Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW i3 má stát milion korun. Koupíte si ho? Nebo raději Fabii RS?
11.9.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Šéf BMW naznačil, kolik bude stát nové BMW i3, až se dostane na trh. Zpráva o milionové cenovce byla přijata skoro s nadšením. Netušíme proč.
Nepatříme zrovna mezi nadšené obdivovatele hybridně-elektrických vizí automobilek postavených pouze a jenom na tom, že zapadají do plánovaných drtivých regulací normované spotřeby na obou stranách Atlantiku. Ty na jednu stranu považují výrobu kinetické energie z benzinu nebo nafty za ohromné zlo a výrobu téhož z uhlí přes elektrickou energii za ztělesnění dokonalé čistoty. I když jde ve výsledku o velmi podobně efektivní procesy, druhou jmenovanou cestu výrazně uměle zvýhodňují. Je přitom jasné, že tyto technologie se při současné úrovni technického rozvoje nejsou s to přirozeně prosadit svou efektivitou a pokud se změní politické uspořádání směrem k takovému, které je nebude zvýhodňovat, zmizí v propadlišti dějin tak rychle, jak z něj vystoupaly na povrch.
I přesto v rámci toho, o co se automobilky pokoušejí, existují pokusy marné více a méně. Mezi ty, které nepostrádají alespoň trochu racionality, patří hybridní resp. elektrické prototypy BMW. Oba jsme vám nedávno celkem podrobně představili - model i8 má být sporťákem a sází přitom na hybridní pohon, který jej nebude tolik limitovat v jeho využitelnost. Prototyp i3 je pak ryzím elektromobilem se všemi svými bolístkami, je ale koncipován jako městské auto, kde tato koncepce může fungovat, třebaže jen do chvíle, než chcete vůz využít jakkoli jinak.
Nepochybujeme o tom, že zrovna taková auta si mohou najít své zákazníky, to ale krom jejich vlastností závisí i na ceně, která u elektromobilů zůstává velkým problémem. Stejně jako v případě jejich vlastností jsou zásadním limitem akumulátory, které jsou jednak samy o sobě velmi drahé (cca 20 000 Kč na 1 kWh kapacity Li-ion baterie) a zdražují i zbytek auta, neboť mají velmi malou měrnou energetickou kapacitu (v praxi okolo 0,09 kWh na kg opět u Li-ion) jakákoli větší kapacita vůz velmi zatěžuje. Musí tedy použít velmi lehké materiály pro konstrukci zbylých částí, které jsou také velmi drahé.
U prototypu i3 sice automobilka nezveřejnila jejich přesné specifikace, z dostupných údajů o době nabíjení ale můžeme spočítat, že vůz má akumulátory o kapacitě přibližně 20 kWh. To je na jednu stranu ekvivalent přibližně pěti litrů nafty, na kterou zase tak moc daleko nedojedete, přitom celý tento „akubalíček” bude vážit kolem 220 kg a stát přibližně 400 000 Kč. I když pomýlený pohled EU i USA na nulovou spotřebu a tedy i emise CO2 těchto vozů na nezaplacených pokutách vůz „zlevňuje” o nějakých 300 000 Kč (proč tomu tak je podrobně popisujeme v tomto článku), nestačí to ani na pokrytí nákladů souvisejících s použitím tak malého množství akumulátorů, natož pak nákladných materiálů a řešení na konstrukci zbytku auta. Je to tedy nakonec cena, která elektromobily zabíjí, i když jsou extrémně uměle zvýhodňovány.
Že to není jen náš dojem dosvědčují nejen ceny vozů, které se již na trh dostaly (Tesla Roadster, Nissan Leaf nebo Opel Ampera), ale i těch, které se na něj teprve dostat mají. Šéf BMW Norbert Reithofer tento týden v rozhovoru pro německý Auto Bild konstatoval, že model i3 bude v roce 2013, kdy se dostane na německý trh, levnější než sedan řady 5 a bude stát těsně pod 40 000 Eur, tedy v přepočtu bezmála jeden milion Kč. Média okamžitě zaplavily pozitivní zprávy o tom, jak bude i3 levná, vždyť vyjde na méně peněz než třeba Opel Ampera (43 000 Eur, ale není to úplně srovnatelné auto - je o třídu výše a díky generátoru v podobě spalovacího motoru nemá tak omezené využití) a to jde o BMW. Toto nadšení ale nesdílíme.
Předně je třeba se podívat na to, co je i3 zač. Jde o relativně malé městské auto s výkonem 170 koní, zrychlením na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlostí 150 km/h. Na místě je v tomto ohledu funkční srovnání třeba s Fabií RS - pravda, to sice není BMW, ale místa v ní bude podobně, zrychluje na stovku za 7,6 sekundy, maximální rychlost má 224 km/h a na jednu nádrž dojede dle stejné metodiky jako i3 svých 120-160 kilometrů rovných 725 km. Navíc energii RS lze doplnit za 10 minut, u i3 si počkáte 6 hodin. Cena této Fabie přitom činí půl milionu korun.
BMW i3 si místo ni jakožto druhé auto do rodiny dokážeme představit, proč ne. Pokud si ale vezmete, že vedle Fabie RS dostanete o něco horší funkční vlastnosti, pětinový dojezd, 36x delší dobu doplňování energie a vidinu, že akumulátory v ceně 400 000 Kč za jeden, dva, možná tři roky (to dnes nikdo neví) odejdou do věčných lovišť, pak si lze koupi takového auta představit třeba při ceně 300 000 Kč a když budete mít hodně rádi BMW, pak třeba i za 400 tisíc. Jenže ono má stát dvojnásobek toho, co Fabia a to jistě i se započítáním onoho „eurozvýhodnění”, které BMW ušetří na pokutách za nadlimitní CO2 u zbylých aut. Není to trochu moc?
Elektromobil může být i dobrá koupě, jen by v jeho ceně muselo být zohledněno to, že se na konvenční auta v mnoha ohledech „nechytá”, přitom je v máločem předčí. Rozdíl mezi tím, kolik by takové auto stát mělo a kolik i přes všemožné přímé či nepřímé dotace stát bude je zkrátka tak obrovský (a to je prosím výhled na rok 2013, kdy BMW jistě počítá s tím, že akumulátory i části z uhlíkových vláken budou citelně levnější), že není představitelné, že by se na trhu mohlo prosadit a v roce 2030 tvořit polovinu všech aut na silnicích, jak si představuje EU. Přesto je nám taková budoucnost pořád malována na růžovo, i když ji lze vynutit leda za cenu obrovských ekonomických ztrát bez zjevného pozitivního efektu.
Nebudeme vám tentokrát dávat žádné „rozhřešení”, závěry si z výše zmíněných faktů jistě uděláte sami. Ptáme se na jediné: koupili byste si auto s parametry BMW i3 za jeden milion Kč? Nebo byste dali přednost Fabii RS za půl milionu, popř. jinému ekvivalentnímu konvenčnímu autu? Vyjádřit se můžete buď v diskusi, nebo jednoduše hlasovat prostřednictvím Facebooku skrze naše poslední články na každé z témat. Uvidíme, jak moc se vám chystaná nabídka i3 bude zamlouvat...
Raději byste BMW i3 za milion, nebo Škodu Fabia RS za půl milionu?
Vybrané fotografie BMW i3
Vybrané fotografie Škody Fabia II RS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva