Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky
13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stál u zrodu divize Motorsport i řady 3, je autor sloganu The Ultimate Driving Machine. BMW pomohl přežít, teď říká, že by si žádné nekoupil.
Bob Lutz dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější postavy automobilového průmyslu. Řada věcí by bez jeho vlivu buď byla zcela jinak nebo by vůbec neexistovala. Vzpomeňme jednu z ikon amerických sportovních aut, Dodge Vier. Byl to Lutz, kdo prosadil jméno Viper, a právě on také vůbec přišel v roce 1988 s nápadem na duchovního nástupce AC Cobra.
Přestože se v posledních dekádách angažuje hlavně v zámoří, svou stopu zanechal i v Evropě. Lutz působil i v BMW jako viceprezident značky pro globální prodej a marketing a i když u ní strávil jen tři roky, zanechal zde nesmazatelnou stopu. Je jedním z těch, kteří se zasloužili o transformaci automobilky ve sportovní ikonu, stál u zrodu divize M(otosport) a významně se zapojil do vývoje první řady 3 E21. Ta se představila v roce 1975 a bez jeho intervence by pozbyla tradičních mnichovských „ledvinek”.
Z jeho pera také pochází jeden z nejúdernějších sloganů BMW „The Ultimate Driving Machine”, který automobilka používá dodnes. Za Lutze chtěla okouzlovat slovy „The Joy of Driving”, což právě on odmítl coby slova postrádající spojení s technickou výjimečností mnichovských aut. Dnes je Lutz v 85 letech veterán automobilového průmyslu a také bohatý člověk, který vlastní řadu aut a motocyklu. Automobil značky BMW mezi ním ale není ani jeden.
Právě na tuto věc byl tázán jedním ze čtenářů amerického webu Road & Track - proč nevlastní žádný automobil BMW, když je s touto značkou tak spojován. A odpověděl stroze, ale výstižně: „BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné, zůstává jen společenská aura značky. Něco takového nepotřebuji a nebudu za to platit. Mám nicméně sedm motorek BMW,” řekl doslova Lutz.
Americký manažer tak ve dvou větách vystihl frustraci těch, kteří BMW po léta obdivovali a kupovali. Automobilka je úspěšná z hlediska svých prodejních i ekonomických výsledků, během uplynulých 15 let ale postupně zacílila na docela jinou klientelu, které ke spokojenosti stačí image značky. Až na drobné a beztak obvykle ne zcela přesvědčivé výjimky přestala nabízet technicky výjimečná auta zcela nesrovnatelná s čímkoli jiným na trhu. Začala místo faktické podstaty stavět na marketingu, který někteří berou. Ale někteří také ne a Lutz zjevně patří mezi ty druhé.
Pro automobilku to musí být tvrdá slova, neboť Lutz byl vždy tím, kdo si zakládal na opaku a svým impulsem v 70. letech minulého století nasměroval BMW k tomu, co eskalovalo někdy na přelomu milénia. Poté se ve firmě změnila kultura, lidé smýšlející jako Lutz odešli a automobilce dnes není svaté v podstatě nic - atmosféricky plněný motor v její nabídce dávno neexistuje, místo bazírování na šestiválcích se nebojí ani tříválců, nutností není ani pohon zadních kol, nic. Ve výsledku vám tak automobilka nabídne třeba X1 s předním pohonem, tříválcem a ne zase tak úchvatnou výbavou za milion korun. „Děkuji, nechci,” ji neříká jen Lutz.
Nebyla to ale jediná zajímavá slova, která z jeho úst zazněla. Jiného čtenáře zajímalo, jak se Lutz staví ke konci Viperu. Odpověď naznačuje, že ony hlavové airbagy možná nejsou celý důvod, proč s ním FCA končí. „Viperu došly dobré důvody k existenci. Původní premisa byla 'víc síly a rychlosti než kdokoliv jiný.' V posledních letech je ale Corvette ZR1 a Z06 lepší a i ve vlastní stáji má přemožitele - Hellcaty,” vysvětluje Lutz.
V tomto případě si však Lutzovi dovolíme oponovat. Jednak tu máme sice již starší, ale přesto všeříkající výsledky srovnání Viperu s Corvette a Challengerem SRT Hellcat; za volanty možná neseděli profesionálové, ale Vipery tehdy byly nejrychlejší. Jednak tu máme tohle čerstvé video, na kterém si Viper ACR dal k snídani Porsche 911 991 GT3.
A jednak je to právě Viper ACR, nikoliv Corvette nebo Hellcaty, kdo drží rekordy 13 amerických okruhů. Že je rychlejší než všichni ostatní, je tedy velmi pravděpodobné - v případě ACR alespoň tam, kde je hodně zatáček a málo rovinek, jak vysvětlil Jason Fenske. A snadno se může stát i to, že si Viper vezme zpět rekord Nordschleife...
Bob Lutz toho v životě poznal opravdu hodně, jeho většinu spojil s vrcholovým managementem největších světových automobilek
„BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné..." Na snímcích aktuální BMW 340i F30 po faceliftu
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 10 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 11 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus