Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW čelí žalobě pro název TwinPower Turbo, záměrně předstírá twin-turbo
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Název je dle klienta vymyšlen tak, aby přiměl zákazníky věřit, že mají v autě dvě turba. To už chvíli nemají.
Částečně pravdivé, částečně o vtip se snažící prohlášení, že BMW M znamená víc Marketing než Motorsport, je dost časté. Zejména když se na svět vylíhne něco jako X5 M50d - věc bez osmiválce, s naftou v nádrži a ještě k tomu SUV. Je vzdálená od původní M1, jak je to jen v rámci jednoho výrobce možné, přitom nese označení stejné divize.
Nejde ale jen o to, co je M dnes a co jím bylo dříve, to je nakonec hlavně věcí samotné automobilky. Některá označení ale neparazitují jen na image toho či onoho písmena, snaží se i vyvolat dojem něčeho, co není. BMW po dekády prodávalo auta s označeními, která odpovídala objemu motoru pod kapotou a někdy i více než to - model 323i E36 měl pod kapotou dokonce 2,5litrový šestiválec. Zmíněná X5 M50d a další modely tohoto jména mají pod kapotou něco, co pětilitrový motor nepřipomíná ani trochu - šestiválec má jen tři litry objemu, za další dva supluje trojice turbodmychadel. BMW v tom dávno není samo, „mnichovské triky” se ale těmto hrátkám neříká pro nic za nic.
Je tedy nutno dodat, že marketingové oddělení BMW odvádí svou práci skvěle, protože se mu daří přesvědčovat stále víc a víc lidí, aby si kupovali jejich auta - která rozhodně nejsou zadarmo, a to leckdy i ve srovnání s přímými konkurenty. My bereme tyto hrátky s humorem, někteří ale s přílišným marketingovým nánosem na produktech BMW nemusí souhlasit až do té míry, že jednání automobilky považují za podvodné.
Americká divize BMW nyní čelí žalobě, která se zabývá označením TwinPower Turbo. To prý vzniklo se záměrem ošálit zákazníky, aby si mysleli, že pod kapotou mají dvě turbodmychadla, což ve skutečnosti nemusí být a také obvykle nebývá pravda. Záleží na tom, jak staré vaše BMW je a jaké má motor pod kapotou přesné označení, dnes je ale turbodmychadlo v takto označených jednotkách téměř vždy jediné.
Motory N54 TwinPower Turbo o šesti válcích a třech litrech objemu mezi léty 2007 a 2009 skutečně dvě turbodmychadla měly, pracovala v tandemu. Byly s nimi však problémy, po technické stránce nebyly tyto systémy navrženy dostatečně dobře, což mohlo vést k přehřívání. Byly tedy nahrazeny motory s označením N55, které stále nosí označení TwinPower Turbo, ale pod kapotou je už jen jedno dmychadlo s technologií twin-scroll.
Zjednodušeně řečeno, jsou tu proměnlivé kanály různých potrubí a výsledek je stále ten, že v nižších otáčkách je zmenšena prodleva, jako by pracovalo malé turbo, a ve vysokých otáčkách je zase dodáván větší tlak, aby bylo dosaženo většího výkonu, ale práci zastává jediné turbodmychadlo. Výkon je stejný, ale výrobní náklady nižší a technické problémy žádné - to jistě bylo cílem BMW.
Označení TwinPower Turbo ale zůstalo a některé zákazníky, zvlášť s ohledem na zmíněnou historii, může mást. Podle BMW toto jméno patří technologiím, které přinášejí vyšší výkon a nižší spotřebu, ale neříká nic o počtu turbodmychadel. Protože je ale použito pro dvě fakticky odlišné technologie, které také mají rozdílný počet dmychadel, Američan (čekali jste jinou národnost?) Deepkarn Bedi se rozhodl podat na BMW žalobu.
Podle dostupných zpráv mluví za všechny majitele BMW s motorem N55 ve Státech. Sám si pak prý koupil takové BMW ve víře, že má dvě turbodmychadla, ale dostal jen jedno. Jeho jednání může být účelové, na druhou stranu má zčásti pravdu - používat jedno jméno pro dvě odlišné věci není ideální a BMW to jistě nedělá náhodou. Z vlastní praxe víme, že i u nás si většina lidí, kteří se o auta příliš nezajímají, také myslí, že Twinpower Turbo značí twinturbo. Jsme zvědavi, jak celá věc skončí...





TwinPower Turbo znamená v dnešní době dmychadlo twin-scroll, ne dvě obyčejná turba, většinou
Zdroj: Car Complaints
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva