Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové se autopilotů nebojí, FBI ano. První je povolí, druzí varují před teroristy
31.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V Británii budou brzy umožněny testy autopilotů, připraveny jsou také velké finanční pobídky. Americká FBI naopak vyjadřuje obavy o bezpečnost.
Britský ministr obchodu Vince Cable oznámil plán na podporu testování autonomních vozidel na veřejných silnicích Velké Británie. Již od příštího roku mají být zákony upraveny tak, aby umožnily provoz aut se samočinným řízením. Alespoň zpočátku však budou na silnici smět jen ta auta, která umožňují okamžité převzetí kontroly člověkem; vozy jako prototyp Googlu tedy mají zatím smůlu. Doposud se testování takových vozidel v Británii omezovalo jen na soukromé silnice. Vlastní vůz s autopilotem připravuje i tým na oxfordské univerzitě.
Je to důsledkem dodatku článku 8 vídeňského summitu OSN, který vznikl v dubnu tohoto roku a ve finále povede k umožnění provozu autopilotů ve dvaasedmdesáti zemích světa. V souvislosti s tímto vydělí britská vláda na podporu testů autonomních vozidel 10 milionů liber, tedy asi 340 milionů korun. O tyto peníze se mohou hlásit města, která chtějí zkušební provoz aut bez řidiče hostit, ale také výrobci autopilotů nebo dodavatelé technologií.
Vince Cable zkoušel autonomní vůz na testovacím polygonu MIRA spolu s ministrem vědy Gregem Clarkem. „Špičkové schopnosti našich vědců a inženýrů předurčily Velkou Británii jako průkopníka ve vývoji vozidel bez řidiče skrze pilotní projekty,” holedbal se Cable. „Dnešní oznámení bude znamenat auta bez řidiče na našich silnicích za méně než šest měsíců. To nás postaví do čela postupu v této revoluční technologii a otevře nové příležitosti pro naši společnost i ekonomiku,” uvedl v prohlášení.
Nadšení pro auta, která se řídí sama, však s vládou nesdílí britská veřejnost. Podle nedávného výzkumu by si 56 % dospělých lidí v Británii nepořídilo vůz s autopilotem. Čtvrtina všech dotázaných nevěří takovým automobilům z hlediska bezpečnosti, 60 % lidí má strach z poruchy, 56 procentům vadí chybějící lidská kontrola a třetina má obavu o kybernetickou bezpečnost takových vozů. A nutno dodat, že jejich obavy nejsou nemístné.
Obavu o bezpečnost ve spojitosti s autopiloty má také americká FBI. Ta předpovídá, že autonomní vozy budou mít vliv na to, co zločinci, ale i policisté budou moci s auty dělat. Z moderní historie víme, že nic není „nehacknutelné”, takže se podle FBI může stát, že třeba lupič na útěku naprogramuje auto tak, aby jelo na plný plyn a ignorovalo zákony, „stopky” nebo semafory. A posádka vozu by se tak mohla plně věnovat něčemu jinému, třeba střelbě po policii.
Další obavou FBI je, že by se autonomní vozidla mohla stát dokonalým prostředkem pro páchání atentátů či jiných útoků, dosud označovaných jako sebevražedné. Stačilo by naložit náklaďák trhavinou a poslat ho do místa, kde výbuchem napáchá největší škody a tam ho na dálku odpálit, bez obětí na straně teroristů.
Na druhé straně barikády by ale mohly být autopiloty také užitečné, například pro sledování. Vůz by se chytil sledovaného auta a udržoval za ním určitou vzdálenost, teoreticky větší, než by to zvládl člověk, jel o několik aut vzadu nebo v jiném pruhu, aby tak bylo pro sledovaného obtížnější rozpoznat, že se za něj někdo pověsil.
Teoreticky by podle FBI také mohl sledující vůz zaměřit nějaký signál vysílaný sledovaným vozem, jet jinou trasou a přesto nakonec dorazit do stejného cíle. Pro toto použití by ale podle nás muselo každé auto vysílat unikátní signál, což je z hlediska soukromí a svobodného pohybu dost nepřijatelné.
Pochopitelně jsou některé obavy FBI zatím hudbou daleké budoucnosti, ale s rychlým vývojem, kterým autopiloty prochází, se ale podobných scénářů přeci jen můžeme dočkat. A snaha být o krok napřed před zločinci není u bezpečnostních agentur na škodu, jen se to nesmí přehánět, aby to nevedlo k omezování svobody občanů.
Velká Británie umožní provoz aut se samočinným řízením a také pobídne jejich testování
Zdroje: Auto Express, The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 11 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva