Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně
17.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odvážný a originální design společně s klesající spotřebou jsou prý důvodem, proč po Renaultu Kadjar a spol. sáhne v budoucnu daleko více zákazníků.
Není překvapením, že dnes prakticky již každá automobilka má ve své nabídce kompaktní crossover nebo SUV. Prodeje v daném segmentu totiž rostou každým rokem a i když už nyní někteří varují před bublinou, co splaskne, prý ještě nedosáhly svého vrcholu. Je přitom otázkou, zda strop přijde v roce 2020, kdy by dle společnosti IHS Automotive měly registrace dosáhnout dvou milionů exemplářů. Ve výsledku tak půjde o čtvrtou nejžádanější kategorii v Evropě po subkompaktech, kompaktech a minivozech.
Jedním z důvodů tohoto vývoje je implementace moderních technologií, na jejichž základě došlo ke snížení spotřeby crossoverů a SUV, zejména u verzí s pohonem předních kol. „Efektivita se dostala velmi blízko k obdobně velkým hatchbackům,“ říká Ian Fletcher, hlavní analytik u společnosti IHS. A zároveň dodává, že dalším hnacím motorem pro zákazníky je ten fakt, že si kupují rodinná auta bez toho, aby vypadala jako MPV.
Šéf Seatu pak zmiňuje další důvod úspěchu, kterým je vytváření emocí. Díky crossoverům a SUV se totiž prý majitelé mohou vrátit do svých mladých let. A zapomínat nesmíme ani na atraktivní design, který je momentálně v kurzu. Z toho důvodu by se kupříkladu nový Renault Kadjar měl v roce 2017 propracovat na čtvrtou příčku mezi nejlepší desítkou a zcela tak deklasovat předchozí Koleos, který je příliš buclatý a nepřitažlivý.
Matthew Weaver, autor Nissanu Qashqai a Juke, přitom dodává, že unikátní design navíc dokáže ke značce přitáhnout i zákazníky, kteří dříve o návštěvě jejího showroomů ani neuvažovali. „Se sedanem jste svázáni jasně danými pravidly, nicméně u crossoverů jsou zákazníci více uvolnění, což nám dává větší svobodu. A nejspíše právě kvůli tomuto důvodu jsou pak mnohem vstřícnější při volbě značky.“
Weaver rozhodně ví, o čem mluví, neboť Nissan loni v Evropě prodal více než 200 tisíc exemplářů modelu Qashqai. Tento crossover je navíc považován za strůjce daného růstu registrací, neboť v roce 2006, tedy v době, kdy na trh přišla první generace, konkurence prakticky neexistovala. Dnes s ní ovšem Nissan musí počítat i ve vlastních řadách, a to kvůli spřízněným verzím Renaultu.
S touto záležitostí ovšem nemá problém šéf francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn, který naznačuje, že zákazníci toužící po Nissanu Qashqai budou jen sotva pošilhávat po Renaultu Kadjar a naopak. Tomu jen přitakávají analytici z IHS, podle nichž by registrace francouzského crossoveru měly v příštím roce narůst na 118 000 exemplářů, díky čemuž se dostane na třetí příčku v Top 10.
Tento růst by měl v příštích letech pokračovat, i když příchod konkurence má Kadjar v roce 2017 odsunout na čtvrté místo. Zlato bude i nadále patřit Nissanu Qashqai, i když také tento model musí počítat s odlivem zákazníků, a to zejména k novým generacím Volkswagenu Tiguan a Peugeotu 3008. První zmíněný model se přitom má ukázat již letos na autosalonu ve Frankfurtu.
Zatímco výše zmíněná čtveřice bude patřit mezi úspěšné, ne každého „účastníka zájezdu“ čekají v daném segmentu pozitiva a sociální jistoty. Své o tom ví zejména japonské značky Toyota a Honda, jejichž modely RAV4 a CR-V ještě v roce 2007 s téměř 100 tisíci prodanými exempláři patřily na absolutní vrchol. Loni jim ovšem patřilo osmé, respektive deváté místo v pořadí.
Ve výhledu pro příští roky se pak dokonce počítá jen s Hondou, což pro takovou Toyotu asi není zrovna dobrá zpráva. Důvod k radosti pak nemá ani Ford, jehož Kuga má v budoucnu okouzlit méně zákazníků než loni a klesnout v pořadí. Obdobného vývoje se dočká i Škoda Yeti, mladoboleslavská značka si ovšem bude moci spravit chuť plánovaným menším SUV.
10 nejprodávanějších SUV v roce 2014
1. Nissan Qashqai - 204 500
2. VW Tiguan - 150 154
3. Kia Sportage - 97 459
4. Hyundai ix35 - 93 827
5. Ford Kuga - 86 215
6. Škoda Yeti - 63 568
7. Mazda CX-5 - 57 368
8. Toyota RAV4 - 53 749
9. Honda CR-V - 49 080
10. Mitsubishi ASX - 35 307
10 nejprodávanějších SUV v roce 2017 (předpověď)
1. Nissan Qashaqai - 177 000
2. VW Tiguan - 155 000
3. Peugeot 3008 - 133 000
4. Renault Kadjar - 110 000
5. Hyundai Tucson - 96 000
6. Kia Sportage - 94 000
7. Ford Kuga - 76 000
8. Honda CR-V - 70 000
9. Škoda Yeti - 57 000
10. Škoda C-SUV - 49 000











































Proklamovaný úspěch Renaultu Kadjar je jedním z důvodů, proč by segment kompaktních SUV a crossoverů měl v roce 2020 narůst na dva miliony registrací ročně
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 23:16 - stst2
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins