Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly opět „přehlédl“ svodidla, dva kusy Model S zmizely beze stopy
23.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nešťastně pojmenovaná technologie zase figuruje v nehodě. Majitel vozu sice přiznává nepozornost, Autopilot ale po karambolu znovu nezastavil.
Autopilot měl být jednou z těch technologií, na kterých Tesla vystaví svou reputaci. To se do značné míry povedlo, i díky tomu, že automobilka vrhla takový systém na trh o poznání dříve než konkurence. Kromě toho se zdálo, že její technologie jsou vážně o krok napřed. Nicméně série hned několika nehod z poslední doby jen potvrzuje, že napřed byla hlavně úporná snaha Elona Muska něco takového dostat do prodeje. Zákazníkům dal totiž všanc systém, který toho zase tak moc neumí, k neprůstřelnému má daleko a svým nevhodným názvem svádí k mnohému.
Nejnověji se o tom přesvědčil Mark Moltham, který s Teslou Model S havaroval na silnici Highway 175 v americkém Texasu. Systém totiž selhal před zatáčkou a vůz poslal do svodidel, což vyústilo v totální zničení elektrického sedanu a přeražení řidičova nosu. Ve srovnání s květnovou fatální havárií tak sice Moltham může děkovat bohu, nicméně jak sám dodává, jeho důvěra v toto řešení je pochopitelné otřesena.
V tomto ohledu je přitom nutné zmínit, že čtyřiačtyřicetiletý Američan se rozhodně neřídil pravidly Tesly, dle kterých musí mít při aktivaci Autopilotu obě ruce na volantu. Místo toho prý pár sekund před nehodou sahal do přihrádky před spolujezdcem, aby vyndal hadřík, kterým chtěl očistit palubní desku. I proto ostatně dodává, že Teslu nehodlá žalovat a celý incident je do značné části jeho chybou.
Je tu ovšem jeden aspekt, který opětovně vzbuzuje pochyby a o kterém se mluvilo již mnohokrát. Vůz totiž po havárii nezastavil, ale naopak znovu akceleroval na původně nastavenou rychlost. Z toho důvodu se již Tesle ozvala právní firma Cozen O'Connor, která zastupuje Molthamovu pojišťovnu Chubb a požaduje inspekci vozu. Je totiž otázkou, kdo a jakým způsobem se na nehodě skutečně provinil.
Zde přitom musíme zmínit, že za příčinou nehody nehledáme Teslu. Vinen je Moltham, který se plně nevěnoval řízení. Nicméně problematické je ono následné zrychlování, jenž mohlo z lehce poškozeného vozu udělat Model S na odpis. Navíc, jak zaznělo již v případě havarované Tesly Model X v Montaně, za svodidly mohl být klidně dav lidí a celé neštěstí by tak mělo mnohem horší následky.
Případ tedy rozhodně budeme sledovat, neboť na jeho konci může stanout zajímavý precedens. V případě Molthama pak značka ztratila fanouška, neboť ten dodává: „Na daném úseku silnice jsem Autopilot používal vždy. Nyní mám ale pocit, že je extrémně nebezpečný. Dává vám totiž falešný pocit bezpečí. A já nejsem připraven na to, abych byl testovacím pilotem.“
Tím se tedy vracíme na začátek k onomu pojmenování, jenž skutečně svádí pomalu ke spánku za volantem. Pravda, Tesla sice mluví o systému Beta a nutnosti rukou na volantu, nicméně je to stejné varování jako zmínka o úrocích na letácích lákajících na výhodnou půjčku a nízkou splátku. Malá písmena oznamují, že původní sumu takřka dvakrát přeplatíte, totiž nikdo nečte.
Opětovně lze samozřejmě namítnout, že je to jen a jen chyba toho, kdo na výhodnou půjčku skočí. Ale ruku na srdce, kdo z nás si kupříkladu přečetl kompletně všechny smlouvy, které kdy odsouhlasil - ať již svým podpisem nebo kliknutím myši při instalaci nového programu. Nikdo. Tím bychom danou záležitost mohli uzavřít, s nesnázemi Tesly ale dnes ještě nekončíme.
Dále tu totiž máme hlášení o odcizení dvou exemplářů Modelu S P90D, kdy k prvnímu došlo 11. června v Dusseldorfu a ke druhému 2. srpna v Essenu. Lupičům se pokaždé podařilo odjet s vozem bez použití klíčů, přičemž jednou z možností mohlo být nabourání do uživatelských účtů obou majitelů. Následný odjezd byl pak realizován skrze aplikaci pro mobilní telefony.
Zajímavé také je, že Tesla se pyšní neustále aktivovaným vyhledávacím softwarem na bázi GPS, který by měl vždy ukázat přesnou polohu vozidla. Oba exempláře však zmizely beze stopy, což vede k domněnkám, že lupiči buď použili rušičku signálu nebo zcela vyjmuli SIM kartu.
Pokud se tato teorie potvrdí, bude mít Tesla opět co napravovat - její auta by se stala tak trochu obětí své vlastní modernosti. Přece jen, ukrást vůz díky nabourání uživatelského účtu internetové aplikace ani v dnešní době úplně obvyklé není...
Autopilot Tesly Model S má na kontě další havárii. Opětovně je přitom hlavním problémem následné zrychlování po prvotním proražení svodidel
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024
Živá témata na fóru
- Zkoušení samohřivých aut jako alternativa klasickým vozidlům. 12.28. 05:14 - JasonVessy
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus