Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW čelí žalobě pro název TwinPower Turbo, záměrně předstírá twin-turbo
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Název je dle klienta vymyšlen tak, aby přiměl zákazníky věřit, že mají v autě dvě turba. To už chvíli nemají.
Částečně pravdivé, částečně o vtip se snažící prohlášení, že BMW M znamená víc Marketing než Motorsport, je dost časté. Zejména když se na svět vylíhne něco jako X5 M50d - věc bez osmiválce, s naftou v nádrži a ještě k tomu SUV. Je vzdálená od původní M1, jak je to jen v rámci jednoho výrobce možné, přitom nese označení stejné divize.
Nejde ale jen o to, co je M dnes a co jím bylo dříve, to je nakonec hlavně věcí samotné automobilky. Některá označení ale neparazitují jen na image toho či onoho písmena, snaží se i vyvolat dojem něčeho, co není. BMW po dekády prodávalo auta s označeními, která odpovídala objemu motoru pod kapotou a někdy i více než to - model 323i E36 měl pod kapotou dokonce 2,5litrový šestiválec. Zmíněná X5 M50d a další modely tohoto jména mají pod kapotou něco, co pětilitrový motor nepřipomíná ani trochu - šestiválec má jen tři litry objemu, za další dva supluje trojice turbodmychadel. BMW v tom dávno není samo, „mnichovské triky” se ale těmto hrátkám neříká pro nic za nic.
Je tedy nutno dodat, že marketingové oddělení BMW odvádí svou práci skvěle, protože se mu daří přesvědčovat stále víc a víc lidí, aby si kupovali jejich auta - která rozhodně nejsou zadarmo, a to leckdy i ve srovnání s přímými konkurenty. My bereme tyto hrátky s humorem, někteří ale s přílišným marketingovým nánosem na produktech BMW nemusí souhlasit až do té míry, že jednání automobilky považují za podvodné.
Americká divize BMW nyní čelí žalobě, která se zabývá označením TwinPower Turbo. To prý vzniklo se záměrem ošálit zákazníky, aby si mysleli, že pod kapotou mají dvě turbodmychadla, což ve skutečnosti nemusí být a také obvykle nebývá pravda. Záleží na tom, jak staré vaše BMW je a jaké má motor pod kapotou přesné označení, dnes je ale turbodmychadlo v takto označených jednotkách téměř vždy jediné.
Motory N54 TwinPower Turbo o šesti válcích a třech litrech objemu mezi léty 2007 a 2009 skutečně dvě turbodmychadla měly, pracovala v tandemu. Byly s nimi však problémy, po technické stránce nebyly tyto systémy navrženy dostatečně dobře, což mohlo vést k přehřívání. Byly tedy nahrazeny motory s označením N55, které stále nosí označení TwinPower Turbo, ale pod kapotou je už jen jedno dmychadlo s technologií twin-scroll.
Zjednodušeně řečeno, jsou tu proměnlivé kanály různých potrubí a výsledek je stále ten, že v nižších otáčkách je zmenšena prodleva, jako by pracovalo malé turbo, a ve vysokých otáčkách je zase dodáván větší tlak, aby bylo dosaženo většího výkonu, ale práci zastává jediné turbodmychadlo. Výkon je stejný, ale výrobní náklady nižší a technické problémy žádné - to jistě bylo cílem BMW.
Označení TwinPower Turbo ale zůstalo a některé zákazníky, zvlášť s ohledem na zmíněnou historii, může mást. Podle BMW toto jméno patří technologiím, které přinášejí vyšší výkon a nižší spotřebu, ale neříká nic o počtu turbodmychadel. Protože je ale použito pro dvě fakticky odlišné technologie, které také mají rozdílný počet dmychadel, Američan (čekali jste jinou národnost?) Deepkarn Bedi se rozhodl podat na BMW žalobu.
Podle dostupných zpráv mluví za všechny majitele BMW s motorem N55 ve Státech. Sám si pak prý koupil takové BMW ve víře, že má dvě turbodmychadla, ale dostal jen jedno. Jeho jednání může být účelové, na druhou stranu má zčásti pravdu - používat jedno jméno pro dvě odlišné věci není ideální a BMW to jistě nedělá náhodou. Z vlastní praxe víme, že i u nás si většina lidí, kteří se o auta příliš nezajímají, také myslí, že Twinpower Turbo značí twinturbo. Jsme zvědavi, jak celá věc skončí...
TwinPower Turbo znamená v dnešní době dmychadlo twin-scroll, ne dvě obyčejná turba, většinou
Zdroj: Car Complaints
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva