Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně
17.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odvážný a originální design společně s klesající spotřebou jsou prý důvodem, proč po Renaultu Kadjar a spol. sáhne v budoucnu daleko více zákazníků.
Není překvapením, že dnes prakticky již každá automobilka má ve své nabídce kompaktní crossover nebo SUV. Prodeje v daném segmentu totiž rostou každým rokem a i když už nyní někteří varují před bublinou, co splaskne, prý ještě nedosáhly svého vrcholu. Je přitom otázkou, zda strop přijde v roce 2020, kdy by dle společnosti IHS Automotive měly registrace dosáhnout dvou milionů exemplářů. Ve výsledku tak půjde o čtvrtou nejžádanější kategorii v Evropě po subkompaktech, kompaktech a minivozech.
Jedním z důvodů tohoto vývoje je implementace moderních technologií, na jejichž základě došlo ke snížení spotřeby crossoverů a SUV, zejména u verzí s pohonem předních kol. „Efektivita se dostala velmi blízko k obdobně velkým hatchbackům,“ říká Ian Fletcher, hlavní analytik u společnosti IHS. A zároveň dodává, že dalším hnacím motorem pro zákazníky je ten fakt, že si kupují rodinná auta bez toho, aby vypadala jako MPV.
Šéf Seatu pak zmiňuje další důvod úspěchu, kterým je vytváření emocí. Díky crossoverům a SUV se totiž prý majitelé mohou vrátit do svých mladých let. A zapomínat nesmíme ani na atraktivní design, který je momentálně v kurzu. Z toho důvodu by se kupříkladu nový Renault Kadjar měl v roce 2017 propracovat na čtvrtou příčku mezi nejlepší desítkou a zcela tak deklasovat předchozí Koleos, který je příliš buclatý a nepřitažlivý.
Matthew Weaver, autor Nissanu Qashqai a Juke, přitom dodává, že unikátní design navíc dokáže ke značce přitáhnout i zákazníky, kteří dříve o návštěvě jejího showroomů ani neuvažovali. „Se sedanem jste svázáni jasně danými pravidly, nicméně u crossoverů jsou zákazníci více uvolnění, což nám dává větší svobodu. A nejspíše právě kvůli tomuto důvodu jsou pak mnohem vstřícnější při volbě značky.“
Weaver rozhodně ví, o čem mluví, neboť Nissan loni v Evropě prodal více než 200 tisíc exemplářů modelu Qashqai. Tento crossover je navíc považován za strůjce daného růstu registrací, neboť v roce 2006, tedy v době, kdy na trh přišla první generace, konkurence prakticky neexistovala. Dnes s ní ovšem Nissan musí počítat i ve vlastních řadách, a to kvůli spřízněným verzím Renaultu.
S touto záležitostí ovšem nemá problém šéf francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn, který naznačuje, že zákazníci toužící po Nissanu Qashqai budou jen sotva pošilhávat po Renaultu Kadjar a naopak. Tomu jen přitakávají analytici z IHS, podle nichž by registrace francouzského crossoveru měly v příštím roce narůst na 118 000 exemplářů, díky čemuž se dostane na třetí příčku v Top 10.
Tento růst by měl v příštích letech pokračovat, i když příchod konkurence má Kadjar v roce 2017 odsunout na čtvrté místo. Zlato bude i nadále patřit Nissanu Qashqai, i když také tento model musí počítat s odlivem zákazníků, a to zejména k novým generacím Volkswagenu Tiguan a Peugeotu 3008. První zmíněný model se přitom má ukázat již letos na autosalonu ve Frankfurtu.
Zatímco výše zmíněná čtveřice bude patřit mezi úspěšné, ne každého „účastníka zájezdu“ čekají v daném segmentu pozitiva a sociální jistoty. Své o tom ví zejména japonské značky Toyota a Honda, jejichž modely RAV4 a CR-V ještě v roce 2007 s téměř 100 tisíci prodanými exempláři patřily na absolutní vrchol. Loni jim ovšem patřilo osmé, respektive deváté místo v pořadí.
Ve výhledu pro příští roky se pak dokonce počítá jen s Hondou, což pro takovou Toyotu asi není zrovna dobrá zpráva. Důvod k radosti pak nemá ani Ford, jehož Kuga má v budoucnu okouzlit méně zákazníků než loni a klesnout v pořadí. Obdobného vývoje se dočká i Škoda Yeti, mladoboleslavská značka si ovšem bude moci spravit chuť plánovaným menším SUV.
10 nejprodávanějších SUV v roce 2014
1. Nissan Qashqai - 204 500
2. VW Tiguan - 150 154
3. Kia Sportage - 97 459
4. Hyundai ix35 - 93 827
5. Ford Kuga - 86 215
6. Škoda Yeti - 63 568
7. Mazda CX-5 - 57 368
8. Toyota RAV4 - 53 749
9. Honda CR-V - 49 080
10. Mitsubishi ASX - 35 307
10 nejprodávanějších SUV v roce 2017 (předpověď)
1. Nissan Qashaqai - 177 000
2. VW Tiguan - 155 000
3. Peugeot 3008 - 133 000
4. Renault Kadjar - 110 000
5. Hyundai Tucson - 96 000
6. Kia Sportage - 94 000
7. Ford Kuga - 76 000
8. Honda CR-V - 70 000
9. Škoda Yeti - 57 000
10. Škoda C-SUV - 49 000
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 1 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 2 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 3 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 4 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 5 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 6 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 7 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 8 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 9 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 10 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 11 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 12 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 13 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 14 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 15 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 16 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 17 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 18 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 19 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 20 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 21 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 22 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 23 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 24 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 25 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 26 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 26](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 27 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 27](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 28 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 28](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 29 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 29](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 30 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 30](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 31 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 31](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 32 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 32](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 33 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 33](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 34 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 34](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 35 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 35](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 36 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 36](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 37 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 37](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 38 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 38](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 39 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 39](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 40 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 40](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 41 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 41](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 42 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 42](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně - 43 - Renault Kadjar 2015 nova oficialni sada 43](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Proklamovaný úspěch Renaultu Kadjar je jedním z důvodů, proč by segment kompaktních SUV a crossoverů měl v roce 2020 narůst na dva miliony registrací ročně
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
- Po 2 dnech v Sepangu na čele Morbidelli 6.2.2025
Nejčtenější články
K mání je jasně nejlevnější BMW M3 s motorem 4,0 V8 a manuálem. Ani moc nejezdilo, tak kdo si troufne?
9.1.2025Youtuber podrobil Teslu Cybertruck dalšímu drsnému testu odolnosti, v jednu chvíli se doslova rozpadla na kusy
9.1.2025Toyota dokončuje své vlastní město. První obyvatele přivítá už letos na podzim, celé působí poněkud utopicky
9.1.2025Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
10.1.2025Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva