Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně

Odvážný a originální design společně s klesající spotřebou jsou prý důvodem, proč po Renaultu Kadjar a spol. sáhne v budoucnu daleko více zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně

17.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Odvážný a originální design společně s klesající spotřebou jsou prý důvodem, proč po Renaultu Kadjar a spol. sáhne v budoucnu daleko více zákazníků.

Není překvapením, že dnes prakticky již každá automobilka má ve své nabídce kompaktní crossover nebo SUV. Prodeje v daném segmentu totiž rostou každým rokem a i když už nyní někteří varují před bublinou, co splaskne, prý ještě nedosáhly svého vrcholu. Je přitom otázkou, zda strop přijde v roce 2020, kdy by dle společnosti IHS Automotive měly registrace dosáhnout dvou milionů exemplářů. Ve výsledku tak půjde o čtvrtou nejžádanější kategorii v Evropě po subkompaktech, kompaktech a minivozech.

Jedním z důvodů tohoto vývoje je implementace moderních technologií, na jejichž základě došlo ke snížení spotřeby crossoverů a SUV, zejména u verzí s pohonem předních kol. „Efektivita se dostala velmi blízko k obdobně velkým hatchbackům,“ říká Ian Fletcher, hlavní analytik u společnosti IHS. A zároveň dodává, že dalším hnacím motorem pro zákazníky je ten fakt, že si kupují rodinná auta bez toho, aby vypadala jako MPV.

Šéf Seatu pak zmiňuje další důvod úspěchu, kterým je vytváření emocí. Díky crossoverům a SUV se totiž prý majitelé mohou vrátit do svých mladých let. A zapomínat nesmíme ani na atraktivní design, který je momentálně v kurzu. Z toho důvodu by se kupříkladu nový Renault Kadjar měl v roce 2017 propracovat na čtvrtou příčku mezi nejlepší desítkou a zcela tak deklasovat předchozí Koleos, který je příliš buclatý a nepřitažlivý.

Matthew Weaver, autor Nissanu Qashqai a Juke, přitom dodává, že unikátní design navíc dokáže ke značce přitáhnout i zákazníky, kteří dříve o návštěvě jejího showroomů ani neuvažovali. „Se sedanem jste svázáni jasně danými pravidly, nicméně u crossoverů jsou zákazníci více uvolnění, což nám dává větší svobodu. A nejspíše právě kvůli tomuto důvodu jsou pak mnohem vstřícnější při volbě značky.“

Weaver rozhodně ví, o čem mluví, neboť Nissan loni v Evropě prodal více než 200 tisíc exemplářů modelu Qashqai. Tento crossover je navíc považován za strůjce daného růstu registrací, neboť v roce 2006, tedy v době, kdy na trh přišla první generace, konkurence prakticky neexistovala. Dnes s ní ovšem Nissan musí počítat i ve vlastních řadách, a to kvůli spřízněným verzím Renaultu.

S touto záležitostí ovšem nemá problém šéf francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn, který naznačuje, že zákazníci toužící po Nissanu Qashqai budou jen sotva pošilhávat po Renaultu Kadjar a naopak. Tomu jen přitakávají analytici z IHS, podle nichž by registrace francouzského crossoveru měly v příštím roce narůst na 118 000 exemplářů, díky čemuž se dostane na třetí příčku v Top 10.

Tento růst by měl v příštích letech pokračovat, i když příchod konkurence má Kadjar v roce 2017 odsunout na čtvrté místo. Zlato bude i nadále patřit Nissanu Qashqai, i když také tento model musí počítat s odlivem zákazníků, a to zejména k novým generacím Volkswagenu Tiguan a Peugeotu 3008. První zmíněný model se přitom má ukázat již letos na autosalonu ve Frankfurtu.

Zatímco výše zmíněná čtveřice bude patřit mezi úspěšné, ne každého „účastníka zájezdu“ čekají v daném segmentu pozitiva a sociální jistoty. Své o tom ví zejména japonské značky Toyota a Honda, jejichž modely RAV4 a CR-V ještě v roce 2007 s téměř 100 tisíci prodanými exempláři patřily na absolutní vrchol. Loni jim ovšem patřilo osmé, respektive deváté místo v pořadí.

Ve výhledu pro příští roky se pak dokonce počítá jen s Hondou, což pro takovou Toyotu asi není zrovna dobrá zpráva. Důvod k radosti pak nemá ani Ford, jehož Kuga má v budoucnu okouzlit méně zákazníků než loni a klesnout v pořadí. Obdobného vývoje se dočká i Škoda Yeti, mladoboleslavská značka si ovšem bude moci spravit chuť plánovaným menším SUV.

10 nejprodávanějších SUV v roce 2014

1. Nissan Qashqai - 204 500
2. VW Tiguan - 150 154
3. Kia Sportage - 97 459
4. Hyundai ix35 - 93 827
5. Ford Kuga - 86 215
6. Škoda Yeti - 63 568
7. Mazda CX-5 - 57 368
8. Toyota RAV4 - 53 749
9. Honda CR-V - 49 080
10. Mitsubishi ASX - 35 307

10 nejprodávanějších SUV v roce 2017 (předpověď)

1. Nissan Qashaqai - 177 000
2. VW Tiguan - 155 000
3. Peugeot 3008 - 133 000
4. Renault Kadjar - 110 000
5. Hyundai Tucson - 96 000
6. Kia Sportage - 94 000
7. Ford Kuga - 76 000
8. Honda CR-V - 70 000
9. Škoda Yeti - 57 000
10. Škoda C-SUV - 49 000


Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 1 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 01Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 2 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 02Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 3 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 03Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 4 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 04Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 5 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 05Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 6 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 06Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 7 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 07Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 8 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 08Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 9 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 09Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 10 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 10Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 11 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 11Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 12 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 12Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 13 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 13Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 14 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 14Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 15 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 15Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 16 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 16Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 17 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 17Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 18 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 18Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 19 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 19Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 20 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 20Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 21 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 21Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 22 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 22Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 23 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 23Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 24 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 24Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 25 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 25Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 26 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 26Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 27 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 27Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 28 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 28Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 29 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 29Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 30 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 30Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 31 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 31Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 32 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 32Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 33 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 33Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 34 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 34Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 35 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 35Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 36 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 36Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 37 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 37Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 38 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 38Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 39 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 39Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 40 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 40Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 41 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 41Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 42 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 42Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 43 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 43
Proklamovaný úspěch Renaultu Kadjar je jedním z důvodů, proč by segment kompaktních SUV a crossoverů měl v roce 2020 narůst na dva miliony registrací ročně

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.