Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bugatti Chiron už pro VW nebude ztrátové, i na Nordschleife má jet 400 km/h
5.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Bugatti se dušuje, že Chiron už nebude ekonomický průšvih. I proto se bude vyrábět 8 let a alespoň zatím nepočítá s jinou verzi než kupé.
O novém Bugatti Chiron jsme si řekli již mnohé. Kromě standardního představení jsme se podívali i na deset jeho detailů, které opravdu berou dech. Nyní se ovšem o svém „dítku“ rozhovořil šéf značky Wolfgang Dürheimer, pročež nezbývá nic jiného, než se k „nejlepšímu autu na světě“ vrátit ještě jednou.
Předpokládáme ale, že zrovna toto nikomu vadit nebude. Konec konců, v dnešním světě plném downsizingu, hybridizace a elektrifikace je skoro až zázrakem, že Chiron vznikl a je takový, jaký je. Jeho motorem je pořád šestnáctiválcový osmilitr, který nepotřebuje k životu dráty a cívky, přestože v nabídce značky bude figurovat i v době, kdy budou platit nové regulace spotřeby a kdy část metropolí hodlá vozům poháněným čistě spalovacími motory omezit vjezd do center.
„Naší prioritou byl absolutní vrchol ve světě supersportů. Hlavními kritérii pro to, kdo je na vrcholu této pyramidy, jsou přitom sportovní vlastnosti, exkluzivita a cena. S pouhými 500 exempláři a cenou 2,4 milionu Eur (cca 65 mil. Kč) jsme očividně na vrcholu v posledních dvou. Co se oněch vlastností týče, pak záleží na tom, zda dáváte přednost nejvyšší rychlosti či nejrychlejšímu času na okruhu. My chceme mít nejrychlejší auto na světě a chceme zůstat držiteli světového rekordu. Také chceme nabídnout nejlepší akceleraci. Taková jsou naše kritéria,“ začíná možná poněkud nezvykle vysvětlovat absenci hybridní techniky Dürheimer.
„Aktuálně již držíme rekord v podobě 431 km/h a chceme jej posunout dále, proto jsme analyzovali technickou stránku věci, abychom zjistili, co je k takovému kroku nutné. Závěrem bylo, že je lepší dále investovat do nového šestnáctiválcového osmilitrového motoru než jej zmenšit a přidat elektrický výkon. Pokud bychom šli touto cestou, znamenalo by to, že navýšíme hmotnost o 150 až 180 kg v podobě elektromotoru, baterií a dalších komponentů, abychom měli hybridní ústrojí. Pro naše účely ale bylo lepší držet se ryze spalovací jednotky a zachovat hmotnost předchůdce,“ dostává se k podstatě věci šéf Bugatti.
Tím ovšem Dürheimer de facto vylučuje, že by Chiron dosáhl rekordu na Nordschleife. „Existují zákazníci, kteří mají zájem na dobrých časech na okruhu, a řada z nich na ně své vozy skutečně vzala - nicméně zjistili, že zrovna v této disciplíně nejsme nejlepší. A právě proto jsme u Chironu učinili kroky, abychom navýšili jízdní dynamiku vozu - nejen na rovinkách, ale také v zatáčkách. Řízení, aerodynamika i šasí jsou zcela rozdílné vůči Veyronu a jsem si jist, že naši zákazníci to ocení. Investovali jsme hodně do technologie brzd, abychom dosáhli skvělých výsledků i při silné deceleraci.“
„Je ovšem velkou výzvou zajet dobré kolo v supersportu s výkonem 1 500 koní, točivým momentem 1 600 Nm a zrychlením 0-300 km/h za 13,6 sekundy. Nedovedete si představit, co se na Nordschleife může stát. Nic není stejné jako dříve, protože letíte do další zatáčky tak rychle, že vše se musí změnit - vaše stopa, brzdný bod i moment, kdy akcelerujete. I jako zkušený řidič supersportů potřebujete dostatek času, abyste si zvykli na vůz v těchto podmínkách, protože nic není tak rychlé mezi zatáčkami. Bude zajímavé zjistit, jakého času dosáhneme, neboť na finální rovince velmi pravděpodobně pojedeme rychlostí okolo 400 km/h.”
Veškeré tyto okolnosti jsou ostatně prý i důvodem, proč Chiron nedorazí v závodním hávu. Poněkud překvapivý je ovšem fakt, že Bugatti prozatím v oné pětisekusové edici nepočítá s otevřeným provedením, ačkoliv to bylo v minulosti mnohokrát zmiňováno. „Aktuálně to není v plánu. Vůz je designován jako uzavřený monokok ve snaze o dosažení neskutečné tuhosti, což ze hry vyřadilo otevřený model. Možné je ale všechno a pokud budeme mít jistotu, že jej dokážeme vyrobit, pak tu cestu najdeme. Zatím se však nikdo ze zákazníků po takové variantě neptá.“
Mimo to pak šéf značky dodává, že prozatím není ve hře ani rozšíření portfolia. Do budoucna se sice expanzi značky nebrání, aktuálně však druhý model v plánu není. Je přitom otázkou, kdy bychom jej mohli očekávat, neboť Chiron počítá s osmiletým životním cyklem. V prvním roce by přitom automobilka ráda vyrobila 50 exemplářů, tedy plus mínus jeden týdně. Z celkové produkce je přitom již třetina, tedy nějakých 170 vozů, zamluvena. Většina zákazníků přitom již vlastní Veyron a žije v Londýně, ačkoliv jen o Brity samozřejmě nejde.
Pro Bugatti je přitom podstatné, že na rozdíl od předchozího modelu by novinka již měla značce přinést nějaký zisk (dle spekulací automobilka na každém Veyronu prodělala čtyři až šest milionů dolarů, tedy 100 až 150 milionů korun). Dürheimer se přitom snaží, aby veškeré peníze zůstaly „pod naší střechou“ a nezamířily do pokladnice VW Group. Namísto úhrady pokut by totiž mohly být využity k vývoji nástupce Chironu, který by měl být opětovně „nejlepším autem na světě“.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.
Bugatti Chiron Grand Sport je sice předmětem neoficiálních ilustrací...
...značka však zatím počítá pouze s kupé
Zdroj: Motoring, Ilustrace: X-Tomi Design
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva