Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bez elektřiny ani metr. Všechna tato místa zakážou dnešní auta, už za tři roky
13.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I když nikdo rozumný není schopen říci, kdy se z elektřinou poháněného vozu stane rozumný nástupce těch dnešních, zákazy už se plánují. Tvrdě.
Ze zveřejňování plánů na zákazy aut se spalovacími motory se v poslední době stala skoro móda. Naučili jsme se je brát na lehkou váhu, asi jako pokusy zakázat slunci zacházet, protože některé věci prostě nelze nařídit od zeleného stolu. Jenže tento týden dorazily detaily k takovým omezením hned z několika míst a už to nejsou jen teoretické plány či politické deklarace. Jsou to reálné, vážně míněné záměry, a to v případě Paříže, Nizozemska a Oxfordu.
U Paříže, potažmo celé Francie, to na první pohled není novinka. Letos v červenci jsme psali o tom, že konvenčním automobilům ve Francii zbývá 23 let života, což by ukazovalo na zákaz v roce 2040. Tehdy to oznámil ministr životního prostředí Nicolas Hulot jako součást plánu „učinit Francii opět skvělou” prezidenta Emmanuela Macrona.
Nyní se ovšem dozvídáme o zákazu v Paříži, který má začít platit již od roku 2024 pro diesely a od roku 2030 pro všechna auta se spalovacím motorem. Je to tedy už velmi blízká budoucnost. „Doprava je jedním z hlavních producentů skleníkových plynů, (...) takže plánujeme opustit auta se spalovacími motory do roku 2030,” představil detaily zákazu Christophe Nadjovski, radní pro dopravu. Že část o skleníkových plynech je přinejmenším zavádějící, asi nemusíme opakovat.
Pařížský zákaz nebude platit úplně pro všechna existující auta. Aktuální zprávy hovoří o zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem. Pařížany může čekat např. stopka registracím nových dieselových aut od roku 2024 a benzínových od roku 2030 na zatím blíže neupřesněném území Paříže.
Zákaz aut se spalovacím motorem v Nizozemsku má platit také od roku 2030, a stejně jako v Paříži, i on má nabýt formu zákazu prodeje nových aut s jiným než elektrickým pohonem. Ani zde, ani v Paříži nemáme zprávy o tom, jak bude vypadat situace pro hybridy a plug-in hybridy. Ty jsou viděny jako ekologická auta, některé z nich jsou spíše EREV, tedy elektromobily s prodlouženým dojezdem, ale pořád mají spalovací motor. Aktuální podíl aut, která můžete připojit do zásuvky, na prodejích nových aut je v Nizozemsku zhruba 2 %.
Nizozemské plány jsou o něco širší a věnují se přechodu k čistějším energiím obecně. Do roku 2030 chce tato země snížit své emise - pravděpodobně skleníkových plynů, ale to spekulujeme, informaci nemáme - o 49 %. Mimo jiné se to má podařit pomocí zdanění energií podle jejich ekologičnosti, dotací ve výši cca 4 miliard Eur na přechod k čistější energii, dotací 100 milionů Eur na rozvoj cyklistické infrastruktury, postupným uzavřením všech tepelných elektráren do roku 2030 a nařízením, že nově postavené domy nebudou připojeny k zemnímu plynu. Zejména to poslední zvedá obočí, protože zemní plyn bývá např. u vytápění viděn jako ekologičtější varianta uhlí či dřeva. Ale jiný kraj...
To „nejlepší” nakonec, dalo by se říci - Oxford. Toto město, známé i z Top Gearu svou nenávistí k automobilu, se rozhodlo zakázat úplně všechno se spalovacím motorem už v roce 2020. V tomto případě nejde jen o zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, ale kompletní zákaz vjezdu všemu, co má nádrž na ropné palivo, včetně plug-in hybridů, i když ty jsou schopny jezdit jen na elektřinu. A také včetně autobusů, taxíků nebo zásobování.
Není to samozřejmě tak drastické, že by za dva roky zůstala konvenční auta za branami města nebo naopak uvězněná uvnitř, nemohouce se hnout jinak než na elektromobilní odtahovce. V roce 2020 začne zákaz platit pro pár ulic a postupně se bude rozšiřovat na celé město. Jak rychle, nemáme zprávy, ale zákaz má skutečně být úplný.
To znamená, že pokud do té doby nebudou na světě použitelná elektrická užitková vozidla, obyvatele Oxfordu čekají vážné problémy např. se zásobováním obchodů. Jestli mají existovat výjimky např. pro stavební stroje, aby dělníci nemuseli např. kopat nové podzemní garáže ručně, nemáme zprávy. Podobné by to mohlo být u sanitek či hasičů. Slyšet z telefonu něco na způsob: „To je nám líto, že u vás hoří, madam, ale nemáme nabité auto a nikam nemůžeme,” by bylo jistě nepříjemné.
I Oxford samozřejmě přišel s dotačním programem na podporu elektromobility ve svých ulicích. Za půl milionu liber (14,5 milionu Kč) mají být vystavěny nabíječky pro taxíky a za dalších 800 tisíc liber (23 milionů Kč) má vzniknout 100 - nechybí tam nula, opravdu jedno sto - nabíječek pro veřejnost, konkrétně pro 160 tisíc obyvatel Oxfordu. To znamená 8 000 liber (230 tisíc korun) za jednu. Podle britských médií se ale jedna nabíječka dá postavit za 1 000 liber (29 tisíc korun); kam jde zbylých 7 000, si můžeme jen domýšlet.
Samozřejmě, všechny tyhle, i konkrétní a vážně míněné plány může zhatit nesouhlas obyvatel, ale dá se takový očekávat? Pak jej samozřejmě může zhatit fakt, že do roku 2020 nebo 2024 prostě nebude reálné, aby majitelé dnešních aut se spalovacími motory „přepřáhli” na elektrické vozy - ať už proto, že budou drahé, nedostatečně dobře použitelné, nebude je všechny kde nabíjet či dokonce čím nabíjet. Skutečný svět a ten politický ale jsou už dlouho dvě jiná místa, a tak můžeme jen doufat, že Česká republika a česká města zůstanou co nejdéle k podobným snahám co nejdéle imunní. Nejrozumnější totiž bude nechat podobnou změnu na přirozeném vývoji - ten nikdo nezastaví. Ani nenařídí...
Auta jako Nissan Leaf budou možná brzo to jediné, čím vjedete do Oxfordu. Další města se mají přidat později, leckdy ne o tolik později
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
24.11.2024 - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
24.11.2024 - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
24.11.2024 - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
24.11.2024 - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch