Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW: veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily nejsou zapotřebí
4.2.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Herbert Diess rok jezdil s BMW i3 a označil veřejné dobíjecí stanice za zbytečnost. Zkušební řidiči souhlasí, Renault ne. Kde je pravda?
Člen představenstva BMW Herbert Diess se rozhovořil na téma veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Automobilka BMW již několik let testuje provoz elektrických Mini E, konceptu BMW 1 ActiveE a nově i modelu i3. Podle Diesse se ukázalo, že existence veřejných dobíjecích stanic není pro rozvoj elektromobilů na automobilovém trhu až tak důležitá, jak se traduje.
Například Renault právě na částečně veřejném dobíjení staví marketing - prodeje jeho čistě elektrického modelu Zoe moc nejdou i přes relativně nízkou cenu tohoto stroje a Fluence ZE pro nezájem zcela skončil. Renault tedy nabídl ke každému prodanému elektromobilu hodinu dobíjení denně zdarma na území Hexagonu. Zatím však není známo, jaký to mělo efekt.
Zjištění BMW, které se s Francouzi na tomhle poli dostalo trochu do křížku, však nyní ukazuje, že ono veřejné dobíjení není pro majitele elektromobilů až tak důležité. Způsob, jakým první řidiči elektromobilů své vozy užívali, totiž veřejné dobíjecí stanice nepotřebuje - drtivá většina z nich prý své vozy dobíjela jen doma. Zjištění Herberta Diesse, který sám již více než rok zkušebně jezdí v BMW i3, to prý potvrzuje - prý za celou tu dobu veřejnou dobíjecí stanici nevyužil ani jednou.
Tato praxe řidičů elektromobilů může mít více důvodů. Buď jejich majitelé jezdí jen krátké trasy a na delší cesty se nevydávají, nebo větší vzdálenosti překonávají vlakem, letadlem anebo jiným autem. Dost možná se smířili s limity elektromobilu a přizpůsobili se jim, což se nám však poněkud příčí.
Nicméně informace o tom, kolik ze zkušebních řidičů elektromobilů BMW má ještě jiný vůz, chybí. U Diesse, člena představenstva této velké automobilky, můžeme s poměrně velkou jistotou očekávat, že i3 není jeho jediné auto. Stejně tak lze předpokládat, že má k dispozici garáž nebo alespoň dvůr a že nenabíjí elektromobil prodlužovačkou na parkovišti před panelovým domem. Kolik zmíněných zkušebních řidičů takto svěřený stroj nabíjí, také nevíme.
BMW v roce 2010 publikovalo výsledky výzkumu mezi zkušebními řidiči elektrických Mini E, které byly tak trochu protichůdné - 87,5 procenta řidičů označilo veřejně dostupná dobíjecí místa za nutnost, avšak 75 % zároveň řeklo, že by se bez takových nabíječek obešli. Studie UCLA s názvem „Finanční životaschopnost nerezidenčních dobíjecích stanic" (ke stažení zde - PDF, 769 kB) v srpnu 2012 říkala, že „adaptace zákazníky bude velmi záviset na možnostech dobíjení" a že „pro masové rozšíření elektromobilů je důležitý rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic mimo domov", ale zároveň že „většina nabíjení elektromobilů se v současnosti odehrává doma".
Veřejné dobíjení samozřejmě stále trvá násobně déle než naplnění nádrže benzínem nebo naftou. Návštěvy obchodních center však často trvají dlouho a většina těch moderních ve sklepě má nabíječky. Nenapadá nás důvod, proč k nim svůj elektromobil nepřipojit, je-li místo volné - a většinou tato místa zejí prázdnotou.
Podle publikovaných výsledků zkoumání a dlouhodobého testování elektromobilů nás napadá několik otázek. Jednak, když tedy veřejné dobíjecí stanice, které mají částečně eliminovat mizerný dojezd, prý nejsou zapotřebí, proč se elektromobily (snad vyjma BMW) nerozšířily rychleji, když třeba cena již zmíněného Zoe není tak astronomická, jako u ostatních elektroaut? A jednak, zda si z budování dobíjecích stanic z veřejných peněz někdo neudělal nebo nechce udělat výnosný byznys, jistý na roky dopředu - bez ohledu na to, zda o ně někdo vlastně stojí. Jen ve světě „veřejných peněz” je totiž něco takového možné...












Podle Herberta Diesse, člena představenstva BMW, se řidiči elektromobilů obejdou bez veřejně přístupných dobíjecích míst.
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 7 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Toyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 6 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 7 hodinamiSbohem, třícípá hvězdo. Mercedes právě odpravil sám sebe novým CLA, je to nevzhledné, lacině působící 2,1tunové zklamání
před 9 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.