikne 500 kusů, z čehož už asi 150 má své majitele. V dané pětistovce budou i další verze, dá se asi očekávat něco jako u Veyronu, tedy Grand Sporty, Vitesse, Super Sporty a možná i něco na způsob Bugatti Legends, kdy vznikne šest naprosto unikátních aut. A i mimo tyto programy se určitě najdou dost majetní zákazníci, kterým Bugatti splní každé přání, a také vzniknou specialitky v jednom kuse, pro které se bude zájemce hledat až později. Celkem ale Chironů bude pět stovek.
Regera bude naopak existovat jen v 80 exemplářích, z nichž je už necelá půlka rozebraná. A jak jsme se dozvěděli z videa vloggera Shmee150, ani Koenigsegg nemá problém postavit zcela unikátní auto pro zákazníka, který je dostatečně neodbytný a zároveň majetný. Berme tedy v potaz spíš kompletní číslo, tedy 80 existujících aut.
Výjimečnost ale autu nedává jen počet vyrobených kusů a třeba nejrychlejší produkční auto na světě může být jen jedno - a pravděpodobně to bude Chiron. Ten je taky jediným produkčním autem světa s šestnáctiválcovým motorem, který navíc ještě využívá unikátní konfiguraci motorů VR, vyvinutou Volkswagenem a vyskytující se jen ve vozech VW Group. A Regera má zase baterie jako ve Formuli 1, v čemž je zase ona jediná na světě, takže vítěze necháme na vás.
5. Kompletní srovnání parametrů
Když budete potřebovat dokázat kamarádům u piva - anebo ženě, která bude horovat za krásnější červenou Regeru, ale vy budete chtít nebezpečně vyhlížející modrý Chiron a stavební spoření na oba dva nevyjde -, že jedno je lepší než druhé v jakémkoliv ohledu, tabulka poslouží lépe než text...
Inspirace: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.