Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW 3.0 CSL v Detroitu je útěchou pro ty, které netěší současnost BMW a M
14.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(foto) Přesně 40 let po premiéře v amerických závodech IMSA GT se na scéně objevuje půvabný mnichovský závoďák. Připomíná krásné časy.
V minulých dnech nám mnichovská automobilka prozradila, jak by podle ní měla vypadat budoucnost automobilového průmyslu. Spolu se zahájením výroby nové generace řady 3 v roce 2022 by mělo dojít k elektrické revoluci, která nepošle k ledu jen zbývající torza šesti a víceválcových motorů, ale dost možná naprostou většinu všech spalovacích jednotek. Ta nevypadá ani trochu pozitivně, obzvláště pokud se považujete za zastánce tradičních a dosud nepřekonaných technických řešení, pokud ctíte BMW, které tu už s námi dnes v podstatě není.
Oslavujme o to více poslední léta, kdy ještě klasické motory vládnou nad elektromotorem, kdy má ještě BMW alespoň v tradičních modelech poháněna ta správná kola. Pokud ani tohle nehodláte praktikovat a nad značkou už jste zlomili hůl, není jiná možnost než se s námi pro útěchu vydávat do historie, kdy byl svět v Mnichově ještě stoprocentně v pořádku. Díky detroitské výstavě teď můžeme zavzpomínat na působivý model 3,0 CSL z roku 1975, který se v současné době ukazuje publiku na tamním výstavišti.
Právě tenhle exponát ostatně nese řadu klasických rysů tehdejších BMW, na něž poukazují žraločí rysy jeho přídě i proklatě dramatické blatníky. Masivní zadní spoiler a uniforma divize M už jen zdůrazňují jeho sílu a schopnosti, které v té době těžko hledaly soupeře, nejen tím tenhle bavorák poutá pozornost mnichovských fandů ještě čtyři dekády od chvíle, kdy byla ukončena výroba. Jen v dodatku se ještě sluší zmínit, že CSL vyjíždělo z továrny od roku 1968 a automobilce ho vyráběla karosárna Karmann.
S ohledem na tří později i 3,2litrový (344 koní) a dokonce 3,5litrový řadový šestiválec (430 koní) se nám hodnota hmotnosti jen lehce přesahující 1 100 kilogramů jeví jako proklatě nízká, avšak tehdy písmenko L u CSL skutečně znamenalo, co slibovalo, a sice „leicht” - tedy lehký. Hliníkové díly karoserie, žádné odhlučňovací materiály, atmosférický motor a pohon zadní osy, to byla paráda, která už se dnes pomalu nevidí jinde než v muzeu. S tímto vozem ostatně BMW zvítězilo v roce 1973 v evropských závodech ETCC a také ve své kategorii na Le Mans.
Tenhle konkrétní vystavený kus poukazující na americké kořeny nápisem „Bavarian Motor Works“ (běžně německy Bayerische Motoren Werke) má ovšem oslavovat premiéru v závodech vytvalostní americké série IMSA GT, která zahrnovala čtyřiadvacetihodinovku na Daytoně a dvanáctihodinovku v Sebringu. Poslední zmíněný závod tehdy v roce 1975 vůz vyhrál a prvenství na Daytoně následovalo o rok později. Právě tímto způsobem podařilo CSL v USA získat věhlas celému jménu značky a dodnes ho automobilka považuje za zakladatele hesla „Ultimate Driving Machine.“
Tehdy automobilka prodávala na tamním trhu pouze čtyři modely a roční odbyt dosahoval nějakých 19 tisíc automobilů. Dnes, při sumarizaci roku 2014 už je počet modelů jejího portfolia takřka k nespočítání a prodeje atakovaly téměř 340 tisíc kusů, tedy nejvíce v USA za celou mnichovskou historii. Že to jejich vozům zcela nesvědčí, o tom už netřeba mezi fandy polemizovat, bude ale zřejmě ještě hůř. Podle „audifikovaného“ šéfa Franka van Meela se totiž kromě crossoverů X3 M a X4 M musíme připravit také na pohon všech kol do budoucích modelů M5 a M6. Třebaže nemá jít o typické čtyřkolky, ale spíše zadokolky s trakční asistencí přední nápravy, vidíme za tím jen další hmotnost a zbytečný ústup z dobytých pozic ve prospěch už zcela nesmyslných hodnot výkonu. Každý ale ať si o tom udělá obrázek sám.
BMW oslavuje v USA svoje závodní 3,0 CSL ze sedmdesátých let, které údajně vybudovalo na tamním trhu image celé automobilce. Kdy jsou však ty časy…
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva