Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW: veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily nejsou zapotřebí
4.2.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Herbert Diess rok jezdil s BMW i3 a označil veřejné dobíjecí stanice za zbytečnost. Zkušební řidiči souhlasí, Renault ne. Kde je pravda?
Člen představenstva BMW Herbert Diess se rozhovořil na téma veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Automobilka BMW již několik let testuje provoz elektrických Mini E, konceptu BMW 1 ActiveE a nově i modelu i3. Podle Diesse se ukázalo, že existence veřejných dobíjecích stanic není pro rozvoj elektromobilů na automobilovém trhu až tak důležitá, jak se traduje.
Například Renault právě na částečně veřejném dobíjení staví marketing - prodeje jeho čistě elektrického modelu Zoe moc nejdou i přes relativně nízkou cenu tohoto stroje a Fluence ZE pro nezájem zcela skončil. Renault tedy nabídl ke každému prodanému elektromobilu hodinu dobíjení denně zdarma na území Hexagonu. Zatím však není známo, jaký to mělo efekt.
Zjištění BMW, které se s Francouzi na tomhle poli dostalo trochu do křížku, však nyní ukazuje, že ono veřejné dobíjení není pro majitele elektromobilů až tak důležité. Způsob, jakým první řidiči elektromobilů své vozy užívali, totiž veřejné dobíjecí stanice nepotřebuje - drtivá většina z nich prý své vozy dobíjela jen doma. Zjištění Herberta Diesse, který sám již více než rok zkušebně jezdí v BMW i3, to prý potvrzuje - prý za celou tu dobu veřejnou dobíjecí stanici nevyužil ani jednou.
Tato praxe řidičů elektromobilů může mít více důvodů. Buď jejich majitelé jezdí jen krátké trasy a na delší cesty se nevydávají, nebo větší vzdálenosti překonávají vlakem, letadlem anebo jiným autem. Dost možná se smířili s limity elektromobilu a přizpůsobili se jim, což se nám však poněkud příčí.
Nicméně informace o tom, kolik ze zkušebních řidičů elektromobilů BMW má ještě jiný vůz, chybí. U Diesse, člena představenstva této velké automobilky, můžeme s poměrně velkou jistotou očekávat, že i3 není jeho jediné auto. Stejně tak lze předpokládat, že má k dispozici garáž nebo alespoň dvůr a že nenabíjí elektromobil prodlužovačkou na parkovišti před panelovým domem. Kolik zmíněných zkušebních řidičů takto svěřený stroj nabíjí, také nevíme.
BMW v roce 2010 publikovalo výsledky výzkumu mezi zkušebními řidiči elektrických Mini E, které byly tak trochu protichůdné - 87,5 procenta řidičů označilo veřejně dostupná dobíjecí místa za nutnost, avšak 75 % zároveň řeklo, že by se bez takových nabíječek obešli. Studie UCLA s názvem „Finanční životaschopnost nerezidenčních dobíjecích stanic" (ke stažení zde - PDF, 769 kB) v srpnu 2012 říkala, že „adaptace zákazníky bude velmi záviset na možnostech dobíjení" a že „pro masové rozšíření elektromobilů je důležitý rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic mimo domov", ale zároveň že „většina nabíjení elektromobilů se v současnosti odehrává doma".
Veřejné dobíjení samozřejmě stále trvá násobně déle než naplnění nádrže benzínem nebo naftou. Návštěvy obchodních center však často trvají dlouho a většina těch moderních ve sklepě má nabíječky. Nenapadá nás důvod, proč k nim svůj elektromobil nepřipojit, je-li místo volné - a většinou tato místa zejí prázdnotou.
Podle publikovaných výsledků zkoumání a dlouhodobého testování elektromobilů nás napadá několik otázek. Jednak, když tedy veřejné dobíjecí stanice, které mají částečně eliminovat mizerný dojezd, prý nejsou zapotřebí, proč se elektromobily (snad vyjma BMW) nerozšířily rychleji, když třeba cena již zmíněného Zoe není tak astronomická, jako u ostatních elektroaut? A jednak, zda si z budování dobíjecích stanic z veřejných peněz někdo neudělal nebo nechce udělat výnosný byznys, jistý na roky dopředu - bez ohledu na to, zda o ně někdo vlastně stojí. Jen ve světě „veřejných peněz” je totiž něco takového možné...
Podle Herberta Diesse, člena představenstva BMW, se řidiči elektromobilů obejdou bez veřejně přístupných dobíjecích míst.
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 5 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 8 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch