Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty? Katastrofa pro automobilový průmysl, říká pořadatel Goodwoodu
9.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tak jako někteří vyměnili hodinky za smartphony, vymění i auta za schránky pro software, myslí si lord March. Poptávka po skutečných vozech ale zůstane.
Lord Charles March, pořadatel každoročního červnového Festivalu rychlosti v Goodwoodu a vášnivý fanoušek i sběratel automobilů, se v New Yorku rozhovořil o autopilotech. U příležitosti otevření výstavy svých fotografií v rozhovoru odpovídal na otázky jak ke Goodwoodu, tak i k autům bez řidiče, jejichž éra se blíží - podle některých rychleji, podle jiných pomaleji.
I když některé výzkumy hovoří opačně, lidé v budoucnosti podle Marche budou chtít jezdit samočinnými automobily. „Dnešní městská mládež nemá zájem o řidičské průkazy. V budoucnosti si jen přivolají auto, nechají se odvézt na venkov. Mám obavu, že radost z mobility je digitálním světem odebírána. I automobilky jsou znepokojeny tím, že čím dál méně lidí chce řidičák. Je to katastrofa,” uvedl lord March.
Míra ztráty zájmu mladých lidí o řízení auta je na různých místech světa různá. Auta bez řidiče tu nicméně podle lorda Marche budou „rozhodně v příštích 50 letech. Technicky to je proveditelné už dnes. Automobilové společnosti se stanou irelevantními. Auta budou jen schránky pro software,” dodal lord jistě i pod tíhou toho, že vůz s autopilotem vyvíjí Google, který by schopné „skutečné auto” se svými běžnými kapacitami jistě stvořit nezvládl. Přesto není zcela skeptický.
Podobně jako kapesní a náramkové hodinky byly pro spoustu lidí postupně nahrazeny mobily, budou podle lorda Marche běžná, mechanická auta nahrazena autopiloty. „Lidé, kteří utrácejí spousty peněz za hodinky, utrácejí spousty peněz i za auta. Je to podobné - krása mechaniky,” srovnává lord. Auta jsou podle něj tímto pohledem jen velké hodinky.
„V budoucnosti si lidé budou chtít kupovat skutečná auta, stejně jako si dnes chtějí kupovat skutečné hodinky. Stále dáte jmění za McLaren P1, protože mechanické stroje budou pořád žádané. Ale běžný člověk bez většího zájmu o auta, který si bude chtít pořídit auto jako dopravní prostředek, půjde a koupí si věc s autopilotem,” uzavřel lord March.
Takovýto vývoj spotřebitelských preferencí je zajímavým prospektem, třebaže se opírá o názor jediného, i když znalého člověka. Otázkou nicméně je, jak se k něčemu takovému postaví úřady. Už nyní se v souvislosti s autopiloty hovoří o bezpečnosti; jaká je realita, však není tak jednoznačné a dosavadní zprávy o schopnostech autopilotů zas tak povzbudivé nejsou, ať hovoříme o stroji Googlu nebo Hyundai.
Právě různá povolení také do jisté míry stojí za současným formátem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ten se koná na pozemku sídla rodu lorda Marche, kde dříve býval závodní okruh. Fungoval až do 60. let, dědeček lorda Charlese Marche jej uzavřel až v roce 1966. Pokusy o znovuotevření okruhu však ztroskotaly. „Lidé z okolí byli proti. Takže jsem začal pořádat festival, protože jsem nemohl obnovit provoz závodního okruhu,” vzpomíná lord March.
„Auta jsou často velmi krásná a umí jednu velmi zajímavou věc: sama se hýbat,” podotýká. Pocit rychlosti a noblesy z pohybu vlastním pohonem a zcela ve vlastní režii je úžasná věc na tom, mít vlastní auto, myslí si lord March.
Lord Charles March
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva