Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW 3.0 CSL v Detroitu je útěchou pro ty, které netěší současnost BMW a M
14.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(foto) Přesně 40 let po premiéře v amerických závodech IMSA GT se na scéně objevuje půvabný mnichovský závoďák. Připomíná krásné časy.
V minulých dnech nám mnichovská automobilka prozradila, jak by podle ní měla vypadat budoucnost automobilového průmyslu. Spolu se zahájením výroby nové generace řady 3 v roce 2022 by mělo dojít k elektrické revoluci, která nepošle k ledu jen zbývající torza šesti a víceválcových motorů, ale dost možná naprostou většinu všech spalovacích jednotek. Ta nevypadá ani trochu pozitivně, obzvláště pokud se považujete za zastánce tradičních a dosud nepřekonaných technických řešení, pokud ctíte BMW, které tu už s námi dnes v podstatě není.
Oslavujme o to více poslední léta, kdy ještě klasické motory vládnou nad elektromotorem, kdy má ještě BMW alespoň v tradičních modelech poháněna ta správná kola. Pokud ani tohle nehodláte praktikovat a nad značkou už jste zlomili hůl, není jiná možnost než se s námi pro útěchu vydávat do historie, kdy byl svět v Mnichově ještě stoprocentně v pořádku. Díky detroitské výstavě teď můžeme zavzpomínat na působivý model 3,0 CSL z roku 1975, který se v současné době ukazuje publiku na tamním výstavišti.
Právě tenhle exponát ostatně nese řadu klasických rysů tehdejších BMW, na něž poukazují žraločí rysy jeho přídě i proklatě dramatické blatníky. Masivní zadní spoiler a uniforma divize M už jen zdůrazňují jeho sílu a schopnosti, které v té době těžko hledaly soupeře, nejen tím tenhle bavorák poutá pozornost mnichovských fandů ještě čtyři dekády od chvíle, kdy byla ukončena výroba. Jen v dodatku se ještě sluší zmínit, že CSL vyjíždělo z továrny od roku 1968 a automobilce ho vyráběla karosárna Karmann.
S ohledem na tří později i 3,2litrový (344 koní) a dokonce 3,5litrový řadový šestiválec (430 koní) se nám hodnota hmotnosti jen lehce přesahující 1 100 kilogramů jeví jako proklatě nízká, avšak tehdy písmenko L u CSL skutečně znamenalo, co slibovalo, a sice „leicht” - tedy lehký. Hliníkové díly karoserie, žádné odhlučňovací materiály, atmosférický motor a pohon zadní osy, to byla paráda, která už se dnes pomalu nevidí jinde než v muzeu. S tímto vozem ostatně BMW zvítězilo v roce 1973 v evropských závodech ETCC a také ve své kategorii na Le Mans.
Tenhle konkrétní vystavený kus poukazující na americké kořeny nápisem „Bavarian Motor Works“ (běžně německy Bayerische Motoren Werke) má ovšem oslavovat premiéru v závodech vytvalostní americké série IMSA GT, která zahrnovala čtyřiadvacetihodinovku na Daytoně a dvanáctihodinovku v Sebringu. Poslední zmíněný závod tehdy v roce 1975 vůz vyhrál a prvenství na Daytoně následovalo o rok později. Právě tímto způsobem podařilo CSL v USA získat věhlas celému jménu značky a dodnes ho automobilka považuje za zakladatele hesla „Ultimate Driving Machine.“
Tehdy automobilka prodávala na tamním trhu pouze čtyři modely a roční odbyt dosahoval nějakých 19 tisíc automobilů. Dnes, při sumarizaci roku 2014 už je počet modelů jejího portfolia takřka k nespočítání a prodeje atakovaly téměř 340 tisíc kusů, tedy nejvíce v USA za celou mnichovskou historii. Že to jejich vozům zcela nesvědčí, o tom už netřeba mezi fandy polemizovat, bude ale zřejmě ještě hůř. Podle „audifikovaného“ šéfa Franka van Meela se totiž kromě crossoverů X3 M a X4 M musíme připravit také na pohon všech kol do budoucích modelů M5 a M6. Třebaže nemá jít o typické čtyřkolky, ale spíše zadokolky s trakční asistencí přední nápravy, vidíme za tím jen další hmotnost a zbytečný ústup z dobytých pozic ve prospěch už zcela nesmyslných hodnot výkonu. Každý ale ať si o tom udělá obrázek sám.







BMW oslavuje v USA svoje závodní 3,0 CSL ze sedmdesátých let, které údajně vybudovalo na tamním trhu image celé automobilce. Kdy jsou však ty časy…
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
před 10 hodinamiOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 11 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva