Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi

Vyčleněných 13 miliard korun na dotace nebude vyčerpáno, i s nimi elektromobily kupuje málokdo. Británie v ně přesto věří, chce mimo jiné budovat další dobíjecí stanice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi

18.2.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyčleněných 13 miliard korun na dotace nebude vyčerpáno, i s nimi elektromobily kupuje málokdo. Británie v ně přesto věří, chce mimo jiné budovat další dobíjecí stanice.

Britové - tedy samozřejmě nikoliv občané sami od sebe, spíš jejich vláda - masivně dotují prodeje elektromobilů jakéhokoliv typu, tedy včetně např. BMW i3 s range-extenderem, tedy benzínovým spalovacím motorem fungujícím jako generátor. Na každý kus dostane zákazník státní slevu 5 tisíc liber, tedy okolo 164 tisíc korun. Ani přesto se tam ale elektromobily příliš velkému zájmu zákazníků netěší, ostatně jako ani jinde na světě. Světlou výjimkou může být BMW, které ale s prodejními čísly také dovede čarovat.

V roce 2011 zavedla britská vláda systém, jak podpořit prodeje elektromobilů. Nejviditelnější slevou byla právě pětitisícová dotace, na což bylo vyčleněno celkem 400 milionů liber (tehdejším kurzem 11,37 miliardy korun, dnes 13,1 mld.), které se měly vyčerpat do roku 2015. Ani to však nepomohlo nastartovat prodeje elektromobilů, protože to jen částečně řešilo jen jeden jejich problém, totiž vysokou cenu.

Právě situace na trhu tedy donutila britskou vládu akceptovat, že se vyčerpá jen 230 milionů liber (7,5 mld. Kč). Ministr dopravy Robert Goodwill řekl: "Prodeje vozidel s velmi nízkými emisemi (ultra-low emission vehicles, ULEV) rok od roku rostou, avšak pomaleji, než jsme očekávali. V roce 2013 využilo grantu o 335 % více lidí než v roce 2011, v lednu 2014 bylo dosaženo rekordu a zároveň nárůstu o 679 % oproti lednu 2013." To ilustruje buď jak málo se elektromobily prodávají, nebo jak moc velké oči britská vláda měla, když i přes takto masivní nárůsty je celkový růst pomalejší, než čekala. Ilustrují to tato čísla: v prosinci 2013 zažádalo o grant 6 709 lidí, tedy o téměř dva tisíce méně, než vláda předpovídala pro prosinec roku 2011.

Potřebujete-li v Británii novou dodávku, dostanete na elektrický nebo hybridní stroj grant ve výši dokonce až osmi tisíc liber (262 tisíc korun). Trh užitkových vozů však byl ještě racionálnější než ten s auty osobními - od ledna 2012, tedy za dva roky, se o dotaci přihlásilo pouze 404 lidí. To dokládá, jak moc velkou hloupostí jsou dodávky na elektřinu.

Přestože všechno ukazuje na neoblíbenost elektromobilů, britská vláda je chce masivně podporovat i nadále. Zástupce britského premiéra Nick Clegg oznámil devítimilionovou (295 mil. Kč) investici do veřejných dobíjecích stanic, které chce budovat např. i u vlakových nádraží. Celkem má vzniknout 670 nabíjecích stanic, z toho 80 u nádraží, 140 rychlonabíječek a 450 na pozemcích soukromých subjektů, tedy nejspíš částečně za jejich peníze. Směrem přístupnějšího veřejného dobíjení míří i Renault. Naopak výzkumy BMW odhalují, že veřejné dobíjecí stanice nejsou zapotřebí. Clegg také veřejnosti představil kampaň "Go Ultra Low", která má prezentovat výhody nízkoemisních vozidel a přesvědčit veřejnost, že takové stroje jsou stejně dobré, jako jejich benzínoví rivalové - přesněji "rozpustit mýty o nákladech a spolehlivosti".

Jak obě tyto snahy dopadnou, se zatím musíme nechat překvapit. Dovolíme si však předpokládat, že 170 milionů liber (cca 5,6 mld. Kč) na elektromobilní dotace stejně zůstane nevyčerpáno a britská vláda je bude moci použít racionálněji a přínosněji - třeba na opravy silnic.


Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 1 - BMW i3 oficialni sada 024Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 2 - BMW i3 oficialni sada 025Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 3 - BMW i3 oficialni sada 028Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 4 - BMW i3 oficialni sada 030Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 5 - BMW i3 oficialni sada 010Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 6 - BMW i3 oficialni sada 012Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 7 - BMW i3 oficialni sada 014Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 8 - BMW i3 oficialni sada 018Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 9 - BMW i3 oficialni sada 032Britové nevyčerpají podporu elektromobilů, není o ně zájem ani s obrovskými dotacemi - 10 - BMW i3 oficialni sada 031
BMW i3 je jeden z mála elektromobilů, o který je mezi zákazníky docela zájem

Zdroje: AutoExpress poprvé a podruhé

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.