Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW má s autopilotem morální dilema: neví, koho v krizi zabít spíš
31.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozšíření autonomního řízení dle šéfa prodejů mnichovské značky brání zásadní problém: může technika rozhodnout, zda je cennější život váš či ostatních?
Prakticky od chvíle, kdy se začalo mluvit o masivním rozvoji autonomního řízení, upozorňujeme na možná rizika. Počítač může reagovat rychleji a přesněji než váš mozek, ruce a nohy, jenže má také své limity. Jednak může být napaden hackery, především ale postrádá inteligenci a z ní pramenící lidské vlastnosti jako předvídavost. Může tak řešit miliony operací za sekundu, nicméně vždy jen podle určitých vzorců, do nichž rozmanitost lidského chování - pakliže tedy po silnicích nebudou jezdit jen stroje - nemusí zapadnout. Už teď se ukazuje, že autopiloty bourají častěji než lidé - formálně sice obvykle ne z vlastního zavinění, fakticky ale z neschopnosti aktivně řešit chyby ostatních a předcházet jejich následkům. Není to ale poslední a pro BMW ani hlavní problém tohoto řešení.
Mnichovská automobilka řeší ještě jiné, morální dilema. Autopilot totiž, ať už se na silnicích budou pohybovat auta řízená kýmkoli či čímkoli, bude muset řešit situace, z nichž existuje více východisek s rozdílnými dopady, kdy žádný není pozitivní. Co se tedy má stát, kdy bude třeba volit mezi životem posádky automobilu a například kolemjdoucích? To je otázka, na níž se ptá Ian Robertson, šéf prodejů a marketingu BMW.
Robertson aktuálně vystoupil na tiskové konferenci v Londýně, kde oznámil, že součástí firemních oslav stého výročí založení značky bude nový koncept osazený autopilotem. Co přesně od něj máme čekat, to zatím zmíněno nebylo, nicméně dle šéfa prodejů a marketingu již mnichovská automobilka má v rámci vývoje autonomního řízení za sebou fázi „bez nohou“. Nyní se zabývá řešením oblastí „bez rukou“ a „bez očí“, dalším krokem je pak fáze „bez mozku“.
Taková technologie by dle Robertsona mohla dorazit do deseti let, s ohledem na řadu dalších problémů ale nejspíše v příštích 15 letech vůbec nedorazí. „Jedním z těchto faktorů je morální dilema. Co má udělat autopilot v situaci, kdy hrozí srážka vašeho vozu s náklaďákem? Zachrání vás tím, že uhne z cesty, ovšem uhne do cesty jinému vozu a tím pravděpodobně někoho zabije? Nebo srazí chodce? Nebo se má prostě rozhodnout, že k nehodě dojde a zabije vás? Na odpověď na tuto otázku zatím nejsme připraveni.“
Je to zajímavý rébus bez jasného východiska. Pokud by totiž na místě autopilota byl řidič, leželo by veškeré rozhodnutí, reakce a následně dopady jen na něm. V případě autonomního řízení však již mnohé značky uvedly, že za vůz přebírají plnou kontrolu, pokud bude vůz řízen počítačem. Dá se ale předpokládat, že zrovna ve výše popsané situaci by nastoupila armáda právníků, která by z automobilky chtěla dostat odškodné, ať už nehodu odskáče kdokoli - riskovat smrt posádky autonomního vozu nebo chodce nebo jiného řidiče by se autopilot musel „aktivně rozhodnout”.
Tento problém může být tak zásadní, že se autopiloty také nemusí nikdy dočkat širokého nasazení - ať už proto, že nebudou legalizovány nebo zákonná omezení stanoví pro automobilky takové podmínky, že rizika z nich pramenící nebudou chtít podstoupit.
Jistě, i dnes se musí řidič pro některou z nutně neoptimálních cest rozhodnout a pravděpodobně jako autopilot bude volit řešení, které mu na základě dostupných informací připadá nejméně špatné. A v obou případech půjde o nehodu, něčí nedbalost, za kterou kdosi bude muset nést odpovědnost. Jinak se ale zřejmě budeme dívat na člověka, který prostě udělal, co mohl a nedopadlo to dobře než na autora stroje, který nutně musel do jeho software implementovat proměnné, které ve výsledku povedou k volbě jednoho z východisek. A je obtížné předpokládat, že by prioritou nebyla snaha chránit posádku vozu, zákazníka automobilky.
Dodat pak již můžeme jen tolik, během zmiňovaných oslav stého výročí založení se BMW nebude až tak ohlížet za minulostí, jakožto spíše nahlížet do budoucnosti. Podle Robertsona tak máme čekat více futuristických produktů, jež nám mají naznačit, jakým směrem se značka v následujících sto letech hodlá vydat.
BMW se vývojem autonomního řízení zabývá již delší dobu, problém morálního dilema však dosud nevyřešilo
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024 - Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 21:34 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin