Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bugatti Chiron vs. Bugatti Veyron: tak které je opravdu nejrychlejší auto světa?
28.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bugatti vytáhlo Chiron suverénně jako nové nejrychlejší auto světa. Jenže ho omezovač zastaví dříve než na kolik se dříve rozjel Veyron. Nebo je to jinak?
Dohady okolo nejvyšší rychlosti Bugatti Chiron stále nejsou u konce a finální číslo je nyní možná zahaleno tajemstvím ještě více než kdy dříve. Jedna věc je, kde leží opravdová hranice schopností vozu, jiná pak, jak rychle budou moci se svými auty jet zákazníci. Vzpomeňme, že původní tisícikoňový Veyron měl omezovač na 375 km/h a když jste otočili v prahu dveří řidiče klíčem, omezovač zmizel a mohli jste se dostat až na 407 km/h, skutečnou maximálku auta. To bylo jednoduché, alespoň na poměry Bugatti.
Pak přišla varianta Super Sport, jejíž maximální rychlost, resp. přesněji její verze začínající čtyřkou, byla 415 km/h. Nebyla to ale skutečná nejvyšší rychlost, nýbrž elektronicky omezená. Majitelé se výš nedostali, třebaže rekord Veyronu byl zhruba 431 km/h, jak jsme se mohli podívat mj. i v jednom z dílů Top Gearu. Veyron tedy se 431 km/h získal zápis do Guinessovy knihy rekordů jako nejrychlejší produkční auto světa, ale auta v rukou zákazníků tak rychle nikdy nejela, ani jezdit nemohlo.
Veyron Super Sport měl 1 200 k a 1 500 Nm. Chiron má 1 500 k a 1 600 Nm, o 300 koní a 100 Nm víc, takže je nepochybné, že bude rychlejší. Původní zprávy, které jsme také publikovali v rámci desítky fascinujících faktů o Chironu, hovořily o tom, že si na jeho skutečnou, fyzicky možnou maximální rychlost budou moci sáhnout i majitelé u svého vlastního vozu, samozřejmě po pečlivé přípravě u Bugatti a velmi pravděpodobně za další peníze k již tak astronomické ceně auta a jeho příplatků. Ale když tu je ta možnost, proč jí nevyužít.
Nebylo tehdy jasné, jak vysoká ta maximálka bude. Je v podstatě jisté, že Chiron sebere titul nejrychlejšího produkčního auta světa Veyronu Super Sport a, budeme-li spekulovat, po nějaké době ho zase Chironu sebere něco jako Chiron Super Sport, ale číslo známé nebylo. Není doteď, hovoří se jen o něčem v okolí 460 km/h; počítačové propočty říkají „minimálně 443 km/h”.
Dr. Willi Netuschil, šéfinženýr Bugatti, i v námi probíraném v rozhovoru začátkem září řekl, že maximálka je okolo 460 km/h. „Ve skutečnosti zvládne asi 460 km/h, pokud chcete, aby vám Bugatti zpřístupnilo Chiron v celé své šílenosti,” mohli jsme si tehdy přečíst na Autoblogu. Chytila se toho řada motoristických médií, to naše nevyjímaje, a prezentovala to jako pokud ne jistou, tak aspoň vysoce pravděpodobnou věc, logicky.
Pak se ale ozvalo Bugatti a žádalo, aby zprávy o maximálce Chironu 460 km/h dostupné i pro zákazníky zmizely, protože nejsou pravdivé. Je tedy možné, že Netuschil pustil do světa něco, co neměl. Také je možné, že šlo o nedorozumění, neboť Netuschil prý neovládá angličtinu zrovna mistrně. Ať už ale bylo důvodem cokoli, realita je jiná a i původní článek na Autoblogu byl upraven. „Auto zvládne asi 460 km/h, ale Bugatti neplánuje zpřístupnit Chiron v celé své šílenosti,” se dočtete nyní. Zajímavé je, že Autoblog nedostal potvrzení této informace od Netuschila, napsala jim jen PR-agentura automobilky, jak uvedl i šéfredaktor Mike Austin a také autor původního článku Matt Askari.
Také my jsme na základě prohlášení Bugatti původní zprávu korigovali a konstatovali, že: „Chiron zůstane pomalejší než Veyron, Bugatti s tím nehodlá nic dělat.” Jenže ani to není pravda. Vycházeli jsme tehdy z informací, podle kterých se Veyron Super Sport stal znovu nejrychlejším autem světa mj. proto, že maximálka přes 431 km/h byla dostupná pro pětici zákazníků tzv. World Record Edition, která neměla omezovač. Znovu Bugatti ale tuto informaci koriguje.
Prvních pět Veyronů Super Sport sice bylo označeno jako „World Record Edition” a podle různých zdrojů včetně např. Wikipedie těchto pět aut omezovač na 415 km/h nemělo. Ale není to pravda, šlo jen o oslavnou edici, všechny Veyrony Super Sport se v rukách zákazníků rozjely „jen” na 415 km/h a onen rekord byl vozu vrácen z jiných důvodů.
Je tedy Chiron skutečně rychlejší rychlejší než Veyron Super Sport, když ten zvládl 431 km/h? Ano, je resp. bude, a to jakoukoli myslitelnou optikou.
Veyron SS totiž sice zvládl 431 km/h, ale jen v rukou pilota Bugatti na testovacím polygonu VW v Ehra-Lessien ve speciálně upraveném autě s odstraněným omezovačem. Chiron na tom bude úplně stejně, také ten čeká odstranění omezovače pro tento účel a 431 km/h má překonat s lehkostí.
Tato rychlost sice nebude dostupná nikomu ze zákazníků, ale u Veyronu SS tomu bylo stejně - zákazníci si mohli „užít” buď standardního omezovače na 375 km/h nebo po použití speciálního klíče na 415 km/h. Manuela Hahne, šéfka komunikace u Bugatti, nyní potvrdila, že u Chironu bude řešení stejné, akorát vždy o 5 km/h výše - se standardním klíčem bude možné jet 380 km/h, se speciálním „rychlostním” klíčem to bude 420 km/h. Obě hodnoty určuje elektronika.
Srovnáme-li tedy jablka s jablky a hrušky s hruškami, Chiron bude v každém případě rychlejší než Veyron - 380 vs. 375 km/h se standardním klíčem, 420 vs. 415 km/h ve speciálním „rychlostním” režimu a cca 460 vs. 431 km/h po stránce skutečného maxima možného. Samozřejmě, jinak by nemělo moc smysl ho stavět, ospravedlnitelnost šílené ceny Chironu stojí a padá s maximálkou.
Taková je skutečnost a leckdo se nechal zmást hlavně omezením původního Veyronu - ten měl omezovač a „odstraňovač omezovače”. Řada lidí si pak automaticky spojila stejné řešení s Veyronem Super Sport, jenže u něj už platila „chironovská matematika” - standardně jeden omezovač, odemykací druhý, nic více.
Chiron tedy opravdu je a bude nové nejrychlejší auto světa, ať už se a něj podíváme jakkoli. Pokud ovšem máte dojem, že 5 km/h navíc u omezovače tu je jen „aby se neřeklo”, nejste sami...
Bugatti Chiron bude rychlejší než Veyron, ale na skutečnou maximálku si zákazníci nesáhnou
Zdroje: Bugatti, Jalopnik, Car Buzz, Autoblog, Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva