Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW otáčí, nové modely divize M vybaví pohonem všech kol
3.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Narůstající prodeje modelů AMG s pohonem 4x4 jsou důvodem, proč je i šéf BMW M GmbH ochoten zcela popřít slova, která sám pronesl před půl rokem.
Sliby, chyby, říká se. A v případě BMW M GmbH to začíná platit dvojnásob, třebaže se pro poslední rozhodnutí jejího šéfa Friedricha Nitschkeho dá najít pochopení. Tato divize vyrábějící kdysi čistě sportovní auta postupem času popřela prakticky všechny zásady, které v tu či onu chvíli sama označovala za absolutně neměnné. Však si stačí vzpomenout na chvíle, kdy se BMW rozhodlo představit první SUV s logem svého sportovního oddělení nebo na moment, kdy atmosférické řadové motory začaly střídat přeplňované pohonné jednotky, obvykle poskládané do véčka. Nyní se historie opakuje i v případě zavedení pohonu všech kol.
Tomu se BMW ještě před půl rokem vehementně bránilo. Šéf divize tehdy řekl: „Pokud jde o pocit z řízení a preciznost ovládání vozu, naše filosofie je taková, že pohon zadních kol je nejlepší řešení. Technika xDrive zvyšuje hmotnost aut o 80 až 90 kg a M-diferenciál je ve své oblasti nejlepším řešením.“ Co se na platnosti těchto slov za pár měsíců změnilo? Nic. Německé automobilky se ale věčně snaží vyrovnat svým domácím sokům, ať už to znamená cokoli a BMW ani tentokrát neodolalo vstoupit už pokolikáté do stejné řeky.
Názor doktora Nitschkeho totiž donutila přehodnotit prodejní bilance AMG. Tedy přesně té divize, která loni přišla s rozhodnutím, že své modely začne vybavovat právě systémem 4x4, což právě M GmbH přimělo k citovanému prohlášení. „Podíval jsem se na prodejní čísla a nějakých 70 až 80 procent modelů E 63 AMG prodaných ve Spojených státech dostalo pohon všech kol,“ ospravedlňuje změnu názoru Nitschke.
Do budoucna tak lze stoprocentně počítat s tím, že kromě modelů X5 M a X6 M dostanou pohon všech kol i sedany a kupátka. „O našich vozech vybavených systémem 4x4 přemýšlíme, ale stoprocentně tento záměr neuskutečníme dříve, než dorazí nástupce M5 a M6,“ upřesňuje šéf divize. To znamená, že dříve než v roce 2017 bychom sedan vysílající výkon na všechna čtyři kola neměli očekávat. A kupé stoprocentně dorazí ještě později.
Podle Nitschkeho ovšem půjde jen o rozšíření modelové řady, nikoliv o standardní výbavu. Příští M5 a M6 tak bude možné pořídit jak se systémem 4x4, tak i s pohonem zadních kol. Přičemž modelům M3 a M4 prý bude vyhrazeno jen druhé konstruktérské řešení. Alespoň prozatím, než statistiky prodejů BMW dokážou, že lidé (především nezkušení, ale majetní řidiči) po pohonu všech kol touží více než po nějakých tradicích.
Na jednu stranu je rozhodnutí BMW pochopitelné, na druhou ale stejnou měrou zavrženíhodné. Už pokolikáté se ukazuje, že dnešním výrobcům aut chybí jakási „konstruktérská hrdost”, snaha vyvíjet v prvé řadě řešení nejlepší a ne ta nejlépe prodávaná. Samozřejmě, pohybujeme ve světě byznysu a bez zájmu zákazníků v něm nejde přežít, je ale přesto třeba pečlivě vážit, komu nakonec svá auta prodávat chcete a komu nikoli. Žádná značka přece nemůže uspokojovat všechny a její nabídky vytváří i její image. Nemělo by BMW M chtít být jiné než AMG a více se starat o svou klientelu, než tu cizí?
Podobné rozšíření nabídky se zdá být neškodné, ale není tomu tak - časem se může doktor Nietschke také „podívat na čísla” a zjistit, že pro 20 procent zákazníků už nemá smysl zadokolky dělat. Nebylo tomu náhodou v případě automatů a manuálů stejně? Přitom je to právě ta menšinová skupina, která je ke značce nejloajálnější a utváří její obraz před ostatními. To už ale jen „pohled na čísla” neprozradí...
BMW M GmbH změnilo názor, pohonem všech kol v budoucnu začne vybavovat i sedany a kupé
Zdroj: Car Sales
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 37 minutami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva