Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Autopilot Tesly se mě pokouší zabít“, říká šéf vývoje Volva
14.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle Dr. Petera Mertense trvá 10 až 35 sekund, než člověk plně převezme řízení. „Kdo věci uspěchá, riskuje pověst celého průmyslu,” dodává.
Pro Volvo je bezpečnost až na prvním místě, což není překvapivé, pokud si uvědomíme, že jde o automobilku, která dala světu kupříkladu tříbodové pásy. Švédové by přitom rádi zredukovali počet fatálních nehod souvisejících s jejich vozy v roce 2020 na absolutní nulu. V souvislosti s touto strategií asi nikoho neudiví, že Volvo stejně jako řada dalších značek vyvíjí autonomní řízení. Automobilka přitom již deklarovala, že za vozy osazené autopilotem hodlá převzít plnou zodpovědnost a podobný závazek očekává také od ostatních.
V tomto bodě ovšem kosa naráží na kámen, zvláště u Tesly. Šéf vývoje švédské značky Dr. Peter Mertens tak uvedl, že „pokaždé když se s ním vezu (se systémem Autopilot - pozn. red.), jsem přesvědčen, že se mě pokouší zabít“. O technologii americké automobilky totiž máme smýšlet spíše jako o „osobním sluhovi“ než o „šéfovi“. Je proto třeba, aby motoristé byli vždy připraveni převzít kontrolu, pročež mohou zapomenout na veškeré benefity, jenž by člověk od autonomního řízení očekával.
Podle Mertense je totiž třeba 10 až 35 sekund, než se dokážete opět naplno věnovat řízení. To je doba, během které se může odehrát spousta zlého, přičemž vy budete stále ještě rejdit prsty po displeji telefonu. Proto Volvo hodlá zcela přeskočit kategorii autonomního řízení úrovně 3, kdy dle požadavků americké organizace NHTSA „je vůz navržen tak, aby řidič nemusel během jízdy neustále monitorovat silnici“. Jinými slovy, právě na tomto stupni byste si mohli za volantem přečíst noviny či zhlédnout film.
Prohlášení Mertense je více než překvapivé, neboť již příští rok odstartují testy autonomního řízení švédské značky, v jejichž rámci se vydá do okolí Göteborgu sto exemplářů Volva XC90 osazených právě autopilotem. Automobilka přitom dříve naznačila, že pokud vše skončí úspěchem, pak by produkční vozy osazené autonomním řízením mohly být k dispozici v závěru dekády. Nová slova o vynechání úrovně 3 však naznačují, že skutečný autopilot bude u značky k dispozici o mnoho později, hovoří se o roce 2030.
V té době se již bude jednat o autonomní řízení úrovně 4, které skutečně již nebude potřebovat jakýkoliv dozor svého majitele. V mezičase však musí Volvo (a logicky tedy i ostatní automobilky) urazit ještě velký kus cesty. Svědčí o tom výzkum, který proběhl před třemi lety v Japonsku a Německu. Tehdy bylo třeba 40 minut a téměř 83 tisíc procesorů, aby simulovaly pouhou jednu sekundu aktivit lidského mozku, kde v reálném čase a konstantně pracuje 100 miliard nervových buněk.
„I když lidé způsobí 95 % všech nehod, aktuálně jsou stále nadřazeni semi-autonomním systémům. Díky tomu se každou minutu a každý den dokážou po celém světě vyhnout milionům nehod,“ uvádí věci na pravou míru Mertens. A dodává, že „kdokoliv vám tvrdí, že má systémy, které předčí člověka, lže. Každý, kdo věci uspěchá, riskuje pověst celého automobilového průmyslu. Pro nás je ale důležitá bezpečnost. Proto, dokud nebudou autopiloti lepší než lidé, Volvo s nimi nevyrukuje.“
Jsme tedy opravdu zvědavi, zda budeme na příchod autonomního řízení švédské značky čekat 10 až 15 let, nebo s ním Volvo vyrukuje dříve. Rozhodně však nečekáme, že by takový Elon Musk nyní svůj Autopilot zcela definitivně stáhl z trhu či jen alespoň nechal přejmenovat. Jelikož k celé záležitosti se negativně nevyjádřily ani úřady, může být Tesla prozatím v klidu. Její zákazníci by ale zejména ve chvílích, kdy svěří nejen své životy do rukou techniky, měli být obezřetní. Patrně více, než jsou dnes, protože na Autopilot už mnohokrát nedávali pozor...











Autopilot Tesly jde Volvu zjevně proti srsti
Zdroj: The Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins